Synger du/prater til magen?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Tone
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Tone

Guest
Barnet kan høre! Synger eller prater du til det? Eller kanskje du spiller musikk?

Fortell :)

Hørselen

Den viktigste strukturen i hørselsorganet er ferdig utviklet innen fosteret er 20 uker gammelt. Studier viser at fosteret spontant beveger øyne, hode, armer og ben til høye lyder når det er mellom 20 og 24 uker gammelt. Dette indikerer at barnet kan høre. Ved 28 uker er responsen helt tydelig.

Hva gjør hørselen for barnet i mors mage?

Studier har vist at når mor slapper av ved å lytte til rolig musikk, blir også barnets bevegelser og hjerterytme roligere. Ettersom barnet blir vant til denne musikken, roer hjerteslag og -rytme seg raskere. Dette er en indikasjon på at barnet har utviklet hukommelse og kan kjenne musikken igjen.

4–5 måneder gamle fostre reagerer forskjellig på forskjellige typer musikk, som klassisk musikk av Mozart eller Beethoven og rock. Mozart er en klar favoritt.

En gruppe amerikanske og skandinaviske forskere oppdaget at måten ekstremt premature barn (900 gram) gråt på hadde sammenheng med mors tonefall, språkrytme og andre språktegn. Dette er enda et sterkt bevis på at fosteret kan høre (Truby and Lind 1965).

En fransk forsker (Dr. Fischell) fant at spebarn roet seg når de hørte et opptak av den samme hjerterytmen de hadde hørt før fødselen. Dette tyder på at de har hukommelse for rytme. Barna roet seg imidlertid ikke hvis "hjertemusikken" ble spilt baklengs, noe som forsterker denne teorien. Nyfødte blir også urolige av hjerterytmer som går for fort eller for sent.

Sannsynligvis hører nyfødte like godt som voksne. I en undersøkelse utført av Dr. De Caspe, fant man at nyfødte likte tre ganger bedre å høre stemmer enn andre lyder, og at de foretrakk kvinnestemmer fremfor mannsstemmer. Barna foretrakk mors stemme fremfor andre kvinners, og fars fremfor andre menns.

Kommende storebror prater nok litt til magen ellers får den lille nattasangen til storebror hver kveld ;) ikke noe spesielt for den lille foreløpig

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg prater, synger og leser for lillegutt <3 Spesielt kan jeg slå av en prat om jeg kjører bil. I tillegg pleier jeg å snakke til han når jeg kjenner at han sparker.

Jeg synger for babyen om kvelden :) Storebror er også med å synger når han skal legge seg. Begynte å føles naturlig å gjøre det da tassen ga fra seg merkbare bevegelser og spark ❤️ Snakker til han når han sparker meg også, eller hvis han har vært rolig for lenge ;)

❤️ venter lillebror i midten av oktober ❤️

Syns det føles unaturlig for meg å synge noe for barnet, kan ikke mange sanger og bruker heller ikke å synge veldig mye.. Men jeg prater en del med han, spesielt hvis han blir veldig urolig. Da kan jeg også nynne noe mens jeg stryker på magen, da roer han seg ofte ned :) Arti!

Jeg snakker nok veldig lite til magen, virker så rart liksom. Men jeg stryker mye på den og synger litt. Hun hører sang hver dag når jeg er på jobb, ofte de samme sangene om og om igjen.

-Fra appen-

Syns det blir unaturlig å snakke og synge til den lille i magen. Jeg er heller ikke en person som kan eller liker å synge :p

Nei, gjere ikkje da. Føle da berre blir rart, gjorde ikkje da når eg gjekk med jentungen heller :)

Jeg snakker til magen når hun styrer som verst inni der. Ellers synes jeg det er unatulig å synge til magen. :P

Jeg prater en del til han når han romsterer :-)
Jeg synger generelt mye når jeg hører på musikk, rydder ol, og virker som om han liker det selvom det ikke er barnesanger. Hehe!

Back
Topp