Tørr hud (atopisk eksem?)

Frk. Tvert I. Mot

Forumet er livet
VIP
Jentungen har ofte veldig tørr hud,men det går litt i perioder. Da kjennes huden hennes ut som skjeggstubber, både legger/lår, armer og ofte også både rygg og mage.

Har lurt litt på atopisk eksem, men hun har aldri hatt noen røde "utslett", bare vært kjempe tørr.

I natt måtte jeg opp og smøre hele henne, da klødde hun spesielt bak kneet, og var ganske rød med små utslett, sikkert etter kløingen.

Kanskje dette kan være en av grunnene til den urolige søvnen hennes?

Men, spørsmålet mitt var egentlig; hvordanbehandler vi dette best mulig? Olje? Oljebad? Hva slags olje? Hva slags kremer? Hvor ofte osv.?

Jeg ville ha snakka med lege om dette. Du kan også lese på NAAF sine hjemmesider om eksem. Mye god informasjon der.

Generelt er det viktig å smøre seg med parfymefrie kremer etter vasking/dusjing/bading. Det er viktig å holde seg borte fra såper, kremer og liknende med parfyme. Ull bør ikke komme rett på huden. ("Ull kjennes som stålull for folk med atopisk eksem," som hudlegen min sa det.)

Det over er forebygging. Hvis det er mye eksem ville jeg ha prøvd med litt kortisonkrem rett på utlsettet. Mildison er den jeg synes er best. Men jeg ville ikke brukt mye kortisonpreparater uten å sette meg inn i hvordan de virker eller uten å snakke med lege først.

Hvis huden er veldig tørr, kjennes det ofte godt å bruke Locobase Repair. Det mykner ofte opp litt.

Oljebad er det forskjellige råd om. Mange mener at atopikere bør bade med olje i vannet, men i det siste har jeg også sett at noen mener at dette tetter porene og virker mot sin hensikt. Så her er jeg usikker.

Høres ut som atopisk eksem  ja..
Det som hjelper er smøring av huden med en god krem. Jeg anbefaler Aderma, den grønne.. Helst flere ganger om dagen. Morgen og kveld, og etter dusj/bad. Dusjing/ bading gjøres til et absolutt minimum. To ganger i uken kanskje? Og ikke bruk såpe når du vasker henne, men et par dråper olje i vannet istedet.
Ikke bruk oljebad, det kan føres til at porene tettes, og hun kan få infeksjon i eksemet.

Hvis dette ikke hjelper, kan du prøve med litt mildison, men kun på eksemflekkene. Hvis ikke det blir bedre, ta henne med til legen for råd.

Prøv gjerne å kutte ut ull! Mange atopikere reagerer på ull inntill kroppen.

Følg også med om hun får verre utbrudd avogtil. Det kan skyldes mat hun spiser, typisk slik som sitrus, tomat, sjokolade, melk osv..

Jenta mi sliter med det samme, og vi har brukt maaaange hundre kroner på salver og alt mulig. Fikk et tips om å prøve en krem fra Mary Kay. Var MEGET skeptisk, men FY den funker :O ENESTE som funker på jenta vår!! Den heter "Ekstra emollient night cream". Jeg bestiller fra hun her: http://monicasliv.blogspot.com/

Aderma exomega... (grønn aderma)
FANTASTISK god

Oljebad ( men med en olje uten parfyme..)
Åsså den kremen som Gulljentå_mi anbefaler :)

Har hjulpet ekstremt mye til her i heimen.. Å unngå å legg ull på hud..

Hei. Jeg har hatt atopisk eksem i et par år og nå har jeg funnet veien ut av det ved litt hjelp av kortison. Men det som hjelper veldig for meg er produkter fra Kremfresh. Produkter fra kremfresh har blitt redningen min. Der er kremene basert på planteoljer som er bedre for huden og så er alt i butikken uten parfyme og parabener. De innholder i tillegg ikke konserveringsmidler. Jeg anbefaler virkelig dette.

Det som og har hjulpet meg er å kutte ut sukker, krydder, sitrus og melk. Jeg bruker heller ikke såpe på huden, altså dusjkrem og håndvask uten såpe. Det kan være lurt å smøre inn huden i en god olje før man dusjer. Det er viktig av bad/dusj ikke er for lange og varme. Balsam kan være irriterende for huden så det bør man være forsiktig med. Kuldekrem når det er kaldt er og lurt. 

Uavhengig om det er atopisk eksem eller ikke så anbefaler jeg deg å prøve en krem som heter PHYSIOGEL. Helt genial! Bruker den på 2åringen min med astopisk eksem, samt meg selv. Har kuldeeksem på hendene og generelt tørr hud, men etter vi begynte med den har ingen av oss hatt noen plager!

Back
Topp