Tørr hud/eksem

misty

Glad i forumet
August 2018
Hei,
Jeg har en baby på ca. 10 uker, og han har mye tørr og nuppete/tykk hud. Det er oppå håndbakene, på armene og litt flekkvis på mage og rygg. I ansiktet er han også veldig tørr. Smører med en fet krem fra La Roche Posay, og det hjelper litt.

Jeg har selv atopisk eksem, og lurer på om han også kan ha det eller om det er vanlig at babyer på denne alderen har slik tørr hud? Jeg har ett eldre barn også, men han har heldigvis aldri hatt tegn til eksem.

Kan legge til at han klør/klorer seg i ansiktet og hodebunnen når han er trøtt/i halvsøvne, vet ikke om det er tegn på trøtthet eller kløe?
 
Last edited:
Hei,
Jeg har en baby på ca. 10 uker, og han har mye tørr og nuppete/tykk hud. Det er oppå håndbakene, på armene og litt flekkvis på mage og rygg. I ansiktet er han også veldig tørr. Smører med en fet krem fra La Roche Posay, og det hjelper litt.

Jeg har selv atopisk eksem, og lurer på om han også kan ha det eller om det er vanlig at babyer på denne alderen har slik tørr hud? Jeg har ett eldre barn også, men han har heldigvis aldri hatt tegn til eksem.

Kan legge til at han klør/klorer seg i ansiktet og hodebunnen når han er trøtt/i halvsøvne, vet ikke om det er tegn på trøtthet eller kløe?


Hei,

Beklager sent svar!
En baby på 10 uker kan godt ha atopisk eksem - spesielt hvis mor, far eller søsken har eksem/allergi/astma.
Flekkvis tørr hud og kløe kan være uttrykk for det. På din babys alder skal huden være myk og glatt.
Jeg ville anbefale deg å gå til lege og få det undersøkt. Ved atopisk eksem gir vi følgende råd:

=> unngå ull og fargesterkt tøy rett på huden, bruk heller silke, bambus, bomull
=> unngå tøymykner
=> bruk olje i badevannet, anbefaler NAF badeolje fra apotek
=> for daglig rengjøring anbefales gjerne Neutral Lotion som "såpe" som masseres godt inn i våt hud og skylles av
=> daglig smøring med fuktighetskrem (Miniderm, Canoderm, Aderma, LaRoche Posay). Canoderm er spesielt bra, men kan svi hvis det er for mye eksem. Den kan legen skrive Blå resept på ved eksem
 
Obs! Fortsetter... :)

=> Locobase repair kan være bra på hender og føtter!
=> Ceridal Lipogel rundt munnen som barriere
=> ved etablert eksem bør huden behandles med cortisonholdig krem el salve
=> allergimedisin (Aerius mikstur) kan være nødvendig mot hudkløe

Som du ser er det viktig å ta eksem på alvor - ikke minst for å hindre sekundær allergiutvikling.

Så, igjen - det kan være verdt å ta turen til legen din for å avklare dette.

Hilsen Kristin
 
Last edited:
Back
Topp