Synkende hcg. Hjelp.

Alenemor_til_ei_prinsesse

Blir kjent med forumet
Hei.

Jeg er nå 10+2 og opplever nå at hcg er synkende.

Jeg hadde en blødning i uke 8 ca og etter dette har jeg tatt blodprøver hver uke for å se hvordan hcg nivået ligger ann.

I forrige uke lå jeg på 142000 og denne uken ligger jeg på ca 135000. Er dette normalt?

Når er det vanlig at nivået synker?

Merker også at symptomene er mindre. Dvs. kvalmen er bedre. Og har ikke merket at magen er blitt større heller.

Når begynte dere å få mage??
 
Jeg er 10+4 i dag, og jeg har allerede fått noe mage. Men jeg var hos legen i går og det var for tidlig å høre hjertelyden. Men jeg aner ikke noe om hcg nivået, hadde du en stor blødning da?
 
Tror du ville merket det om det var SA. Ta en graviditetstest for å være sikker? :)
 
Hcg stiger fra befruktning frem til uke 8 omtrent. Deretter synker det til omtrent uke 16 - 20, og så ligger det ganske stabilt fra uke 20 til fødsel. Det er derfor man ikke måler hcg etter uke 9-10 for å følge med på verdiene hvert fall. Etter uke 9-10 trodde jeg de bare sjekket hcg om noen ikke visste at de var gravide (altså ikke egentlig hcg-nivå bare om det er hcg eller ikke) og ved bekreftet SA for å følge med på at nivået gradvis går ned mot 0. Synes det er rart at de tar blodprøver på deg, du burde jo heller få ultralyd.

Du kan se på denne figuren her (her er dessverre hcg målt i IU/ml, så det er ikke samme tall du kan sammenligne med dine, men du ser grafen):
1390430125957.jpg

Dette er jo grunnen til at mange blir i bedre form i andre trimester: mye mindre hormon-tull. :) Håper alt er bra med den lille hos deg. Helt vanlig at du ikke har mage og også helt vanlig at kvalmen blir bedre når hormonene går nedover som normalt. Jeg er 9+6 og har ikke begynt å få mage i det hele tatt.

*Taster på app på mobilen*
 
Last edited:
Tror du ville merket det om det var SA. Ta en graviditetstest for å være sikker? :)

Hun har målt hcg i blodprøver. :) Selvfølgelig får hun positiv graviditetstest når hun har over 130 000 på hcg i blodprøve. Man kan jo dessverre få positiv graviditetstest i over en måned etter en spontanabort siden graviditetstester slår ut allerede på 25. Det tar ganske lang tid for kroppen å komme ned fra f.eks. 130 000 til under 25.

*Taster på app på mobilen*
 
Legen min prøvde å få tak i gyn. på sykehuset for å dobbeltsjekke at det var normalt med fall. Men de var ikke tilgjengelig.

Han sa at det ikke var grunn til bekymring, men er første svangerskapet mitt så er jo nervøs.

Gubben bare rister på hode og ber meg å slappe av og høre på legen. Men jeg tror jeg skal bestille tidlig UL bare for å sjekke helt sikkert.

Men kjenner at jeg litt roligere når jeg leser det dere skriver.
 
Legen min prøvde å få tak i gyn. på sykehuset for å dobbeltsjekke at det var normalt med fall. Men de var ikke tilgjengelig.

Han sa at det ikke var grunn til bekymring, men er første svangerskapet mitt så er jo nervøs.

Gubben bare rister på hode og ber meg å slappe av og høre på legen. Men jeg tror jeg skal bestille tidlig UL bare for å sjekke helt sikkert.

Men kjenner at jeg litt roligere når jeg leser det dere skriver.

Hcg fall er helt normalt, og at legen ikke klarer å slå opp det selv er skremmende. Det finnes tusenvis av sånne grafer som jeg la ut på nettet og veldig mange tabeller også som viser hvordan verdiene går opp og så ned igjen, sånn som denne tabellen her:

ImageUploadedByBV Forum1390465283.487881.jpg

Dine hcg verdier er helt normale for et vanlig svangerskap, men uten ultralyd så er det vanskelig å si at alt er bra allikevel. Jeg håper det siden du kun har hatt én blødning og fremdeles har høye og normale hcg verdier for uke 10. Få legen din til å slå opp i en medisinsk artikkel, bok eller rett og slett Google og så får du henvisning til ultralyd. Skjerpings for legen din.
 
Enig m Lykkeliten, ultralyd for å være helt sikker, men hcg flater ut/synker normalt på dette tidspunktet. Husker ikke halveringstiden for hcg i farten, men tror fallet ville vært mye kraftigere på en uke v abort, nivået ville vært noe sånn som 20-25% av uken før. Lykke til :)
 
Her tok legen hcg-nivåene mine i uke 14 (pga blødninger), med fall selvfølgelig. Hadde verdier på 120 000 første dag, og nærmere 100 000 andre måling.

Legen ringte gyn.pol. og de ville ha meg inn til UL med en gang. Ikke fordi de trodde jeg hadde hatt SA, men fordi de ville berolige meg med at det var liv, og var nok litt frustrerte over at legen hadde tatt hcg-nivå så sent. Legen på gyn.pol. sa at det hadde ingenting for seg å måle så sent. Jeg ville bedt om en UL, det er utrolig ekkelt å gå sånn i uvisshet. Håper alt står bra til, lykke til! :)
 
Back
Topp