Synsforstyrrelser - migrene?

Chuma

Forelsket i forumet
Er det noen av dere som opplever migrene med aura som kan forsøke å forklare hvordan synsforstyrrelsene arter seg?
Har opplevd det 3-4 ganger nå, og regner med det er migrene det er snakk om, så jeg lurer på om det er nødvendig å få det undersøkt?

Det jeg ser er som en liten flekk i synsfeltet som ser ut som et tannhjul, og det er som å se gjennom krystall eller vann. Det er der på begge øynene, eller om jeg prøver å lukke et øye, og jeg ser det om jeg lukker begge øynene også. Flekken blir større og større til den nesten dekker hele synsfeltet. Varer ca 20-30 min. Høres dette kjent ut for noen? ( høres sikkert veldig tullete ut for de som ikke har opplevd det!)

På meg starter migrenen ved at jeg bare ser halvparten av det framfor meg. Alt i høyre eller venstre synsfelt forsvinner. Samme som viss jeg ser på en tallerken, da ser jeg bare ene siden helt til jeg fokuserer på andre siden. Deretter begynner en blinkende figur å vise seg. Som regel er den formet som en stor C. Denne figuren er dekket med sånn "snø" som er på tv, og det blinker og kommer nærmere og nærmere. Til slutt føles det som figuren sitter nedi øyet. Deretter forsvinner synsforstyrrelsene og et mektig trykk legger seg i hodet. Det trykker fra alle sider og kjennes ut som hodet skal bli knust. Eneste som da hjelper er mørke og stillhet, det er herlig lindrende. Tror det et ulikt for mangen, men slik er det i alle fall hos meg.

Er det noen av dere som opplever migrene med aura som kan forsøke å forklare hvordan synsforstyrrelsene arter seg?
Har opplevd det 3-4 ganger nå, og regner med det er migrene det er snakk om, så jeg lurer på om det er nødvendig å få det undersøkt?

Det jeg ser er som en liten flekk i synsfeltet som ser ut som et tannhjul, og det er som å se gjennom krystall eller vann. Det er der på begge øynene, eller om jeg prøver å lukke et øye, og jeg ser det om jeg lukker begge øynene også. Flekken blir større og større til den nesten dekker hele synsfeltet. Varer ca 20-30 min. Høres dette kjent ut for noen? ( høres sikkert veldig tullete ut for de som ikke har opplevd det!)

Når jeg får migrene utarter det seg slik du beskriver her :-) syn som delvis forsvinner... veldig merkelig!

Ville fått det undersøkt berre for å få råd om medisin som lindrer best mulig.
Mannen har hatt eit kraftig anfall med aura som gjorde at eg var 100% sikker på han hadde hjerneslag. Han mista følelse, kunne ikkje snakke, forstod ikkje kva han skulle gjera lenger osv. Han har aldri hatt dette verken før eller seinare. *bank i bordet*. Han sov seg mest sannsynleg gjennom synsforstyrrelsane da (skjedde da han sto opp) så det veit eg ikkje korleis utarta seg. Etter ein halv time på sjukehuset var han heilt normal igjen, etter ein time kom hodepine fra helvete og han fekk da Fanalgin (reseptfritt) med god effekt.

Ei venninne av meg har mykje aura migrene og har også ein flekk i synsfeltet som aukar i størrelse, så mistar ho ofte hørselen og forstår ikkje kva folk seier til ho. Ho ser at dei snakkar til ho, men klarar ikkje å ta det inn på eit vis.

Håpar det går fort over for deg, og at du får medisin som hjelper:)

På meg starter det med at jeg mister en del av synet rett fram så flytter det seg ut til siden og mye blafring forran øynene. Varer en stund før hodepinen kommer sterkere og sterkere så jeg ikke tåler antydning til lys (alle sprekker/nøkkelhull osv må dekkes) tok mye migrene medisin før da jeg hadde mange anfall og alltid varte de minst 24 timer, men så tok jeg en del behandlinger Akupuntur og har ikke hatt det siden (5 år nå)

Jeg får også en flekk foran ene øyet (varierer hvilket), klarer ikke lese frks.
Så blir lyden dempet, hører dårlig.
Så mister jeg følelsen i ene armen.
Så går dette over ila en halvtimes tid, så kommer hodepinen, som kan varebi timesvis.

Jeg har hatt noen sånne synsforstyrrelser det siste året. Men det er som å se gjennom en sånn leke man kan skru på som gir forskjellige former og farger... Og kun på sidene!
Gikk til legen om det forrige uke og blir sendt på MR:) Sikkert greit å sjekke

Det er som om jeg feks har noe skitt på solbrillene :p
Når det blir masse fett og drit på dem, så mye at hodet blir litt ekkelt!
Også får jeg ikke sett avstanden på ting.

Back
Topp