Synes DU at tidlig ultralyd burde innføres for alle?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Kjersti
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Kjersti

Guest
Bør tidlig ultralyd innføres for alle? Skal det være mer enn ett barnehageopptak i året? Bør maksprisen avvikles? Er permisjonsrettighetene rettferdige? Babyverden har tatt pulsen på partiene i viktige spørsmål som angår mange.

Hva mener partiene om familiepolitikk? Se her: http://www.babyverden.no/Nyheter/Valg-13/

Ja, jeg syns at tidlig ultralyd burde vært frivillig! Jeg tenker ikke bare for å finne ut om noe er "galt" med barnet, men jeg tenker på det å få bekreftelsen på å få se livet du har i magen.
Ja- det er nok noen som kommer til å velge bort livet til barnet om det skulle være noe galt, men det er ikke sikkert situasjonen tilsier at man er klar for å få ett barn med utfordringer.
Jeg syns det burde vært frivillig :)

Ja det syns jeg.

Ja, jeg syns at tidlig ultralyd burde vært frivillig! Jeg tenker ikke bare for å finne ut om noe er "galt" med barnet, men jeg tenker på det å få bekreftelsen på å få se livet du har i magen.
Ja- det er nok noen som kommer til å velge bort livet til barnet om det skulle være noe galt, men det er ikke sikkert situasjonen tilsier at man er klar for å få ett barn med utfordringer.
Jeg syns det burde vært frivillig :)
Tidlig ultralyd er jo frivillig i den forstand at du må betale for det selv hvis du vil ha det så fremt det ikke er spesielle omstendigheter som fører til at du får det av helsemyndighetene. De fleste får jo en bekreftelse på at det er et liv i magen ved at de får en positiv graviditetstest.

Gravide i Norge har ekstremt mange positive ting som gratis legesjekk/ jordmortimer, gratis fysioterapi så fremt legen skriver at det er bekkenløsning med gangvansker, 12 måneders betalt permisjon (dog delt med far, men allikevel er det mye bedre enn i andre land) osv osv. Jeg synes ikke vi har så mye å klage på at vi da ikke får gratis ultralyd før i uke 16-19. Dette var ikke ment personlig til deg altså, men det er noe å tenke på at vi får så mye av myndighetene, men allikevel klager på små bagateller.

Jeg er litt todelt.
Jeg hadde blødninger i uke7 og da hadde jeg satt pris på tidlig ultralyd for å ikke være bekymra for svangerskap utenfor livmoren siden jeg var i utlandet akkurat der og da. Så det endte opp med et besøk på legevakta der siden jeg ikke ville sitte på flyet i 9 timer uten å vite om det kan skje noe eller ikke.
På den andre sida ser jeg hvordan det er i andre land der kvinnene går til gynekologen nesten hver uke i begynnelsen av svangerskapet for å sjekke om hjertet slår - noe som er veldig individuelt når det skjer. Dem blir ofte så bekymret for ingenting rett og slett fordi det blir sjekket for tidlig. Ikke bra det heller. Det er mye unødvendig stress ikke bare mora men også barnet blir utsatt for.

Er stortsett enig med marell: er det ikke spesielle omstendigheter så er det bedre å ikke sjekke for tidlig.

Her er jeg litt delt kjenner jeg! Nå fikk jeg henvisning til tidlig ul sist svangerskap pga at jeg ikke visste hvor langt jeg var på vei, og denne gangen ville jeg ha det pga småblødninger og jeg ville ha en bekreftelse på at det faktisk var liv der, men denne gangen betalte jeg også av egen lomme. . Syns det er for lenge å gå til uke 18-20 og tro at det er noe som lever i magen og så viser det motsatte seg...

MEN... Jeg er helt i mot tidlig ultralyd for å sjekke etter downs eller andre ting! Jeg syns ikke det burde bli sjekka etter så fremt det ikke er noe helt spesielt...

Såh ja.. Jeg er delt.

Men de som ønsker å sjekke for downs etc og som vil ta abort dersom man finner tegn på avvik, gjør det uansett om de må betale for ultralyden selv eller ikke. Bortsett fra hvis de absolutt ikke har råd. Og da får vi et samfunn hvor de rike kan "sortere" mens de fattige ikke kan - det blir vel iallefall feil?

Back
Topp