Tørr og sår nedentil

• Trådstarter Trådstarter Snekka
  • Opprettet Opprettet
S

Snekka

Guest
All bindbruken har gjort huden nedentil tørr og sår, og det kan se ut som jeg har fått en slags blemme på en av kjønnsleppene, er det noe jeg kan smøre på for å lindre og bli bra? Kan jeg prøve sinksalve f.eks eller inotyol som man bruker for såre stumper til babyer kanskje? Må nevnes at jeg i tillegg ble klipt under fødselen, og såret der er ikke grodd enda (stingene gikk opp), så jeg kan ikke smøre hva som helst nedi der vil jeg tro...

Huff ja. Den bindbruken er drepen for underlivet[&:] Det klør og er klamt.
Jeg lå med noen gamle, myke kluter som bind en natt, og igjen oppå et håndkle. Dette for å få litt mer luft til stakkars høna... Gjorde susen ja. Så er bare et tips.
Vet ikke hvordan det er med salver og sånt der nede jeg...

Jeg har smørt med sink salve i dag og det hjalp[:)]

Jeg dusjet musa morgen og kveld, og satte meg skrevende på et hånkle i sofaen 1-2 timer og lufttørket. Stingene var grodd helt fint i løpet av 10 dager. Lufter den hverdag enda, nettopp pga bindbruk, det hjelper veldig hos meg.

Kan nok prøve å smøre med zinksalve eller inotyol (ville nok helst brukt det) tenker jeg, skal nok ikke gjøre noe tror jeg, det kan jo brukes på rimelig såre stomper til babyene. Skjønner deg godt med å bli tørr og sår ja, kjenner det problemet. Jeg sliter med at jeg blir sår hver gang jeg har mensen, ei uke med bind er nok for meg ja, og nå har jeg brukt sammenhengende i over 3 uker. Er forberedt på en skikkelig kur for å bedre sårhet og tørrhet og få opp igjen melkesyrebalansen etter jeg er ferdig med å blø nå ja.

Prøv med sittebad med grønnsåpe (barnengens fra apoteket)! Fyll en balje med vann, ha i en dæsj såpe og sett deg på huk over balja, gjør underverker for sår som skal gro og tørt og sårt underliv.

Dette tipset fikk jeg fra jordmor før fødsel og det fungerer utmerket! Tror også det kan være lurt å bytte ut vanlige bind med stoffbind/myke kluter e.l. av og til. Vanlige bind blir veldig tette!

Takker for alle innspill og tips. Lufttørke gjør jeg hver natt, da jeg den siste uka har kunnet ligge uten bind på natta (har en myk håndduk under i tilfelle lekkasje), og jeg slenger stadig vekk buksene av under dagen også slik at det får litt pause fra bindene, men likevel fikk jeg altså gnagsår eller hva jeg skal kalle det. Smurte med Inotyol igår kveld, og syns det er litt bedre. Våget ikke smøre selve gnagsåret, da det ligger rett ved siden av det åpne såret (hvor stingene gikk opp). Nå fikk jeg høre at de "gamle" bindene (Saba Self-sit) er mykere mot huden, så jeg får kanskje bruke dem da ei stund. Og jeg skal definitivt sette meg i grønnsåpebad idag. Hvor lenge skal man sitte, og skal man skylle etterpå, eller skal grønnsåpa virke nedi der?

ORIGINAL: Snekka

Takker for alle innspill og tips. Lufttørke gjør jeg hver natt, da jeg den siste uka har kunnet ligge uten bind på natta (har en myk håndduk under i tilfelle lekkasje), og jeg slenger stadig vekk buksene av under dagen også slik at det får litt pause fra bindene, men likevel fikk jeg altså gnagsår eller hva jeg skal kalle det. Smurte med Inotyol igår kveld, og syns det er litt bedre. Våget ikke smøre selve gnagsåret, da det ligger rett ved siden av det åpne såret (hvor stingene gikk opp). Nå fikk jeg høre at de "gamle" bindene (Saba Self-sit) er mykere mot huden, så jeg får kanskje bruke dem da ei stund. Og jeg skal definitivt sette meg i grønnsåpebad idag. Hvor lenge skal man sitte, og skal man skylle etterpå, eller skal grønnsåpa virke nedi der?

Jeg sitter ikke lenge, nok til at jeg føler meg ren. Men nå sydde ikke jeg, kun en liten rift. Jeg har skylt lett etterpå, men vet ikke om et er nødvendig.

Nå leste jeg et annet sted på nett at man bør skylle etter grønnsåpebad.

Back
Topp