tør jeg å ta Cosylan hostesaft?

blondi83

Glad i forumet
holder på hoste meg ihjel for tiden..liksom vondt i liungene når hosteanfallet er over... værst er det selvsagt om natten[&:] var på legevakten, og fikk skrevet ut Cosylan... men den er jo supersterk..mener den inneholder små mengder morfinlignende stoff og er jo rød trekant på den[&:] rart legen skriver ut noe så sterkt når eg er høygravid[8|]
hadde dere tør å ta den? jeg heller litt mot å bare holde ut dette uten å ta hostesaft....

Oii, denne er det jo trekant varsel på også. [:-]
Siden legen har skrevet den ut kan det vell ikke være farlig, men jeg hadde også stusset..

Hva står det på flasken da? Bruker jo å stå om gravide og ammende kan bruke medikamentet [:)]

usj, står dette: Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Pga. risiko for påvirkning (tilvenning) av barnet bør etylmorfin bare brukes i terapeutiske doser over korte perioder. Preparatet skal bare brukes ved graviditet hvis fordelen oppveier mulig risiko. Overgang i morsmelk: Det er ukjent hvor mye av etylmorfin som går over i morsmelk. Det er ikke klarlagt om barn som ammes kan påvirkes. Preparatet skal ikke brukes under amming over lengre tid pga. fare for tilvenning av barnet.

tror kanskje eg skal holde ut noen netter med hoste uten bruk av cosylan eg[&o]

Det står jo egentlig at små doser er greit da [:)]
Akkurat som med Otrivin som det sies at man skal passe seg for når man
er gravid, men hører nå om flere som tar det bare til natta for å få sove
godt da, så om du gjør det med Cosylanen også, ut ifra det som du skriver
står på flaska...jeg hadde tatt en t-skje eller to før natta. Men skal ikke
si hva du skal gjøre nei [:)] Det pleier jo stå "skal/bør ikke brukes av gravide",
og hvis legen din har skrevet det ut til deg, så bør det være trygt å bruke
litt av den.

ORIGINAL: Marit 83

Det står jo egentlig at små doser er greit da [:)]
Akkurat som med Otrivin som det sies at man skal passe seg for når man
er gravid, men hører nå om flere som tar det bare til natta for å få sove
godt da, så om du gjør det med Cosylanen også, ut ifra det som du skriver
står på flaska...jeg hadde tatt en t-skje eller to før natta. Men skal ikke
si hva du skal gjøre nei [:)] Det pleier jo stå "skal/bør ikke brukes av gravide",
og hvis legen din har skrevet det ut til deg, så bør det være trygt å bruke
litt av den.

jo du har helt riktig, kan no kanskje ikke skade med en skje om natten..
vi må jo kunne stole på legene også[:)]

Jeg ville ha tatt det hvis jeg var så dårlig at det gikk ut over søvn og livskvalitet. Husk at du trenger mye søvn nå før lille mini kommer, og da er det bedre at du ikke sliter deg ut hver gang du må hoste [:)] 

Jeg hadde veldig mye migrene i begynnelsen av svangerskapet (så gale at jeg kastet opp blod [&:]), ble sendt på legevakten og etter konferering med nevrolog på KK fikk jeg lov til å ta en migrene tablett. De sier at hvis fordelen er større enn ulempen, skal en alltid følge fordelen. [:)]

Jeg var hos legen i går pga sterk hoste/slim, og siden jeg har astma i tillegg får jeg ikke sove en døyt på natta. Spurte om cosylan, men det fikk jeg ikke...[8|]

Når legen har skrevet den ut, så skal det ikke være noe problem. Men hold deg til nattesbruk, det hadde hvertfall jeg gjort, ikke dagbruk. Jeg har brukt Cosylan masse (før graviditeten) og den hjelper sinnsykt bra for å stoppe hoste. Er enig med det over her, det er viktig at du får sovet godt om nettene nå.

Hadde samme problemet som deg forrige uke.
Var meget skeptisk til at fastlegen min skrev det ut, så ringte legevakt å gjorde meg litt dum i tillegg.
De sa det samme "at en liten mengde (1 ss) til natten var bedre både for meg og ungen. MEN helst ikke mer enn 3-4 dager, siden som du også sier cosylan inneholder litt morfin. Så baby KAN bli litt trøtt.
Det hjalp på min nattesøvn... i tillegg til at jeg lå og sugde på fishermans friends sukkertøy til den store gullmedaljen.
* God bedring *

ORIGINAL: blondi83

holder på hoste meg ihjel for tiden..liksom vondt i liungene når hosteanfallet er over... værst er det selvsagt om natten[&:] var på legevakten, og fikk skrevet ut Cosylan... men den er jo supersterk..mener den inneholder små mengder morfinlignende stoff og er jo rød trekant på den[&:] rart legen skriver ut noe så sterkt når eg er høygravid[8|]
hadde dere tør å ta den? jeg heller litt mot å bare holde ut dette uten å ta hostesaft....

Cosylan skal i utgangspunktet kun brukes ved tørrhoste. Den virker ved at hosterefleksen stoppes, så dersom man har produktiv hoste (slim altså) vil ikke slimet bli hostet opp, men bli liggende i lungene. Dette kan føre til bronkitt (eller lungebetennelse).

Likevel hender det man får Cosylan også om man har slimhoste, for å få sove om natta, men da er det etter ei vurdering av at risikoen er lavere enn nytten. Og det samme gjelder jo under graviditet - av og til er det viktigere at mor får sove litt bedre om natta enn at ungen ikke får en liten dose morfin som kan gjøre den litt sløvere og i VERSTE fall (om du tar mye og ofte) gi avhengighetssymptomer.

Bare ta den du, snuppa [:)]

Jeg har brukt den tidligere i svangerskapet! De hadde ikke skrevet den ut til deg hvis det var skadelig for barnet! De er jo ellers så nøye bare ved feil bruk av nesespray i svangerskapet...

ja no har eg bestemt meg.. jeg tar en skje ikveld før eg ligg meg.. kan no ikke være noe godt for babyen heller at eg hoster så hele livmoren vrenger seg...

Back
Topp