Tørre vinterhender og behandling av rått kjøtt

♥veromor♥

Elsker forumet
Aprillykke 2017
Sensommerbarna 2019
Septemberbarna 2019
Mulig jeg høres hysterisk ut nå, men ble brått usikker.. Jeg er på kjøttkakelaging dag to i dag, og har for andre dag på rad knadd rå kjøttdeig for hånd. Slo meg ikke før i dag at det kanskje ikke var så lurt mtp tørre og kanskje småsprukne vinterhender og graviditet ift toxo/listeria.. Noen som har noen kloke ord/erfaringer? Regner med at det er mye større sannsynlighet for smitte når man spiser uegna mat direkete, men er det noen kokker eller noen som jobber med mat her som vet om det anbefales hanskebruk når man håndterer rått kjøtt under graviditet?

Mulig jeg høres hysterisk ut nå, men ble brått usikker.. Jeg er på kjøttkakelaging dag to i dag, og har for andre dag på rad knadd rå kjøttdeig for hånd. Slo meg ikke før i dag at det kanskje ikke var så lurt mtp tørre og kanskje småsprukne vinterhender og graviditet ift toxo/listeria.. Noen som har noen kloke ord/erfaringer? Regner med at det er mye større sannsynlighet for smitte når man spiser uegna mat direkete, men er det noen kokker eller noen som jobber med mat her som vet om det anbefales hanskebruk når man håndterer rått kjøtt under graviditet?

Kanskje gilde sine sider har noe info?
Smittefaren er der nok, men i mindre grad enn ved spising.

Tenker det går bra. Man vasker jo hender godt etterpå. Så med mindre du slikker deg på fingrene når de er fulle av rester tror jeg det går heeelt fint. Smittefaren er jo også lav når det gjelder norske varer så vidt jeg vet.

Fikk lyst på kjøttkaker. Nå!! Hehe

Aldri hørt noe om at det er annerledes å håndtere kjøtt som gravid. Er kokk selv... Bruker alltid hansker når jeg håndterer kjøttfarse da, liker bedre å jobbe med kjøttet, syns det er så grisete uten.

Back
Topp