Tå-gåing

hero

Venter et februarmirakel <3
Februarlykke 2015
Noen som har erfring med barn som går og løper på tærne? Hva gjør man med det? De i barnehagen sa at om hun ikke endrer gangen sin kan hun få vondt i ryggen?

Jeg var barnepasser for ei som gikk på tå, hun sluttet når hun begynte på skolen. Hun har foreløbig ingen planer.

Ei i barnehagen gjorde det. Nettopp operert, kutta akillesen. Gikk med gips i noen uker, nå er hun helt fin:)

Hvis de går for mye på tærne så kan de få problemer med akillessenen blant annet.

Så lurt å følge med på det og prøve å få henne til å gå på foten.

Hvor gammel er hun?

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Det kan da umilig være bra å bare gå på tå. Hva med å ta med barnet til en fysioterapaut?

Jenta mi på 19 mnd går mye på tå.
Hun har gjort det helt fra hun begynte å gå, men det har blitt mindre og mindre etterhvert.
Har fått bemerkninger om det ved flere kontroller på helsestasjonen, mener de sa at om hun fremdeles går slik når hun nærmer seg 3 år så må det sjekkes om det er en årsak.
Hun kan gå som vanlig også, men det ser ut som hun liker å gå/løpe på tærne... Hun er litt lita i høyden så jeg har tenkt på om det kanskje sitter igjen som en "uvane" pga at hun skal rekke opp til ting?
Men det ser ikke ut som om hun har noen plager av det ihvertfall!:)

Pappa'n var også en "tågåer" helt til han ble 3 år. Da de skulle starte utredning av han slutta han plutselig med det...:p

Hvis de går for mye på tærne så kan de få problemer med akillessenen blant annet.

Så lurt å følge med på det og prøve å få henne til å gå på foten.

Hvor gammel er hun?

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3
Hun er 3 1/2 år. Har aldri lagt merke til det, før de nevnte de i barnehagen idag. Må si at jeg ikke er direkte bekymret, men jeg har da aldri lagt merke til det før selv. Men de hadde observert det i barnhagen en stund men ikke sagt noe for de trodde det skulle gå over.

Jenta mi på 19 mnd går mye på tå.
Hun har gjort det helt fra hun begynte å gå, men det har blitt mindre og mindre etterhvert.
Har fått bemerkninger om det ved flere kontroller på helsestasjonen, mener de sa at om hun fremdeles går slik når hun nærmer seg 3 år så må det sjekkes om det er en årsak.
Hun kan gå som vanlig også, men det ser ut som hun liker å gå/løpe på tærne... Hun er litt lita i høyden så jeg har tenkt på om det kanskje sitter igjen som en "uvane" pga at hun skal rekke opp til ting?
Men det ser ikke ut som om hun har noen plager av det ihvertfall!:)

Pappa'n var også en "tågåer" helt til han ble 3 år. Da de skulle starte utredning av han slutta han plutselig med det...:p
Hun er 3 1/2

Det kan da umilig være bra å bare gå på tå. Hva med å ta med barnet til en fysioterapaut?
De ville at en fysioterapaut skulle komme til barnehagen og observere henne når hun leker for å se på gangen hennes

De ville at en fysioterapaut skulle komme til barnehagen og observere henne når hun leker for å se på gangen hennes
Høres lurt ut. Jeg ville sagt ja til det hvis jeg var deg.

Jenta vår stod alltid på tå, og vi kunne se at det var noe ved fødsel. Kjempet meg igjennom systemet i 1 år før de til slutt opererte henne. Kuttet over akillessenen og hun gikk med gips i 4 uker, da var hun 1, 3 år. Hun klarte aldri å sette helen ned. Vi gikk til fysio fra hun var 4 mnd. og fikk en del øvelser på å tøye føttene, men til slutt var det så ig si umulig og tøye føttene.
Så jeg anbefaler deg å få sjekket dette ut for å være på den sikre siden.

Sent from my GT-N8020 using BV Forum mobile app

Høres lurt ut. Jeg ville sagt ja til det hvis jeg var deg.
Ja jeg syns det var supert at de oppdaget det og tilbydde seg det så vi skal si ja takk til det

Det ville jeg ha takka ja til. Og er ikke fysioterapeutene bekymret så er jo saken ute av verden ;-)
Er ofte lang ventetid på fysioterapeuter også, så lurt å henvise allerede nå.

Storebror april 09 <3
Lillesøster juni 12 <3

Jeg gjorde det når jeg var liten, jeg krølla tærne nedover og gikk oppå tærne hvis du skjønner? Gjorde det stort sett hele tiden når jeg ikke hadde på sko. Gikk sånn fra jeg var 3-5 år ca, jeg har sliti mye med vondt i bena etter det, tærne mine har også blitt kjempe stygge av det. Foreldrene mine og barnehagen gjorde ingenting med det (nå er jo dette "noen" år siden, så veit ikke om det ikke ble tatt så alvorlig på sånt da), skulle ønske jeg hadde fått hjelp med det så jeg hadde sluppet å bli plaga med det i mange år etterpå...

Prøv å ha på sko inne, gode sandaler e.l. og se om hun setter ned foten da. Men takk for all del ja til tilbud om observasjon og fysioterapi!

Ser til å med at hun i lek ute går mest på tærne. Å ja vi har definitivt takket ja til tilbudet fra barnehagen. Takk for mange tips og tilbakemeldinger

Sent from my iPad using BV Forum

Søsteren min gikk på tå og endte opp med operasjon fordi senene i nedre del av foten var for kort i en alder av 6 år. Forebyggende kan være å få barnet til å gå med sko også inne for at de skal måtte gå på hele foten. Fysioterapeut bør kontaktes og strekkes velger igangsatt slik at det ikke blir alvorlig. Lykke til :)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Søsteren min gikk på tå og endte opp med operasjon fordi senene i nedre del av foten var for kort i en alder av 6 år. Forebyggende kan være å få barnet til å gå med sko også inne for at de skal måtte gå på hele foten. Fysioterapeut bør kontaktes og strekkes velger igangsatt slik at det ikke blir alvorlig. Lykke til :)

Takk for svar. Vi har begynt å få henne til å gå med sko inne også men ender ofte på tærne. Håper inndeling ikke det blirr operasjon, men om det er det som skal til for at hun skal få det bra så er det vell verdt

Takk for svar. Vi har begynt å få henne til å gå med sko inne også men ender ofte på tærne. Håper inndeling ikke det blirr operasjon, men om det er det som skal til for at hun skal få det bra så er det vell verdt
I de aller fleste tilfeller jeg har sett og hørt har det ordnet seg. Men kontakt fysioterapeut og få de rette tøyeøvelsene så retter det seg sikkert raskt :)

Back
Topp