Symptomer bekkenløsning/trening

Nocturne82

Elsker forumet
Sommerfuglene <3
Jeg har i det siste hatt litt isjassmerter fra rompa og nedover høyre lår. Ikke så vondt at det er noe problem, men det murrer litt innimellom. Det jeg lurer på, er om det er bra å trene eller ikke. Jeg vil gjerne fortsette med dette om det ikke er negativt. Kan dette ha noe med bekkenløsning å gjøre? Er det isåfall noen øvelser jeg bør ta/være forsiktig med?

Jeg pleier å trene ca to ganger i uka. En gang med helsestudio (der jeg står på en sånn tråkkemaskin med armer ca 45min og tilpasset styrke etterpå. Den andre gangen er jeg på spinning i en time.

Hei! Det kan høres ut som du har symptomer på bekkenløsning. Det var slik det startet på meg da jeg var ca 2,5 måneder på vei i svangerskapet. Dersom smertene utvikler seg, vil jeg råde deg til å ta kontakt med din fastlege som kan henvise deg til fysioterapi. Fysioterapi er kostnadsfritt for kvinner med bekkenløsningsplager. Fysioterapaut kan eventuelt gi deg råd og veiledning om hvordan du kan trene for å forebygge bekkenløsningsplager. Det kan hende det vil være lurt å svømme fremfor å bruke steppemaskin eller elipsemaskin. Det finnes en hjemmeside tilhørende landsforeningen for kvinner med bekkenløsningsplager. Der kan du finne råd og veiledning.

Lykke til videre.

Kan ikke se hvilket svar du har fått. Synes dette er noe du burde sjekke med fysioterapeut, tviler på at det er noen av oss her som i realiteten er kvalifisert til å si noe sikkert om dette :)

Takk for svar. Føler liksom at det ikke er vondt nok til å gå til legen kun for dette, men jeg ønsker samtidig ikke å trene på meg større plager... Har liksom ingen erfaring når det gjelder disse greiene. Skal ikke til jordmor før 20.6...

Det er som regel en del - og i noen kommuner veldig lang, ventetid for å komme til fysioterapeut med tilskudd/som har driftsavtale, dvs mtp refusjon/gratis behandling. Da må du ha henvisning fra lege eller kiropraktor. 

Hos en fysioterapeut med privat praksis kan du bestille time selv - og ofte få den ganske så raskt, men da må du dekke utgiftene selv. Varierer litt i pris, og første konsultasjon koster mer, men du kan jo bestille kun én time hos fysio for å få treningsråd og høre om du bør gjøre noe med det? Og så ordne henvisning via lege dersom det viser seg at du trenger det. 

Det er ikke farlig å trene, men la være å gjøre de ting som gjør at du får mer vond. Det er ikke vist at trening vil gi deg mer smerter, det er heller sunt å være i aktivitet :D

Du kjenner best selv hva som gjør vondt og ikke så prøv heller å finne andre øvelser enn de vonde hvis det er mulig :D

Back
Topp