Symptomer før mensen kommer tilbake etter svangerskap?

N

Nhh

Guest
Kort intro: Er det flere enn meg som har måttet vente lenge på menstruasjonssyklus etter svangerskap? I så fall: Hvilke symptomer hadde dere før eggløsning og mens kom tilbake? Langt innlegg, men håper noen orker å lese hele og svare.

Jeg har to barn, og er derfor ikke overrasket over at mensen fortsatt glimrer med sitt fravær, selv om yngstemann er 14 måneder. Med eldste kom første blødning først tre måneder etter total ammeslutt, og da var hun nesten 17 måneder. Ammer nå svært sjelden, kanskje tre ganger i uka, og har ikke nattammet på fire-fem måneder. Kuttet ned antall amminger og nattamming langt tidligere på han her siden han er så glad i vanlig mat.

Hadde selvsagt håpet å komme inn i syklus snarest mulig, men vet jo at eggløsning kommer før mens, og aner ikke når det skjer! Forrige gang var syklus åpenbart ustabil fra start. Etter én blødning lot neste vente på seg, og jeg testet og testet. Når testen på dag 42 ikke var positiv, ga jeg opp og tenkte at syklus var på bærtur, så det var ingen vits i å teste mer. Men på dag 56 hadde jeg såpass mange gjenkjennelige symptomer at jeg valgte å teste igjen, og da var jeg gravid. 5+ sa testen, og med utgangspunkt i ultralydtermin og testing, må jeg ha blitt befruktet nesten FEM uker etter blødningen. I praksis kan jo dette bety at jeg, denne gangen, allerede har hatt en eggløsning eller kanskje får det snart? Hallo, fem uker etter mens!?

I forrige uke trodde jeg seriøst jeg var gravid. Jeg var irritabel, kvalm, svimmel, måtte drite ofte (jess), hadde dårlig ånde og sterk kroppslukt (pleier ikke å ha det, men mannen min har kjent dette begge gangene jeg har vært gravid, og det stemmer). Men nei. Ikke gravid. Verken på tester eller blodprøver.

Kan det ha vært kjemisk? Et tegn på at eggløsning kommer/har vært? At mensen kommer snart? Og HVORDAN I ALL VERDEN SKAL JEG VITE NÅR JEG ER FRUKTBAR!? Erfaringer om kroppslige reaksjoner og følelser ved syklusstart etter graviditet tas imot med takk.

(Og ja, vi vil ha nummer tre, i tilfelle det var noen tvil. Helst innen desember, men ser ut som det henger i en tynn tråd, så da får prøvingen utsettes til tidligst juni. Noe annet har vi ikke råd til...)

Tilleggsopplysninger: Jeg vet egentlig ikke hvordan syklusen min er. Første graviditet kom i PP2 etter 18 år på p-piller. Etter p-pilleslutt kom det en blødning etter tre dager, så tok det henholdsvis 28 og 35 dager mellom de to neste, før jeg ble gravid. Andremann kom på "første forsøk". Blødde en gang og så ble jeg gravid en gang mellom dag 40 og 50.

Tok prøver hos gynekolog/Medicus16.12.2022 og alle prøver virket normale. Men det er nå halvannen måned siden. Ingen spor av tante rød.

Gikk på p-piller i nesten 9 år før vi begynte å prøve på første. Mener å huske jeg hadde nokså stabil syklus på rundt 28-30 dager før p-pille start. Kom aldri inn i normal syklus før jeg ble gravid grunnet prøverør og tukling me syklus for å klaffe med ferier osv.
Første skikkelig menstruasjon kom 11 mnd etter fødsel. Etter det har syklusen variert mellom 35 og 70 dager. Skikkelig frustrerende når en ikke vet når eggløsning er. Må innrømme jeg ikke har fokusert særlig på symptomer i løpet av en syklus. Men er nok generelt mer sensitiv rundt tiden mensen skal komme. Utflod/slim sier meg heller ikke noe ettersom det kommer og går hele tiden.

Eggløsningstester, utflod/slim og kjenne etter på livmortappen er vel typiske ting folk gjør for å lære mer om sin syklus.

Vet ikke om dette ga deg noe, men vit at du er ikke alene om å være frustrert over å ikke vite.

Gikk på p-piller i nesten 9 år før vi begynte å prøve på første. Mener å huske jeg hadde nokså stabil syklus på rundt 28-30 dager før p-pille start. Kom aldri inn i normal syklus før jeg ble gravid grunnet prøverør og tukling me syklus for å klaffe med ferier osv.
Første skikkelig menstruasjon kom 11 mnd etter fødsel. Etter det har syklusen variert mellom 35 og 70 dager. Skikkelig frustrerende når en ikke vet når eggløsning er. Må innrømme jeg ikke har fokusert særlig på symptomer i løpet av en syklus. Men er nok generelt mer sensitiv rundt tiden mensen skal komme. Utflod/slim sier meg heller ikke noe ettersom det kommer og går hele tiden.

Eggløsningstester, utflod/slim og kjenne etter på livmortappen er vel typiske ting folk gjør for å lære mer om sin syklus.

Vet ikke om dette ga deg noe, men vit at du er ikke alene om å være frustrert over å ikke vite.
Jo, det hjelper! Da har man i hvert fall noen å lufte tankene med.

Kan jeg spørre hvordan utfloden din var under amming? Jeg hadde ingen i det hele tatt de første ti månedene etter fødsel (unntatt renselsen, så klart). Den er tilbake nå, men synes det er veldig rart å ikke ha noe. Hvor lenge har du hatt så varierende syklus?

Siden du måtte vente til ammeslutt sist, så tenker jeg det er sannsynlig at du må slutte helt å amme før syklusen kommer igang nå også :)

Jeg har hatt litt varierende syklus når den kommer tilbake etter fødsel. Jeg må amme mindre på natt også kommer det igang, og da er det liksom igang selv om jeg begynner å amme mer på natt igjen. Men så lenge jeg ammer så er som regel syklusen mer ustabil.

Jeg får alltid eggløsningsslim rundt EL. Men iblant kan kroppen prøve på el sånn at det er litt slim uten at det blir eggløsning likevel. Så det er ingen helt sikker indikasjon.
Som du beskriver får jeg også sterke symptomer ved endring i hormonnivå uten å være gravid, som økt luktesans, kvalme og murringer.

Det du kan sjekke mens du venter på syklus er eventuelt vitaminnivåer og stoffskifte. Det snakkes lite om, men svangerksap kan endre stoffskiftet som igjen påvirker produksjon av hormoner. Bare be om å få tatt blodprøver for å sjekke alle verdier. Man kan iblant bli lav på noen ting etter perioder med graviditet og amming.
Det skader hvertfall ikke å sjekke mens du likevel venter.

Også er det mulig at du altså må slutte helt å amme før syklusen din kommer skikkelig igang eller blir stabil.

Jo, det hjelper! Da har man i hvert fall noen å lufte tankene med.

Kan jeg spørre hvordan utfloden din var under amming? Jeg hadde ingen i det hele tatt de første ti månedene etter fødsel (unntatt renselsen, så klart). Den er tilbake nå, men synes det er veldig rart å ikke ha noe. Hvor lenge har du hatt så varierende syklus?

Det husker jeg faktisk ikke. Tror den var normal hele tiden. Brukt truseinnlegg daglig siden vi begynte med prøverør i 2019. Fødte april 2020 og ammet til februar 22. Fikk tilbake menstruasjon februar 21. Opplevde to ganger å spotte/blø i 1-2 dager mellom juni og oktober.

Den har vært varierende siden den kom tilbake for snart 2 år siden. Trodde jeg var inne i en stabil rytme på rundt 35-40 dager, før det ble helt bærtur igjen etter bruddet med samboeren i sommer (vi ble sammen igjen). Var forsåvidt ustabil syklusen når vi skulle begynne med prøverør også. Som nevnt overstyrte vi syklusene litt de to neste forsøkene.

Siden du måtte vente til ammeslutt sist, så tenker jeg det er sannsynlig at du må slutte helt å amme før syklusen kommer igang nå også :)

Jeg har hatt litt varierende syklus når den kommer tilbake etter fødsel. Jeg må amme mindre på natt også kommer det igang, og da er det liksom igang selv om jeg begynner å amme mer på natt igjen. Men så lenge jeg ammer så er som regel syklusen mer ustabil.

Jeg får alltid eggløsningsslim rundt EL. Men iblant kan kroppen prøve på el sånn at det er litt slim uten at det blir eggløsning likevel. Så det er ingen helt sikker indikasjon.
Som du beskriver får jeg også sterke symptomer ved endring i hormonnivå uten å være gravid, som økt luktesans, kvalme og murringer.

Det du kan sjekke mens du venter på syklus er eventuelt vitaminnivåer og stoffskifte. Det snakkes lite om, men svangerksap kan endre stoffskiftet som igjen påvirker produksjon av hormoner. Bare be om å få tatt blodprøver for å sjekke alle verdier. Man kan iblant bli lav på noen ting etter perioder med graviditet og amming.
Det skader hvertfall ikke å sjekke mens du likevel venter.

Også er det mulig at du altså må slutte helt å amme før syklusen din kommer skikkelig igang eller blir stabil.
Takk for svar. Godt det ikke bare er meg. Kan jo hende jeg hadde hatt det slik til vanlig om jeg ikke hadde gått på prevensjon/vært gravid/ammet hele tiden!

Det er ikke så lenge siden jeg tok en del prøver. Jeg har lavt stoffskifte, men det er godt regulert og sjekkes jevnlig. Har faktisk måttet gå ned i Levaxin-dose etter begge graviditetene, og det har ikke vært behov for å justere opp igjen. Lavt stoffskifte som ikke behandles kan gjøre det vanskelig å bli gravid, så prøver å følge med!

Skal slutte helt med ammingen nå. Det er sårt å se ungen savne puppen, men må man, så må man...

Det husker jeg faktisk ikke. Tror den var normal hele tiden. Brukt truseinnlegg daglig siden vi begynte med prøverør i 2019. Fødte april 2020 og ammet til februar 22. Fikk tilbake menstruasjon februar 21. Opplevde to ganger å spotte/blø i 1-2 dager mellom juni og oktober.

Den har vært varierende siden den kom tilbake for snart 2 år siden. Trodde jeg var inne i en stabil rytme på rundt 35-40 dager, før det ble helt bærtur igjen etter bruddet med samboeren i sommer (vi ble sammen igjen). Var forsåvidt ustabil syklusen når vi skulle begynne med prøverør også. Som nevnt overstyrte vi syklusene litt de to neste forsøkene.
Uff, håper det går bra nå? Det beviser i hvert fall at stress kan påvirke mye!

Nå lukter det fælt av meg igjen. Det er om lag en uke siden sist. Skjønner ingenting, men gjetter på eggløsning, eventuelt at kroppen i det minste prøver. Det er svært lite informasjon å finne om dette, men det kan virke som at en del får sterkere kroppslukt før eggløsning eller mens. Kilde: Kvinneguiden...

Back
Topp