Tøfler, drikkeflaske og sekk

SloppyJane

Gift med forumet
Himmelbarn
Novemberlykke 2020
Tips tas i mot :)
Minsten begynner snart i barnehagen.. har kjøpt blafre matboks med traktor - vil gjerne ha ei flaske som matcher :happy:

Det viktigste er at det er en flaske som barnet kan holde selv og som er lett å rengjøre. Nå vet jeg ikke hvor gammel minsten er, men har erfaring med flasker a la contigo, kambukka og cammelbak (gode og populære flasker) blir litt for store til små hender til de aller minste barnehage barna. Vi valgte en liten kopp/flaske fra avent, straw cup, det første året i barnehagen. Gikk over til kambukka og cammelbak etter det. Ser du har kjøpt matboks. Har ikke noe erfaring med den, men et tips å ha en matboks som er lett å åpne og lukke både for at barnet selv skal øve på det etterhvert og for personalet sin del (skjønner ikke hvorfor det produseres så mange matbokser som omtrent er umulig å åpne uten å bruke så mye kraft at man risikerer at all maten faller ut). Sekk har vi gått for Bergans sin minste sekk på 12 liter. Finnes andre typer også, det viktigste er at den er liten nok til at barnet etterhvert kan gå med den selv. At den har gode polstrede stropper, regulerings muligheter og bryst/midje stropper (da sitter den ekstra godt på ryggen). Tøfler brukes ikke i barnehagen her så der har jeg ikke noe tips annet enn at jeg vil tenke at en tøffel som støtter godt vil være å foretrekke på de minste.

Blafre har sikkert en flaske som matcher :)

Ellers gjør jeg som hun over her. Kjøper matboks som barnet kan åpne relativt enkelt selv. Flasken må også være praktisk for alderen. Vet det ikke var det du spurte om, men never det i tilfelle det er noe du ikke har tenkt på :) Det handler litt om mestringsfølelse hos barnet, og det å slippe å sitte å vente på at en voksen skal åpne matboksen og flaske midt oppi alt det andre som skjer ved måltidet. I starten trenger nok barnet hjelp uansett, men jo enklere matboks, jo raskere selvstendig :)

Ikke kjøp blafre din drikkeflaske, den er ikke brukervennlig for mennesker under 10 år, sånn stort sett :p veldig vanskelig å åpne og lukke drikketuten selv. Men til meg selv liker jeg godt blafre sin flaske.

Vi har prøvd mye forskjellig og landet på en favoritt som vi bruker til både 1-åring og 4-åring, og det er drikkeflaske fra KleenKanteen SIPPY med sølesikker tut. Den oppfyller kravene: ikke plastflaske, lett vekt, ingen korker/lokk som lå settes på, holder kaldt vann kaldt om sommeren. Det følger med et lite lokk men vi bruker det ikke og flaska lekker heller ikke. Den består bare av tre deler: drikketut, sølesperre inni tuten som kan tas ut og flaske.

Vi har den minste Berganssekken og en sekk fra et annet merke men som ser veldig lik ut (kjøpt på barnas hus) til ungene nå. De er gode å bære, og har klipp som kan festes rundt hofte og bryst når de skal bære sekken selv.

Av tøfler har vi hatt superfit sine tøfler til eldste, og nå har vi et par mykere tøfler til 1-åringen, husker ikke helt merket men de har ikke hard såle.

Av drikkeflaske hadde vi også avent i starten og gikk over til camelbak og contigo når hun ble større :) Avent matcher nok ikke da, men mulig camelbak og disse har noen passende mønster

Av tøfler har vi vært veldig fornøyd med superfit happy som vi har brukt siden hun startet i barnehagen. Gode såler, ull og sitter godt på! Kjøpte de minste størrelsene brukt på Finn da de ikke blir særlig slitt de første årene i hvertfall ;)

Sekk har vi Bergans 12L til storesøster og fått Bergans og bergmann i samme størrelse og utførsel til lillebror. Gode sekker, plass til matboks og flaske (og litt skift) på tur, gode stropper og belter som passer små kropper og oppleves som god kvalitet. Det er også en fordel at man selv kan ta de på synes jeg, da det hender man bærer de selv hjem

Vi trengte to matbokser da det hendte at vi glemte matboksen på barnehagen til tider :p Vår ser kjempefin ut fremdeles etter 3 år i barnehage :) Klistermerket holder seg godt, har dog vasket den for hånd.

Dette har vært vår gyldne kombi for to barn:

Tøfler: superfit happy. Sitter godt på foten, i ull og lette for barna å ta på selv når de etterhvert lærer det.

Drikkeflaske: Avent sugerørkopp på småbarnsavdeling. Som en nevnte tidligere er den lett å drikke av og holde for de små. Den kan også stå "drikkeklar" uten å lekke, så trenger ikke å tenke på om barnet har kommet til å lukke drikketuten.

Når eldste nærmet seg storebarnsavd fikk hun en camelback flaske (Eddy tror jeg de heter). Den kunne lekke litt når hun begynte å dytte på drikketuten. Men, dette har de endret på i den nye modellen, Eddy 2.0. De er vi veldig fornøyde med til nå! Store sugerør i flaska også, som er lette å vaske.

Matboks: prøvd en del forskjellige typer, men vi scene til dem fra Mepal. Lette å åpne for barna, lette å rengjøre og har uttakelig innlegg som kan brukes til frukt, grønt, snacks etc. Mange koselige mønstre og figurer også.

Sekk: Bergans 12 L. God sekk rett og slett:)

Ikke kjøp blafre din drikkeflaske, den er ikke brukervennlig for mennesker under 10 år, sånn stort sett :p veldig vanskelig å åpne og lukke drikketuten selv. Men til meg selv liker jeg godt blafre sin flaske.

Vi har prøvd mye forskjellig og landet på en favoritt som vi bruker til både 1-åring og 4-åring, og det er drikkeflaske fra KleenKanteen SIPPY med sølesikker tut. Den oppfyller kravene: ikke plastflaske, lett vekt, ingen korker/lokk som lå settes på, holder kaldt vann kaldt om sommeren. Det følger med et lite lokk men vi bruker det ikke og flaska lekker heller ikke. Den består bare av tre deler: drikketut, sølesperre inni tuten som kan tas ut og flaske.

Vi har den minste Berganssekken og en sekk fra et annet merke men som ser veldig lik ut (kjøpt på barnas hus) til ungene nå. De er gode å bære, og har klipp som kan festes rundt hofte og bryst når de skal bære sekken selv.

Av tøfler har vi hatt superfit sine tøfler til eldste, og nå har vi et par mykere tøfler til 1-åringen, husker ikke helt merket men de har ikke hard såle.
Holder faktisk med deg ang blafre sin ja.. har den til mellomste og selv jeg sliter :banghead::hilarious:

Back
Topp