Synes du gravide får for lett sykemelding?

*Labambie

Forumet er livet
Inspirert av topptråden og dens svar, hva mener du? Har gravide altfor lav terskel for sykemelding? 

Er noen jeg har stusset på ja... Men jeg orker ikke bruke energi på hva andre gjør og får og krever og spør og tigger etter. Har mer en nok med min egen form..

Det har i alle fall aldri vært lett for meg bli sykemeldt.

Nei ikke min erfaring iallefall. Fikk ikke sykemelding før jobben hadde tilrettelagt noe enormt og det fortsatt ikke fungerte. Da hadde jeg kastet opp enormt mye og vekta gikk ned. Da ble jeg sykemeldt.

Min erfaring er at det er enkelt, ja. Men noen har tunge jobber andre mindre tunge. Noen har tunge svangerskap andre har enkle også har man forskjellig terskel for hvor mye man klarer å hanskes med uten å gå i dørken.  

Jeg har som oftes bare blitt spurt hva som feiler, hvor lenge jeg trenger sykemelding og beskjed om å komme tilbake hvis det ikke er blitt bedre til da. Har resultert i både vanlig sykemelding og akiv sykemelding når jeg ble lei av å bare gå hjemme. Men jeg syns det er helt greit at det er sånn. Sikkert noen som får seg sykemelding uten å egentlig trenge det men det er sikkert de samme som får det til uten å være gravide...

Tror ikke det er vanskelig å få det i et svangerskap, men syns egentlig det er greit også for man kan føle seg så uggen at man ikke klarer å jobbe uten at det fysisk syns på deg liksom.. og hvor lenge kan man uansett utnytte det, man er ikke gravid så forbanna lenge i løpet av et arbeidsliv 

Jeg syns ikke det. Jeg måtte slite for min da jeg hadde grusom bekkenløsning... (jobber  barnehage)

Synes det er så mye fokus på de som liksom "får lett" sykemelding at man får nesten dårlig samvittighet og man føler seg uglesett når man faktisk har en god grunn for å bli sykemeldt. Mange skjemmes når de er sykemeldt og det er ikke sånn det bør være. Om noen er sykemeldt som gravid, -so what? En går gravid i ni mnd og hva er vel det i løpet av et helt arbeidsliv?

Svaret er "både ja og nei".
Noen gravide blir jo halvveis "tvunget" ut i sykemelding av lege og arbeidsgiver, mens andre må mase og mase for å få en liten gradert sykemelding når de spyr døgnet rundt eller knapt kan bevege seg på grunn av bekkenet.

Jeg var sykemeldt så og si hele svangerskapet (50% fra uke 7, ca., 100% fra uke 9 eller så) fordi jeg fikk hyperemesis, tidlig og etterhvert kraftig bekkenløsning, lavt BT slik at jeg besvimte hele tiden og så svangerskapsdiabetes og masse ødem. :/
Heldigvis var legen min så oppegående at hun fikk meg til å innse at jeg ikke skulle ha dårlig samvittighet, fokuset mitt skulle være på barnets og min egen helse.
Ingen kom til å takke meg om et år eller ti om jeg jobbet til jeg bokstavelig talt stupte nå - men dersom jeg kjørte meg selv (og barnet) i grøfta ville det få mer langvarige, negative konsekvenser.

Ideelt hadde jeg jobbet 10-20% i uka, når det passet meg - men det er jo ikke praktisk gjennomførbart de fleste steder.

Jeg tenker at det er så mange plager man kan ha, og siden alle svangerskap er så ulike er det ikke lett for den som ikke opplever det selv å bedømme hva man gjennomgår. Også for legen kan det jo være vanskelig. Jeg syns kanskje det er bedre at det skal gå greit å få sykemelding, enn å virkelig trenge det og ha en lege som mener man fint klarer å jobbe. 

Det er vel alltids noen som smører på ekstra og utnyttet systemet for å få seg fri i form av sykemelding, men jeg tror og håper at det gjelder bare noen få. 

oi, så "flotte" holdninger det er her inne ;-) "Det er da bare 9 mnd".... Ikke rart mange er sykmeldte!

Jeg synes det er alt for lett å bli sykmeldt under svangerskap!! Noen ganger kan man bite sammen tenna å gå på jobb! Kroppen har bedre av det enn å sitte hjemme å "kjenne" på alt som er ondt å ubehagelig...

Nei. Stort sett ikke, men det er alltid noen som utnytter systemet. For noen er det kjempelett å få sykemelding, mens for andre vanskelig. Og det kommer an på personer også. Noen sykemelder seg (eller legen gjør det) bare de sover litt dårlig, mens andre piner seg gjennom jobb for enhver pris. Det er heller ikke bra, hverken for personen, babyen eller kolleger!

Det er nok forskjellig fra lege til lege, jeg selv har ALLTID fått sykemelding strax jeg har hatt behov for det..men har ikke utnyttet det, har jobbet så lenge jeg klarte i begge svangerskapene jeg har hatt til nå.

Men såklart er det mange som utnytter graviditeten for å bli sykemeldt, folk bruker alle grunner dem kan OM dem vil bli sykemeldt, enten du er gravid eller av andre grunner...

Jeg synes det er synd at "latmakkene" skal ødelegge for dem som virkelig trenger en sykemelding....Jeg kjenner mange som har blitt sykemeldt i graviditeten, som glatt hadde kunnet jobbe lengere.

Men sånn er det i de fleste samfunnsgruppene, noen utnytter mens andre er ærlige..:)  Synes ikke gravide som er sykemeldt for de rette grunnene skal føle at det er ekkelt på noen slags måte, synes heller ikke gravide skal behøve og forsvare sin sykemelding...noen lyver, andre er ærlige, sånn er det uansett.

Men jeg går ikke rundt og mistror gravide som er sykemeldt altså, jeg legger meg ikke opp i det, å det er jo heller ikke min bisniss hvorfor andre er sykemeldt:)

Jeg er sykemeldt nå. Jeg sover gjerne 10-12 timer hver natt, alt avhengig av hvor lenge knotten på tre år sover. I tillegg sover jeg på dagtid når han er i barnehagen. Jeg er kvalm og konstant svimmel. Bekkenet er vondt og ustabilt. Blodtrykket er lavt. Matlysten er ikke eksisterende. Jeg er rett og slett møkksliten. Da jeg kom til legen var det lett å få sykemelding, fordi jeg er elendig. Legen spurte noen spørsmål i forhold til mulighet for tilrettelegging og så videre, men det er ikke mulig på min jobb. Derfor ble jeg 100% sykemeldt i to uker.

Men prosessen fram mot sykemelding var tøff for min egen del. Jeg liker ikke å være sykemeldt, nettopp på grunn av denne oppfatningen om at det er så alt for enkelt å bli sykemeldt, at man snylter og er lat. Jeg har tynt meg på jobb i en del uker allerede, og hvem takker meg for det? 

Det er helt i orden av arbeidslivet fører med seg mange plikter og forventninger, slik skal det være. Jeg har jobbet siden jeg var 13 år, jeg er ikke den som legger meg ned for småting, jeg har i perioder brukt mye smertestillende for å klare arbeidsdagen. Da er det faktisk min rett å få lov til å ta vare på meg selv og babyen den stunden svangerskapet varer. Jeg kan pushe meg selv ganske langt, men jeg risikerer ikke babyen min sitt liv og helse. 

heidu skrev:
oi, så "flotte" holdninger det er her inne ;-) "Det er da bare 9 mnd".... Ikke rart mange er sykmeldte!

Jeg synes det er alt for lett å bli sykmeldt under svangerskap!! Noen ganger kan man bite sammen tenna å gå på jobb! Kroppen har bedre av det enn å sitte hjemme å "kjenne" på alt som er ondt å ubehagelig...

greit, da kan jo du gå på jobb med mitt bekken da?        

etter at eg ble sykemeldt så har bekkenet holdt seg jevnt og det er ikkje blitt verre. men eg må fordele arbeidet i hjemmet utover dagen for å ikkje angre på kvelden.    

Nei jeg tror ikke det er gjengs at gravide får for lett sykemelding. 
Men det er nok likevel noen få som gjør det, vil jeg tro. 

ms.bonita skrev:

heidu skrev:

greit, da kan jo du gå på jobb med mitt bekken da?        

etter at eg ble sykemeldt så har bekkenet holdt seg jevnt og det er ikkje blitt verre. men eg må fordele arbeidet i hjemmet utover dagen for å ikkje angre på kvelden.    

Jeg sier ikke dette gjelder alle da veit du :-)

suttelutt skrev:
Det er nok forskjellig fra lege til lege, jeg selv har ALLTID fått sykemelding strax jeg har hatt behov for det..men har ikke utnyttet det, har jobbet så lenge jeg klarte i begge svangerskapene jeg har hatt til nå.

Men såklart er det mange som utnytter graviditeten for å bli sykemeldt, folk bruker alle grunner dem kan OM dem vil bli sykemeldt, enten du er gravid eller av andre grunner...

Jeg synes det er synd at "latmakkene" skal ødelegge for dem som virkelig trenger en sykemelding....Jeg kjenner mange som har blitt sykemeldt i graviditeten, som glatt hadde kunnet jobbe lengere.

Men sånn er det i de fleste samfunnsgruppene, noen utnytter mens andre er ærlige..:)  Synes ikke gravide som er sykemeldt for de rette grunnene skal føle at det er ekkelt på noen slags måte, synes heller ikke gravide skal behøve og forsvare sin sykemelding...noen lyver, andre er ærlige, sånn er det uansett.

Men jeg går ikke rundt og mistror gravide som er sykemeldt altså, jeg legger meg ikke opp i det, å det er jo heller ikke min bisniss hvorfor andre er sykemeldt:)

Signerer alt! Og her i kommunen er jordmødrene veldig flinke til å snakke om å prøve tilrettelegging så langt det er mulig før man sykemeldes. Legene her i kommunen har også blitt flinkere til å sette seg inn i svangerskapspenger og ikke bare sykemelde. Å jobbe gradert/redusert kan være et fint alternativ for veldig mange som er slitne osv isteden for å bli 100% sykemeldt. Men for all del, man er forskjellige, og det handler jo ikke om de som er skikkelig dårlige, og virkelig bør være sykemeldte.

ikke noe mer enn alle andre. om det er plager pga svangerskap eller misstrivsel på jobben, eller utbrenthet, eller muskelvondt eller hva det måtte være....

heidu skrev:

Det er jo mulig at å jobbe forværrer plagene, eller at å jobbe gjør det værre.

toneany skrev:

heidu skrev:

Det er jo mulig at å jobbe forværrer plagene, eller at å jobbe gjør det værre.

Joda,er det sikkert i noen tilfeller. Absolutt ikke alle.Har du noen eksempler på slike plager?

Back
Topp