Symfysemåling, høyt! Farlig?

Znart-mamma

Flørter med forumet
Hei.
Var på svangerskapskontrol i dag uke 29+3 og målte sym/fundus som legen min mente var høy.
Den ligger på 31 cm som er over normalen og det (grønnskraverte) feltet.
Legen min bestilte time hos sykehuset om ultralyd for å sjekke om alt er bra.
Vet du/dere om dette er noe å uroe seg for? Blodprøve og urinprøve blodtrykk og alt annet var i skjønneste orden.
Vet du/dere om det er lang ventetid på sykehuset vanligvis i slike situasjoner?

Sent from my iPad using BV Forum

Var på kontroll selv idag, og min lå akkurat på grensa til over normalen. I tillegg så "sitter" babyen, hun har ikke snudd seg. Jordmor sa at jeg ikke trengte å bekymre meg over det, ennå. :P
Skal på ny UL den 25.august, så vi fikk se da.

Det trenger ikke å være likhetstegn mellom høyt symfysemål og stor baby. Jeg lå i uke 20 over gjennomsnittet, men innenfor normalområdet. I uke 24 lå jeg over normalområdet(men jeg var da til en annen jordmor, min faste hadde ferie. Og hun sa at hun ofte målte større mål enn min jordmor). Hun så ingen grunn til bekymring enn så lenge ihvertfall. Har ikke vært på kontroll i uke 28 siden jeg selv er på feire(er nå 29+1), så skal ikke tilbake før jeg er hjemme igjen i slutten av uke 30. Må innrømme at jeg er spent på hvordan jeg ligger an da. Og om jeg fortsatt ligger høyt vil jeg be om en vekstkontroll tror jeg...

Takk for tilbakemeldinger:-) babyen min har snudd seg med hodet ned, så det er som det skal i allefall. Får bare vente å se, håpe på UL senest mandag, blir så bekymra. Hvordan utføres vektkontrol egentlig? Gjør dem det på UL?

Sent from my iPad using BV Forum

I uke 24 lå jeg over den røde streken, men fortsatt i den skraverte områder og i uke 28 la jeg godt under. Så det varierer...
Men jordmor sa at det skjemaet er utdatert og gammelt, det viktigste er at man følger sin egen kurve og tar jevnlige urinprøver uft sv.sk-diabetes osv :)

Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Her he ej en dokter som ho sei sjøl..e veldig raus på sf.måla so her he ej vår langt over rødestreken heile svangerskapet :P + ej he godt me fostervann :)

Sent from my GT-I9295 using BV Forum mobile app

Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg, jeg. Ønsker deg lykke til på UL.
Jeg ligger faktisk litt under selv og begynner å flate litt ut.. jeg lurer også på hvordan en vekstkontroll utføres, er det på UL?

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Jeg tror ikke du trenger å bekymre deg, jeg. Ønsker deg lykke til på UL.
Jeg ligger faktisk litt under selv og begynner å flate litt ut.. jeg lurer også på hvordan en vekstkontroll utføres, er det på UL?

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
Vekstkontroll e ultralyd ja. Måle håve, magen og lårbeinet. Vertfall sånn eg har forstått da :)

Android appen på SG S5

Problemet med vekstkontroll er at det og er usikkert så pass sent i s .skapet. Jeg kjenner til flere eksempler hvor de har bommet kraftig (opp mot 1 kg!) i begge retninger.

Sent from my iPhone using BV Forum

Har fått ultralydtime på sykehuset 14. August. Syntes selv det er litt lenge å vente i 15 dager, men det et kanskje ikke ett prikkert problem. Kjenner god med liv og bevegelse i magen, så regner med alt står bra til med babyen. Men kommer ikke til å nøle med å ringe dersom det blir mindre bevegelse. Er det da føden jeg skal ringe da?

Har fått ultralydtime på sykehuset 14. August. Syntes selv det er litt lenge å vente i 15 dager, men det et kanskje ikke ett prikkert problem. Kjenner god med liv og bevegelse i magen, så regner med alt står bra til med babyen. Men kommer ikke til å nøle med å ringe dersom det blir mindre bevegelse. Er det da føden jeg skal ringe da?

Ja, no e da føden me ska ringa, si me e komt så langt :)

Problemet med vekstkontroll er at det og er usikkert så pass sent i s .skapet. Jeg kjenner til flere eksempler hvor de har bommet kraftig (opp mot 1 kg!) i begge retninger.

De bommet veldig på mine da jeg var på overtidskontroll:) tror de ble beregnet til rett over 3,5. De var over 4.

De bommet veldig på mine da jeg var på overtidskontroll:) tror de ble beregnet til rett over 3,5. De var over 4.
Er ganske stor forskjell, ja! Jeg har ei venninne der de tok keisersnitt fordi babyen (visstnok) var så stor og hun liten. Ut kom en gutt på 3,2 kg! :)

Med førsta mi lå jeg langt over den normale kurven store deler av svangerskapet, og på termindato fikk jeg tatt en vekstestimering fordi jeg var bekymra for stor baby. På termindato kontrollen var det ikke mulig å krysse av symfysemålet lenger, fordi jeg var utenfor toppen på skjema :p leger og jordmor var aldri bekymret pga målet, fordi det økte i en jevn kurve hele veien. På vekstestimering målte de baby til å være ca 3400g og hadde normal mengde fostervann. natten etter kom en frisk LITEN jente på 2830g. Så et høyt symfysemål trenger ikke bety at det er noe galt. Det trenger heller ikke bety store mengde fostervann eller enorm baby.. Men veldig bra at de sjekker det!! Så slipper man å bekymre seg, kansje unødig :) Det er vel som regel hvis målet plutselig øker masse eller flater ut over kort tid at det kan være noe å bekymre seg for, det sa værtfall min lege og jordmor. Symfysemålet i dette svangerskapet ligger igjen godt over den "normale" kurven, men så lenge den stiger jevnt trenger jeg vistnok ikke bekymre meg! :) har målet ditt økt mye siden sist kontroll siden legen din reagerte?

Med førsta mi lå jeg langt over den normale kurven store deler av svangerskapet, og på termindato fikk jeg tatt en vekstestimering fordi jeg var bekymra for stor baby. På termindato kontrollen var det ikke mulig å krysse av symfysemålet lenger, fordi jeg var utenfor toppen på skjema :p leger og jordmor var aldri bekymret pga målet, fordi det økte i en jevn kurve hele veien. På vekstestimering målte de baby til å være ca 3400g og hadde normal mengde fostervann. natten etter kom en frisk LITEN jente på 2830g. Så et høyt symfysemål trenger ikke bety at det er noe galt. Det trenger heller ikke bety store mengde fostervann eller enorm baby.. Men veldig bra at de sjekker det!! Så slipper man å bekymre seg, kansje unødig :) Det er vel som regel hvis målet plutselig øker masse eller flater ut over kort tid at det kan være noe å bekymre seg for, det sa værtfall min lege og jordmor. Symfysemålet i dette svangerskapet ligger igjen godt over den "normale" kurven, men så lenge den stiger jevnt trenger jeg vistnok ikke bekymre meg! :) har målet ditt økt mye siden sist kontroll siden legen din reagerte?

Ja det har det, jeg har altid vært over streken men godt innenfor det grønnskraverte feltet, men nå ligger jeg over:-/ det trenger ikke være noe farlig, for babyen er veldig livlig. Faktisk så livlig til tider at jeg blir sliten selv:-) he he

Back
Topp