Syns du dagmamma er dyrt??

• Trådstarter Trådstarter .
  • Opprettet Opprettet

.

Elsker forumet

Sånn jeg ser det sparer man ikke så mye på å ha dagmamma, kommer ann på prisene i område og hva det er inkludert. Og man tjener ikke rått som dagmamma hvis man ikke tar seg veldig godt betalt og har for mange barn.
Jeg skal værtfall bare ha 3 barn på ca 1 år, inkludert Alima.
Tar 6000 mnd det er inkludert 2 måltider, drikke, frukt og tur i åpen bhg et par ganger i måneden(åpen bhg koster penger for de som ikke vet det, hun ene jeg snakket med trodde det var gratis, 70 pr barn koster det her i bydelen)
Foreldrene skal bare ta med bleier og annen mat hvis de ikke vil ha maten jeg tilbyr eller flere måltider.
Det blir 12000 imnd, og jeg skal betale skatt av det. Jeg skal kjøpe inn vogn og reisesenger, holder leker, tegnesaker osv.
Så de som syns dagmamma er dyrt, ja da får dere hadet så bra!!!  

Venter første dagbarn på mandag [:D] Hadde møte med et annet barn som kanskje skal starte i september, de ønsket å ha dagmamma 3 år... Skal få svar fra de i formmiddag. De virket veldig ordentlig og greie, og gutten  lekte så fint med Alima. var så søte

Det var veldig dyrt syntes jeg, skjønner jo at man må ta litt for å få noe igjen for det, men det er over dobbelt av hva man betaler for barnehage..

Har hørt at 5000 er normalt jeg. Får rundt 3000 i kontantstøtte, og rundt 2000 for barnehage. Så da blir det lik pris ca for å ha i bhg som å ha dagmamma.
Jeg hadde ikke betalt 6000, men fint for deg at du finner noen som er villig til det! Sikkert avhengig ifra by til by også [:)]

Bhg får mye støtte. Og de som ikke har barna i bhg får kontantstøtte. så blir samme pris som de i bhg?

Men om å snakke dyrt, hadde vi besøk av en dagpappa i bhg en gang i uka med tre barn, fikk høre av foreldrene at de betalte 10000 pr mnd... Og de hadde med egen matpakke... Men dette var på beste vestkant, og foreldrene var advokater ol.  

Syns 6000 er MYE penger!! Men så har man kontantstøtte på 3000 og da betaler man jo KUN 3000 kr selv(fra egen lomme)..Og det er ikke langt fra de 2580kr man betaler i bhg.
Og noen plasser er det jo super vanskelig og få tak i bhgplass..så må man så må man[;)]
Jeg kunne nok betalt sålenge ungen var under 3år(og vi fikk kontantstøtte),men aldri i verden om jeg hadde hatt råd til å betale 6000i mnd for begge ungene mine over 3år da[&:]

Her er vi så heldige at mormor skal passe ungene våre,til vi får bhg plass[:)] Og jeg kommer selvsagt til å betale noe,men heldigvis ikke 6000 da[8D][:D]

Ja, her i Oslo ligger hvite dagmammaer på 6000 og svarte på 5000 og da har kanskje bare et brødmåltid inkludert. Værtfall de jeg sjekka ut før jeg bestemte meg for å bli dagmamma. Så syns jeg har godt tilbud. Men er jo ikke noe pedagogisk tilbud, uten om de dagene vi er i åpen bhg da, selvom jeg er nesten barne og ungdomsarbeider, skulle jo tatt prøva i gamlejobben men går jo ikke nå. Så får se hva som skjer. Kanskje jeg får tatt den der jeg jobbet ekstravakter...

Bhgprisene jeg har fått opplyst har vært fra 2300/2400 men da er matpenger på 2-300 kroner og da bare 1 måltid inkludert. Men de får rundt 100000 penger pr barn osv. Blir støttet med masse. Gamlesjefen skrøyt masse av dette. At det var svært lønnsomt å drive familiebhg.  

ORIGINAL: SollI

Syns 6000 er MYE penger!! Men så har man kontantstøtte på 3000 og da betaler man jo KUN 3000 kr selv(fra egen lomme)..Og det er ikke langt fra de 2580kr man betaler i bhg.
Og noen plasser er det jo super vanskelig og få tak i bhgplass..så må man så må man[;)]
Jeg kunne nok betalt sålenge ungen var under 3år(og vi fikk kontantstøtte),men aldri i verden om jeg hadde hatt råd til å betale 6000i mnd for begge ungene mine over 3år da[&:]

Her er vi så heldige at mormor skal passe ungene våre,til vi får bhg plass[:)] Og jeg kommer selvsagt til å betale noe,men heldigvis ikke 6000 da[8D][:D]

Kjekt å ha familie i nærheten. Jeg tenkte å ta med meg vesla opp tild er jeg komemr fra der trenger de både folk og barn, men tror jeg hadde blitt gal der oppe...

Nei men når barnet er over 3 år går prisene ned, og da er det maaaange bhgplasser værtfall her i Oslo, så da slipper man å tenke på dagmamma vanligvis.

ja , det syns jeg var dyrt.. en venninne av meg var dagmamma for to barn og hun "tok" kontantstøtten ...

Syns det hørtes veldig dyrt ut selv.
I Fr.stad koster åpen barnehage bare 20kr dagen heldigvis[:)]
Men hadde neppe betalt mer enn 4-4500 for dagmamma fulltid i mnd.

ORIGINAL: elli82

Men de får rundt 100000 penger pr barn osv. Blir støttet med masse. Gamlesjefen skrøyt masse av dette. At det var svært lønnsomt å drive familiebhg.  

Såvidt jeg vet får de støtte pr barn som tilsvarer kontantstøtten ca.

synst det var litt dyrt eg..
Thea var hjå dagmamma fra 1-2 år,da fikk ho kontantstøtten..

Skal sikkert vere dagmamma selv etter nyttår og tenker da 200kr dagen eller bli enig om ein fast pris på rundt 4000..spørst kor mangen dager de skal vere[:)]

Wow!

Er det nå jeg skal slutte å klage på at jeg må ta meg av mine egne barn de dagene jeg er hjemme, for de dagene jeg har i bhg så betaler ejg bare 840 kr mnd....

Så da er det kanskje ikke så dumt å passe på sine egne barn likevel[8D]

Jeg vurderte selv å være dagmamma, er utdannet førskolelærer, men tok ikke risken på å være det. Hvordan tør du å ha 3 barn pluss ditt eget alene? I barnehagen er det et krav om max 3 barn under 3år pr voksen. Har du noe back up i tilfelle noe skulle skje et eller flere av barna og du plutselig må reise på legevakt, sykehus el?.....Ikke meningen å kritisere, men det faktisk et kjempestort ansvar. Jeg ville ikke levert min unge til en dagmamma som har flere enn 2-3 barn, da er det faktisk tryggere i barnehagen. Penger er ikke alt....

Har man mulighet til å ha i barnehage i stedet for dagmamma hadde jeg gjort det.
Tenk så mye mer de får være med på og sånt.

Har også hørt så mye rart om dagmammaer. Venninna mi er dagmamma, men hun sitter på FB dagen lang. Det hadde ikke jeg likt hvis jeg var forelder der.

Det er IKKE dyrt, blir bare så vidt over barnehagepris, hvis man regner med kontantstøtte. De fleste barnehager serverer bare ett måltid om dagen. Noen med og andre uten frukt. Noen serverer bare ett måltid 3 dager i uka, og de fleste tar matpenger, hvis de serverer mat i det hele tatt. Nå nærmer summen seg veldig barnehagepris[;)]
Man kan jo ikke regne med at privatpersoner passer andres barn uten å tjene på det...

Men har du sjekket muligheten for å få tilskudd som familiebarnehage, siden du allikevel skal betale skatt, og kjøpe inn utstyr. Det er snakk om en engangssum per barn+ månedlig støtte. Da må du leie veiledning av pedagog noen få timer i uka, som ofte kan leies gjennom kommunen. Tror det lønner seg, selv etter at leieutgiftene er betalt.
Du og huset ditt må også godkjennes da, så mulig det er en prosess, men det går an å sjekke.

ORIGINAL: harmoni

Det er IKKE dyrt, blir bare så vidt over barnehagepris, hvis man regner med kontantstøtte. De fleste barnehager serverer bare ett måltid om dagen. Noen med og andre uten frukt. Noen serverer bare ett måltid 3 dager i uka, og de fleste tar matpenger, hvis de serverer mat i det hele tatt. Nå nærmer summen seg veldig barnehagepris[;)]
Man kan jo ikke regne med at privatpersoner passer andres barn uten å tjene på det...

Men har du sjekket muligheten for å få tilskudd som familiebarnehage, siden du allikevel skal betale skatt, og kjøpe inn utstyr. Det er snakk om en engangssum per barn+ månedlig støtte. Da må du leie veiledning av pedagog noen få timer i uka, som ofte kan leies gjennom kommunen. Tror det lønner seg, selv etter at leieutgiftene er betalt.
Du og huset ditt må også godkjennes da, så mulig det er en prosess, men det går an å sjekke.

Det kommer jo an på hvordan man ser på det da, i barnehage betaler man også for et pedagogisk tilbud, det er alltid en annen voksen der om noe skulle skje, så for meg er det dyrt med 6000 kr, selv om man får 2 måltid om dagen [:)]

Ble frarådet bydelen å starte fambarnehage selv da dte var så mye jobb og det trengtes ikke så mange fler barnehager nå [8|] 
Men skal søke litt og finne ut med om å starte fambhg her. Har noen kontakter som sa at de anbefaler sjeldent folk til å strate eget, for da får de mer jobb og de må betale!!
De viste heller ikke om at dagmammar jobba hvitt, og hvordan de skulle gjøre det...

Men jeg har 3 barn inkludert mitt eget. Det kan jeg ikke. Syns jeg ikke er forsvarlig med fler når de så små.

*må legge til at jeg ønsker ikke å starte fam.bhg for å tjene masse penger. Men arbeid med barn er noe jeg syns er veldig spennende, kan godt tenke meg å studere videre i den retningen. Da vi forhåpentligvis flytter til Afrika senere og skal jobbe der med diverse prosjekter.

Jeg syns også 6000 var dyyrt! Ei venninne skal ha ungen hos dagmamma nå, og hun "får" kontantstøtten.

Men betaler hun skatt da?
Syns det er utrolig lite å betale en dame for å passe ungen sin fulltid i en mnd. 

Men godt noen vil betale for min del. men hadde prisen vært annen her i oslo hadde jeg fulgt den.

Det jeg vil med disse innlegga er å få åpna øyna til de som ser ned på de som er dagmammaer, og gir de luselønn!! Og som alle andre steder er det noen som bare sitter foran pc eller tv når de passer barn,som ødelegger ryktet til de seriøse!!

ORIGINAL: elli82

Men betaler hun skatt da?
Syns det er utrolig lite å betale en dame for å passe ungen sin fulltid i en mnd. 

Men godt noen vil betale for min del. men hadde prisen vært annen her i oslo hadde jeg fulgt den.

Det jeg vil med disse innlegga er å få åpna øyna til de som ser ned på de som er dagmammaer, og gir de luselønn!! Og som alle andre steder er det noen som bare sitter foran pc eller tv når de passer barn,som ødelegger ryktet til de seriøse!!

Jeg skjønner godt at du må ta så mye for å tjene noe [:)]
Men hvis du ikke hadde vurdert å bli dagmamma selv, hva hadde du syntes om å betale 6000 selv?

Back
Topp