Syntes denne matingen er så vanskelig blitt jeg

x1x*HeffaOgMini*

Forumet er livet
var så mye lettere og bare gi melk til mini.
i 1 uke nå har mini fått grøt morgen og kveld.
vi begynte med morgengrøt pga mye tidligere legging på kvelden, noe som resulterte i et måltid mindre pr dag. så jeg var litt redd hvordan nettene skulle bli med tidlig legging og et måltid mindre, men det har gått veldig bra. vi mater 1-2 ganger. så det går over all forventning.
han gråter litt i mellom, men da gir jeg vann og koser han, så han sovner fort igjen.
har bestemt meg for at jeg ikke kan løpe og hente flasker for den minste lyd, noe jeg har gjort litt for fort tidligere.

men så tenker jeg, trenger han grøt morgen og kveld sånn egentlig.
jeg vil jo helst gi bare melk så lenge det går.

mulig jeg tenker veldig mye, men er jo veldig nytt dette med å skal mate en ny skapning som skal vokse opp.
jeg er så usikker på hvor mye mat man egentlig skal gi..melk er jo greit, der vet jeg hva han spiser, men så er det alt utenom etterhvert.

jeg er redd for å gi for mye, men samtidig vil jeg jo ikke gi for lite heller.

vi mennesker kan jo spise mer enn vi egentlig trenger. skulle ønske jeg viste hva den riktige balansen for mini var.

altså man kan jo fore opp til det sier stopp, men kan ikke det fort bli for mye?

flere som tenker på dette med mat til de små?  er jo litt å sette seg inn i føler jeg. syntes kosthold for voksne er mye lettere jeg [:D]

gudene vet hva som er riktig. hehe.
grunnen til grøtstart om morgen var fordi han legges tidligere om kvelden.
jeg var så redd for at natten ville bli et styr så jeg begynte med morgengrøt, men om han krever grøt om morgen vet jeg ikke. han spiser, men hvem spiser ikke det man får som er godt :)
om kvelden må han ha grøt, bare melk da vet jeg er litt lite.

Vet du, akkurat det samme tenker jeg på for tida. Jeg føler virkelig at jeg overforer ham nå, i kveld stakkar fikk han ikke roa seg i det hele tatt,- tror han rett og slett spiste for mye grøt til kvelds! Og jeg aner jo ikke hva som er "passe" på en måte. Nei, vanskelige greier synes jeg.

Trodde han ville nekte spise mer om han var mett, men det tror jeg ikke e rtilfelle,- ikke etter i kveld..

Og en annen tinge jeg er usikker på er om grøt erstatter et helt måltid? Blir de ikke tørste av grøt slik at de bør få melk etterpå? Eller skal man da gi vann? Før eller etter? *sukk*

..kuppa helt tråden din nå jeg, men det er jo i samme gate[;)] 

Vi gir også to måltider grøt hver dag.
Vet jo ikke for sikkert om det er riktig jeg heller, men tenker sånn at de skal jo sakte men sikkert vennes på mer og mer fast føde[8|]?!? så derfor har jeg økt til to måltider...

Jeg gir et grøtmåltid på kvelden, hun får alltid melk etterpå. Hun sier klart i fra når det er nok grøt, da spytter hun det bare ut igjen. 

godt jeg ikke er alene om dette!!! jeg også tenker mye på det med grøt og overforing,føler hun ikke stopper å drikke melk hvis hun er mett..greit at mange sier at det som er for mye kommer jo opp igjen,men det er jo enn grunn også for at det er mange unger som blir overforet,har ivertfall jeg hørt..
off det skal ikke være lett dette her,men er godt vi ikke er alene,og at vi har hverandre og spør[:)]

nei er virkelig ikke lett.
jeg er småredd for overforing, ikke så mye at han gulper det opp, men for mye mat i forhold til hva han trenger, men samtidig vil jeg ikke gi for lite, så spm da er - hva er passe mengde ? hehe.

jeg kan ta meg selv som utgangspunkt. for eks hvis noen spør, du heffa vil du ha en sjokolade, så sier jeg ja selvom jeg nettopp spiste en god middag + desssert...
altså hvis man blir tilbudt noe godt spiser man det...jeg hadde jo ikke trengt den sjokoladen når jeg nettopp hadde spist middag + dessert..

det er den passe mengden jeg er ute etter :) han er jo liten enda, derfor jeg er litt tenkende på dette.

Vet du, akkurat det samme tenker jeg på for tida. Jeg føler virkelig at jeg overforer ham nå, i kveld stakkar fikk han ikke roa seg i det hele tatt,- tror han rett og slett spiste for mye grøt til kvelds! Og jeg aner jo ikke hva som er "passe" på en måte. Nei, vanskelige greier synes jeg.

Trodde han ville nekte spise mer om han var mett, men det tror jeg ikke e rtilfelle,- ikke etter i kveld..

Og en annen tinge jeg er usikker på er om grøt erstatter et helt måltid? Blir de ikke tørste av grøt slik at de bør få melk etterpå? Eller skal man da gi vann? Før eller etter? *sukk*

..kuppa helt tråden din nå jeg, men det er jo i samme gate

på kvelden har han fått litt vann rett etter grøten.
dette fordi vi bader før kveldsmelken, sånn tilfelle han ble tørst av grøten :)

ja jeg også tenker mye på det,hva som egentlig er rett mat-mengde?hva er for mye?hva er for lite? off,det er vel en av "utfordringene" vi må ta når man får unge,hehe.. selv er jeg fæææl med å spise noe søtt og godt etter en stappmett middag,hehe..

her har jeg også prøvd å gi litt vann etter grøten,men hun brekker seg,hehe..men hun får jo skylla ned me melka da.. men en ting jeg lurer litt på,når dere gir vann til de,er det kaldt vann dere gir eller er det lunka?

Utifra mine erfaringer så "sier" babyer ifra når de har fått nok og er mette. Selv om jeg liker sjokolade veldig veldig godt så kommer det til et pungt hvor jeg ikke orker mer om jeg kan spise store mengder av det. Man blir jo mett og kvalm om det blir alt for mye? Jeg tror dessuten at det at man har plass til noe som er ekstra godt er litt psykisk og som man utvikler etterhvert, men som små babyer ikke har lært seg enda. Derfor tror ikke jeg at du kan overfore han. Prøv å legg merke til om han virker uinteressert, vent litt med å gi neste skje for å se om han virkelig vil ha mer. Og om han begynner å spytte det ut eller se en annen vei når skjea kommer.
Hvis du er veldig usikker så gi litt mindre enn det du pleier og vent en stund og se om han har det bra og virker mett etterpå. Min unge blir veldig fornøyd og i godt humør etterpå og kan også sove lengre enn han pleier etter at han har fått grøt, og da tenker jeg at dette trengte han og at han nå er god og mett [:)] Dersom han ikke roer seg og virker mer sulten, lager jeg litt mer eller gir litt fruktmos etterpå.

ORIGINAL: bcv

Jeg gir et grøtmåltid på kvelden, hun får alltid melk etterpå. Hun sier klart i fra når det er nok grøt, da spytter hun det bare ut igjen. 

samme her[:)]

jeg gir grøt rundt 12 og til kvelds. synes han alltid gaper etter mer, men har jo fått full porsjon. tror kanskje de "sier" fra på et vis om det er fullt. prøver å gi pupp etter måltidet her, men da vil han ikke ha. regner med han hadde tatt en tår om han var tørst? til kvelds får han jo pupp, grøt, bad og da vil han ha flaske etterpå. (kanskje fordi det går litt tid etter) skal ikke være lett dette, men må nok bare prøv seg fram her også[:D][;)]

dere har rett damer, han sier jo bare ifra hvis han ikke vil ha.
så jeg fortsetter med grøt morgen og kveld siden nettene er blitt såpass bra..
så jeg tror han trenger maten. ikke noe særlig av og på heller med denne maten.
tror jeg bare tenkte litt mye igår.

Jeg ville fortsatt sånn du gjør nå [:)]

Det er jo helt normalt med mer og mer fast føde nå. Vi vurderer litt grøt morgenen selv snart å faktisk. Hs sa jo at det var greit.

Så så lenge nettene er bra med dagens rutiner ville jeg fortsatt!!

Back
Topp