Synstest av barn

MiaDenPia

Elsker forumet
Hvordan går man frem for å få dette - hvor henvende seg og hvor blir den utført? Ser av og til ut som ene øyet sjeler litt

Her kunne ikke helsesøster hevise oss, så måtte til legen, sånn at ho kunne gjøre det. Vi var hos øyelege.
Her var det vi som ville ha det undersøkt etter at både vi og barnehagen la merke til en del ting som kunne ha ned synet å gjøre :)

Min eldste ble henvist fra fire års kontroll hos hs til øyelege. Øyelegen ba om at søstra skulle henvises fra to års kontrollen (hun var nesten to da vi var der med broren) og hs henviste henne da uten å sjekke henne, dette pga mulig arvelighet i sjelingen hans. Yngste skal vel henvises når hun er et år tror jeg det er

Her henviste legen på hs til øyelege på sykehuset. Det var hs som så sjelingen, men det var legen som måtte henvise

Vi ba om henvisning på 1 årskontrollen da alle i familien er ekstremt nærsynt og vi ville sjekke det så tidlig som mulig. Vi var hos optiker på sykehuset som er spesialist på småbarn, fant noe nedsatt syn og var inne til kontroll igjen ca 9mnd senere. Da var alt fint og ingen ny kontroll før eventuelt etter hva de finner på 4 årskontrollen.

Her har storebror synsforstyrrelser, og en onkel samt pappan og bestemor, dog pappan bare når han skal kjøre i mørket .... onkelen pga diabetes.

Fastlegen kan henvise. Mulig helsestasjonen og kan henvise (i alle fall legen der), men her dukka skjelinga opp når det var lenge til neste kontroll så vi gjekk til fastlegen. Guten var drøyt 3,5 år då han fekk briller med styrke +7-8.

Fordi han ser så dårlig blei lillesøstera henvist til øyelege både ved 3,5 år og før skulestart, til tross for at ho ikkje hadde symptom på dårlig syn.

Viss barnet skjeler når det er over 6 mnd så få henvisning med det samme - jo tidligare synsfeil blir oppdaga, ho større er sjansen for at det er mulig å rette opp i.

Øyelege er gratis. Men vi ender hos ortoptist, som er spesialist på denne problemstillingen, og der betaler vi en liten egenandel. (men brillene får vi av nav grunnet "stor nok synsfeil")

Det går bra. "med en gang" betyr "ikke godta at de vil se det an til barnet er eldre". Hs mente at eldste med oss sikkert så greit. Vi kunne vente til seksårskontrollen. Jeg mente han åpenbart tippet og ville ha ham kontrollert. Skal han ha briller kan han venne seg til dem før skolestart argumenterte jeg. Det ble øyelege (måtte vente et par mnd på time) og briller ja.

Han var på sitt tredje par når skolen startet.

Back
Topp