Tøft forhold... *Oppdatering*

Miss_Universum

Forelsket i forumet
Trenger å blåse litt ut jeg...

Jeg og mannen har vært sammen i 9 år snart. Har vært gift i snart 3 år. Vi har vært gjennom ekstremt mye tøft, men vi har alltid klart oss. Jeg har alltid elsket han, og gjør det enda.
Men...jeg har det ikke bra for tiden. Jeg føler jeg ikke får den oppmerksomheten, støtten og hjelpen jeg trenger. Jeg har fortalt han dette noen ganger iløpet av de siste månedene, og det har hjulpet litt der og da, men det er så lett å falle tilbake til gamle (u)vaner...

Han jobber hver dag og har fri i helgene. Merkelig nok ser jeg han mindre i helgen syns jeg, enn på hverdagene. Enten er han ute og flyr med venner, eller så sover han.
Vi har også totalt forskjellig søvnbehov, jeg må gå og legge meg før kl12 (hvertfall nå som babyen er her), mens han sitter oppe til 1-halv2tiden i hverdagene, og kan sitte helt til tidlig morgen i helgene (da sover han selvfølgelig til langt på dag). Det har jeg også fortalt han at ikke er særlig snilt eller hjelpsomt ovenfor meg som må sitte alene med babyen hver eneste morgen.

Han har fra han var liten tenåring alltid festet mye og ikke hatt de mest fornuftige vennene. Han har ikke alltid vært særlig fornuftig selv heller. Og det viste jeg da vi ble sammen for 9 år siden.
Opp i gjennom årene har festingen alltid vært der, og jeg har ikke vært vanskelig å be jeg heller før jeg ble gravid. Det må likevel sies at jeg alltid har mislikt drikkingen hans, for han er en av de som ikke klarer å slutte før det er tomt.
Han har roet seg betydelig i forhold til hvordan han var før, men likevel har han sine dager i helgene der det frister mer å gå ut å drikke enn å være med meg (og babyen nå som han har kommet). Da kommer han sjelden hjem før utpå dagen etter.

Han har også veldig lett for å bli sittende timesvis med x-boxen, da snakker han kun med kameratene sine han spiller med (mikrofon og headset), og tviler sterkt på om han hadde merket om jeg ikke var der.
Akkurat det med spillingen tok jeg opp med han i slutten av juleferien. Da sa jeg som det var at jeg hadde det ikke bra, og at jeg trengte mer oppmerksomhet og hjelp, og at jeg følte at han ikke har noen interesse av meg lenger siden han bare sitter og spiller.
Dette tok han til seg, og det var bra en stund. Nå merker jeg at han begynner å falle tilbake på sånn som det var..

Når helgen kommer tar han seg alltid en dag hvor han går ut. Han gikk ut nå på fredag, og kom hjem i 5-6tiden igår ettermiddag. Jeg fikk han til å gi babyen flasken sin (pleier som regel å gjøre det selv), og sa han måtte bli mer involvert i leggingen. Etter jeg hadde ammet og lagt babyen, gikk kvelden hans med på å spille og ta noen pils. Vi så en film på tv jeg ville se, og klokken halv12 la jeg meg. Han ble som vanlig sittende oppe til langt på natt. Bortsett fra inatt fant han ut at det var en god idè og ta med seg en spritflaske opp til broren sin som bor over oss, og sitte der oppe å drikke.
Når jeg fant det ut i 6tiden i morges ble jeg kjempesint, og låste døren vår. Ringte opp til broren for å høre om jeg kunne snakke med mannen min, men han var sovnet. Jeg la meg igjen, og ble liggende våken til klokken var kvart over 7. Da kom han ned (hadde fått opp døra jeg låste) og inn på soverommet.

Jeg ba han gå opp igjen for jeg ville ikke ha han der. Han sa nei såklart, (han viste godt at jeg var sint) og la seg. Fortalte han hvor forbanna jeg var, fortalte han at han var egoistisk og respektløs. Og at jeg gikk med tanker på å flytte fra han (dette fortalte jeg han også i juleferien). Jeg har ærlig talt fundert på hvordan det hadde blitt, og har ved et par anledninger sjekket på finn.no hva som er til leie (nå sist idag...)

Han hadde ikke mye å si bortsett fra de vanlige unnskyldningene, (ja jeg vet jeg er dum, det bare skjedde, har ingen respekt for meg selv etter hva jeg har gjort nå, bla bla bla....). Og så sa han 2-3 ganger "Ikke gå fra meg".. På det tidspunktet var babyen våken, så jeg stod opp....og han sovnet.

Og nå sitter jeg her, han har ikke våknet enda.. Tusen tanker surrer i hodet mitt, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.
For er det en ting jeg ikke har lyst til, er å flytte.....Men jeg kan ikke ha det sånn lenger. Jeg har snakket med han mange ganger om alt fra litt alvorlige ting, til veldig alvorlige ting, og han er alltid enig med meg og sier han skal bli bedre og alt det der.

Jeg får så vondt for lille babyen min som går glipp av så mye tid med pappaen sin, og for mannen min som går glipp av mye tid med babyen sin. Jeg føler han ikke er engasjert i verken meg eller babyen lenger, hva kan jeg gjøre for å få han til å *virkelig* skjønne at dette går ikke lenger........??
Hadde jeg hatt noen jeg kunne flyttet til i noen dager så hadde jeg gjort det, men det har jeg ikke...

Huffameg, ble langt dette....Men måtte bare få det ut.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Svigermor ville ha litt babykos (de har vært på hytten i helgen) så da fikk vi en times tid alene. Så vi har snakket litt sammen.

Jeg sa til han at vi hadde problemer. Og at de var alvorlige. Han sa han hadde skjønt det. Virkelig skjønt det. Men jeg sa som jeg mente at jeg har fortalt han dette en del ganger og jeg syns ikke han har tatt det til seg, så vi burde gå å snakke med noen andre om det. Spurte han hva han syns om det, og det kunne han ikke helt svare på, han syns situasjonen var litt surrealistisk som han sa.

Så fortalte jeg litt om hvordan jeg hadde det, sa at jeg følte meg som en alenemamma. Og det så jeg traff han...
Sa også at jeg syns han er veldig flink med Oscar (og det er han og), men det er så lite av det.
Han fortalte meg at han elsker meg veldig mye, og det vet jeg han gjør, men jeg sa at jeg skulle ønske at det var litt mer tydelig gjennom måten han oppførte seg på.
Ba han virkelig tenke gjennom det jeg hadde sagt. Og at jeg har jo ikke lyst til at noe skal skje med oss..men....jeg kan ikke ha det sånn mer.

Så jeg må gi det noen uker (hvertfall over noen helger) for å se om det er noen forbedring, hvis ikke tar jeg opp det med terapi igjen.

Takk for støtten, dere er så snille =)

Skjønner veldig godt at du er frustrert å lei deg, og det har du all rett til å være!! Føler virkelig med deg. Kanskje du skulle ha sakt noe til helsesøster, og eventuel gått i familieterapi. er jo et tilbud for ferske foreldre det. Kan være lurt å løfte problemene på et høyere nivå, slik at han kan se hvor alvårlig dette faktisk er. Han er en forelder nå og må vise ansvar både for deg og barnet sitt. Lykke til, og stoooooor klem.

Huff... vet ikke helt hva jeg skal si jeg. Er ikke så lett, når jeg ikke kjenner dere. Men jeg ville nok ha gitt han et ultimatum jeg da. Sender deg en stor klem!

ORIGINAL: lite nøste

Skjønner veldig godt at du er frustrert å lei deg, og det har du all rett til å være!! Føler virkelig med deg. Kanskje du skulle ha sakt noe til helsesøster, og eventuel gått i familieterapi. er jo et tilbud for ferske foreldre det. Kan være lurt å løfte problemene på et høyere nivå, slik at han kan se hvor alvårlig dette faktisk er. Han er en forelder nå og må vise ansvar både for deg og barnet sitt. Lykke til, og stoooooor klem.

Ja det med terapi har jeg tenkt på siden jul. Vet helsestasjonen her har samtaletilbud for nye foreldre, tenkte jeg skulle sjekke opp i hva det innebærer. Vet ikke hva mannen syns om det, men skal prøve å snakke med han om det en dag.

Takk for klem =)

Sender deg noen varme tanker!
Kan ikke være lett å ha det slik, og å gå og lure på om det beste hadde vært å gå fra han!

Hadde det kanskje gått an å be han ta ALT av stell/mating/skifting/legging for en helg?
Så han kan sette seg inn i hvor mye jobb det faktisk er å ha en baby, og kanskje kunne
fått en liten aha-opplevelse?

Ellers tror jeg samtaler hos helsesøster kunne være et bra sted å begynne! Hun kan sikkert også fortelle dere om dere kanskje skulle hatt mer profesjonell hjelp!

(Oscar var forresten et nyyydelig navn på den fine gutten din :))

Hm, er jo en tanke...Eneste er at jeg må ta amminga da, og mannen har ikke helt dreisen på å få til å legge han, da jeg som regel må amme han i søvn. Men det tar jo ikke lang tid heldigvis.

Han skal ha pappaperm fra 1.mai, så da får han jo kjørt seg og.
Jeg skal være hjemme selv de 10 ukene, men har ikke tenkt å gjøre så mye annet enn å amme (hvis jeg fremdeles gjør det da).

Skal ringe Hs i morgen jeg og høre hva slags tilbud de har.

Og takk for det, jeg er veldig fornøyd med navnet selv =)

Som mange sier, så er jo terapi kanskje en idè??

Også vil jeg gi deg en goood klem! Forstår deg veldig godt, det er trist når det blir sånn. Og tungt å føle seg så oversett. Be han overta alt av stell med gutten når han er hjemme i en ukes tid, så skal han få se hvordan det er! det er ikke lett. og hvis du har mulighet så dra på besøk/kafè/trening e.l! Gi han en dose av egen medisin rett og slett. Av og til trenger de å se og føle på hvordan det er å bli behandlet sånn før de faktisk skjerper seg.

men det høres jo også ut som han angrer seg, men han vanskelig for å forandre seg??
Kanksje han hadde trengt noe hjelp på et vis?

Hvis du elsker han, og tror på at det kan være håp .. Så er det jo verdt å prøve alt før man går så langt. det er utrolig hardt, men kommer man over sånne kneiker så har jeg troa på at det bare kan bli bedre!

Ble litt rotete det her, men ønsker deg i alle fall alt godt og håper det ordner seg på et eller annet vis. KLEM til deg og lille gutten din!

Uff får så vondt av deg,skjønner godt at du trengte en utblåsning,og det er det vi er her for[:)]
Sender over en stoooooooooooor klem og masse varme tanker......

Uff, ikke godt å ha det sånn.
Virker jo ikke som han helt forstår og setter pris på hva han egentlig har.

Som en over sier, la han ta babyen en helg.
Om h*n tar flaske tror jeg at jeg hadde pakket pumpa ned i bagen og tatt meg en hyggelig venninnehelg eller noe...
-Synes du fortjener det!

Signerer alle de andre jentene her og sender en god klem. Skjønner hvordan du har det, been there..

Hva er det med disse mannfolka a? Tror de at det å få barn ikke forandrer livet? [:@]

Tydelig at han ikke tar til seg d du forteller han, enda du sier d i klartekst også.
Hvis du har muligheten for d,så hadde jeg tatt med meg lillegutten hjem t foreldrene mine og vært der til han får tenkt seg om.
Du er jo nesten alenemor allerede..

Håper d løser seg for deg/dere [:)]

Det høres tøft ut, han burde lært seg å ta ansvar nå når han har blitt far. Å feste så mye og ikke kommer hjem før langt utpå dagen hadde jeg aldri akseptert, spesielt ikke når dere har barn.
Er enig med de andre, at terapi kanskje kan hjelpe.
Ønsker deg lykke til og håper det ordner seg for dere!

Nei huff å huff.. Har det sånn noen lunde sånn her også, men min hører på meg når jeg snakker alvor med han.. Og hvis jeg sier han ikke skal gå ut, gjør han som regel ikke det.. Gjensidig respekt.. Høres ikke ut som din vet hva det er.. Skikkelig dumt når det er sånn, men mannfolk er dumme som brød og skjønner jo ingenting!!!!
Sender deg en klem!!!

håper han tar det til seg og kommer til litt bedring da:D
godt dere fikk pratet sammen

Sender også en stor klem for jeg vet dessverre litt om hvordan du har det. [:(]
Kjenner meg igjen i noe av det du skriver..
Tenkte liksom ikke så mye over det før vi fikk mini,men etter at vi fikk barn så plager det meg. Kjente fort at jeg ble irritert over hans prioriteringer og egoistiske tankegang. Merket at dette plaget meg så mye at jeg måtte ta tak i det. Vil ikke ha det slik...................
Det holder faktisk ikke for meg at han blir hjemme fordi JEG ber han om det, jeg vil at han selv skal ønske å prioritere "familien" sin.

Har nok ikke så mange gode råd å komme med..... men det jeg har gjort er å være helt ærlig med meg selv om hva jeg vil. Hvordan vil JEG ha det? Vil JEG fortsette? ..og hva må endres for at jeg skal trives sammen med denne fyren? osv..
Satt ned foten og satt noe krav!
Men har man først gjort det så må man også være villig til å ta konsekvensene dersom den andre parten ikke kan eller vil oppfylle kravene. Ellers vil det bare bli "tomme trussler"..... og man kan lett komme inn i en ond sirkel.

Noen mannfolk trenger kanskje et spark bak før de skjønner at livet har forandret seg......[&:]
Har også troen på at det kan hjelpe med samlivsterapi.. noen ganger trenger man kanskje litt hjelp til å kommunisere. [;)]
Lykke til iallefall..[:)]

Vil bare si at jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver. Han drar ikke på byn og er med venner da, han er stort sett hjemme hele tiden men han er som en forvokst, bortskjemt 15-åring. Takk til svigers for det!

Ønsker dere lykke til og håper det ordner seg. Er selv på et stadie der jeg begynner å få mer enn nok, har kikket såvidt på leilighetsmarkedet i hjemtraktene mine. [X(]

ja,men nå må du være sterk og SE at han gjennomfører det han sier!!
Det er på tide at den mannen din blir voksen, og tar det ansvaret han har både ovenfor DEG og ungen!!

for sånn oppførsel går det ikke bare ann å ha når man har fått en unge !! !

Så bare vær "hard" nå, stå på ditt og håper virkelig at han forandrer seg og at ting ordner seg mellom dere to[:)]

Åå fy fader for et mannfolk[:@] Høres ut som en egoistisk drittunge!
I mine øyne må du være en helt som har holdt ut så lenge, jeg hadde antageligvis gått på veggen for lenge siden.

Prøv å ta kontakt med familievernkontoret og spør om å få komme til en sammtale?

Stor klem til deg!

Back
Topp