Symfysemål

HH123

Betatt av forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Hei,
Er det flere som har lave sf-mål og får ekstra oppfølging pga det?
I uke 24 var sf målet mitt på 23 cm, uke 28 på 25 og i dag uke 30 på 26. Ligger under gjennomsnittet, men på det blå feltet akkurat. Skal tilbake om ei uke og har jeg ikke vokst så blir det henvisning til vekstkontroll. Kjenner jeg blir bekymra selv om jm sier at det ikke er grunn til å få panikk. Kjenner masse liv hver dag og natt.
Noen flergangsfødende som har opplevd dette hvor alt var bra med babyen og fødselsvekta normal?

Jeg er andregangsfødende og hadde på kontrollen i uke 23+5 SF-mål på 21, altså under gjennomsnittet. Jordmor var ikke bekymret. Spurte bare om jeg passet på å spise nok noe jeg gjør. Var sånn første svangerskap også. Lå lenge under gjennomsnittet, men vokste jevnt og trutt. Magen vokste en del på slutten, og på siste kontroll før fødsel lå jeg akkurat på snittet. Han ble født i uke 38 og var en "stor" gutt på nesten 3,8 kg (til å være født i uke 38. Hadde jeg gått to uker til eller mer hadde han nok vært over 4 kg.). Skal på ny kontroll denne uka så blir spennende å se hvordan det har utviklet seg.

Jeg har ikke erfaring med lavt sf-mål, men har selv veldig høyt mål! I uke 28 lå det på 31 cm, og jeg må si at jeg er litt bekymret... Kan man bli henvist til oppfølging den veien også?

Jeg har ikke erfaring med lavt sf-mål, men har selv veldig høyt mål! I uke 28 lå det på 31 cm, og jeg må si at jeg er litt bekymret... Kan man bli henvist til oppfølging den veien også?

Jeg ligger også høyt, men foreløpig kun hatt én måling (som var 26cm på 24+4 og dermed akkurat på "øvre strek"). Har gått til ekstra oppfølging privat denne gangen grunnet flere aborter før denne runden; pga. historikken bekymrer jeg meg nok litt ekstra og sendte melding til gynekologen (ved Hausken) for å spørre om jeg burde til en ekstra sjekk enten nå eller etter å ha sett neste måling (26+5 nå, neste sjekk blir helsestasjonen på 28+1). Tenkte spesielt på om det kunne være noe galt slik som f.eks. for mye fostervann (ellers har jo stort foster en sammenheng med svangerskapsdiabetes og -forgiftning, men det har jeg foreløpig ikke hatt noen tegn til). Svaret jeg fikk fra henne, var at hun ikke ville vært bekymret og at FS-mål er en gammeldags og unøyaktig målemetode (hennes mening; ikke noe jeg har kunnskap om, og sikkert en viss nytte først og fremst ved at man ser at det skjer en utvikling, men mye mer unøyaktig enn f.eks. UL). Det hører med til historien at jeg har vært til jevnlig UL frem til uke 20, for hun skrev også at det var lite sannsynlig at det skulle være for mye fostervann eller noe annet galt ved 24-25 uker når alt har sett så bra ut tidligere.
=> Jeg vil tro at det ikke er grunn til bekymring (verken om man ligger litt lavt eller litt høyt, egentlig; så lenge kurven går oppover), men om du har en fagperson (fastlege, jordmor, gynekolog) som følger deg og som du stoler på, så hør med ham/henne? Alltid bedre å spørre en gang ekstra enn å bekymre seg (unødig), tenker jeg..

:)

Hei,
I uke 24 var sf målet mitt på 23 cm, uke 28 på 25 og i dag uke 30 på 26. Ligger under gjennomsnittet, men på det blå feltet akkurat. Skal tilbake om ei uke og har jeg ikke vokst så blir det henvisning til vekstkontroll. Kjenner jeg blir bekymra selv om jm sier at det ikke er grunn til å få panikk. Kjenner masse liv hver dag og natt.
Noen flergangsfødende som har opplevd dette hvor alt var bra med babyen og fødselsvekta normal?

Med første lå jeg hele tiden under gjennomsnittet, og SF målet flatet ut på slutten. Jeg ble sendt til vekstkontroll (tror det var i uke 36), der ble han estimert til gjennomsnittlig, og hadde gjemt seg oppunder ribbeina (følte legen hadde ultralyd proben mellom puppene og ikke på magen :bag: :hilarious:)Fortsatte på den nye kurven frem til fødsel. Fødte en dag over termin, og han var 3325g og 51 cm.

Om jordmor hadde vært usikker, hadde hun sendt deg til vekstkontroll - er vertfall det jeg har fått beskjed om, både fra jordmor som jeg har nå, og jordmor jeg hadde sist

Jeg ligger også høyt, men foreløpig kun hatt én måling (som var 26cm på 24+4 og dermed akkurat på "øvre strek"). Har gått til ekstra oppfølging privat denne gangen grunnet flere aborter før denne runden; pga. historikken bekymrer jeg meg nok litt ekstra og sendte melding til gynekologen (ved Hausken) for å spørre om jeg burde til en ekstra sjekk enten nå eller etter å ha sett neste måling (26+5 nå, neste sjekk blir helsestasjonen på 28+1). Tenkte spesielt på om det kunne være noe galt slik som f.eks. for mye fostervann (ellers har jo stort foster en sammenheng med svangerskapsdiabetes og -forgiftning, men det har jeg foreløpig ikke hatt noen tegn til). Svaret jeg fikk fra henne, var at hun ikke ville vært bekymret og at FS-mål er en gammeldags og unøyaktig målemetode (hennes mening; ikke noe jeg har kunnskap om, og sikkert en viss nytte først og fremst ved at man ser at det skjer en utvikling, men mye mer unøyaktig enn f.eks. UL). Det hører med til historien at jeg har vært til jevnlig UL frem til uke 20, for hun skrev også at det var lite sannsynlig at det skulle være for mye fostervann eller noe annet galt ved 24-25 uker når alt har sett så bra ut tidligere.
=> Jeg vil tro at det ikke er grunn til bekymring (verken om man ligger litt lavt eller litt høyt, egentlig; så lenge kurven går oppover), men om du har en fagperson (fastlege, jordmor, gynekolog) som følger deg og som du stoler på, så hør med ham/henne? Alltid bedre å spørre en gang ekstra enn å bekymre seg (unødig), tenker jeg..

:)
Takk for svar! Har hatt glukosebelastning, alt så fint ut der. Og ble ikke sagt noe om for mye fostervann på OUL heller, men dette kan kanskje endre seg? I uke 24 var målet på 25 cm, så synes det har økt så mye i forhold til kurven også, men var fastlegen som målte i uke 24... Jeg spurte jordmora når jeg var der i uke 28, men hun var ikke bekymret. Skal til henne igjen om to uker, er da 32 uker, så får se hvordan målene er da! :)

Med første lå jeg hele tiden under gjennomsnittet, og SF målet flatet ut på slutten. Jeg ble sendt til vekstkontroll (tror det var i uke 36), der ble han estimert til gjennomsnittlig, og hadde gjemt seg oppunder ribbeina (følte legen hadde ultralyd proben mellom puppene og ikke på magen :bag: :hilarious:)Fortsatte på den nye kurven frem til fødsel. Fødte en dag over termin, og han var 3325g og 51 cm.

Om jordmor hadde vært usikker, hadde hun sendt deg til vekstkontroll - er vertfall det jeg har fått beskjed om, både fra jordmor som jeg har nå, og jordmor jeg hadde sist

Ja, hun ville vente og se til neste måling om det har økt da. Hører om mange som blir henvist til vekstkontroll og at alt er normalt da. Handler nok ofte om hvordan fosteret ligger, slik som hos deg :)Men man vil jo gjøre alt for den lille inni der og blir bekymra når målene ikke er helt etter boka.

Har ei venninne som ble henvist til vekstkontroll fordi hun hadde høyt mål, men da lå det såvidt over det blå feltet tror jeg. Ungen hadde helt gj.snittlig vekt da han ble født. De jeg har snakka med som har vært til vekstkontroll pga enten for høye og lave sf mål har født friske unger med normal fødselsvekt. Så må bare prøve å slå meg til ro med det!:rolleyes:

Har ei venninne som ble henvist til vekstkontroll fordi hun hadde høyt mål, men da lå det såvidt over det blå feltet tror jeg. Ungen hadde helt gj.snittlig vekt da han ble født. De jeg har snakka med som har vært til vekstkontroll pga enten for høye og lave sf mål har født friske unger med normal fødselsvekt. Så må bare prøve å slå meg til ro med det!:rolleyes:
Ja, virker jo som det meste er normalt! Jordmora sa jo sist gang at det viktigste er at det følger kurven sin...
Jeg tenkte å spørre jordmor når jeg er der neste gang om hun kanskje kan henvise meg til ultralyd eller noe, hvis det fremdeles bekymrer meg og er veldig høyt :happy:

Takk for svar! Har hatt glukosebelastning, alt så fint ut der. Og ble ikke sagt noe om for mye fostervann på OUL heller, men dette kan kanskje endre seg? I uke 24 var målet på 25 cm, så synes det har økt så mye i forhold til kurven også, men var fastlegen som målte i uke 24... Jeg spurte jordmora når jeg var der i uke 28, men hun var ikke bekymret. Skal til henne igjen om to uker, er da 32 uker, så får se hvordan målene er da! :)

Synes det høres bra ut :) OUL er jo relativt sent (altså langt ut i graviditeten) - og så vidt jeg har skjønt er det med fostervann ikke spesielt vanlig, og dessuten som regel assosiert med andre avvik også (som jeg vil tro man antakelig hadde sett noen tegn til ved OUL). Forstår deg som at det er ulike personer som har målt, og det vil sikkert kunne gi en del utslag det også. Lykke til videre, helt sikkert i orden - og snart i mål! :)

Hei,
Hei, jeg har lave SF-mål. I uke 24 målte lege den til å bli 17cm (men jeg tror at han har ikke målt riktig) og i uke 28 var den 25cm. Jeg fikk time hos gynekolog på grunn av muligens svangerskapsdiabetes og fikk ultralyd da. Da ble bebisen målt til å bli 7% mindre enn gjennomsnittet. Jeg var i uke 30 da. Legen var ikke bekymret i det hele tatt og alt var i orden med navlesnurren og morkaka. Legen sa også at det viktigste er at bebyen er aktiv.
Jeg selv var 54 cm og 3300g da jeg ble født og legen sa at ikke alle må veie 4 kilo. Jeg fikk ny ultralyd time i uke 36.

I uke 24 var så målet mitt 21. Bekymret ikke jordmor. Dette er 3 ungen. Hun sa at jeg har født normalt store unger så hun var ikke bekymret. Helt nederst på den nederste persentilen. Men nå i uke 28 var jeg hoppet til 27 på Sf målet. Husk at for å få gjennomsnittet så må noen ha små babyer og noen store babyer. Og vi bærer magen forskjellig. Jeg hadde vært mer bekymret hvis kurven går ned over. Da er det grunn til bekymring.

Jeg ville ikke vært så veldig bekymret for om SF målet er et stykke over eller under gjennomsnittet da det ikke nødvendigvis forteller noe om størrelsen på baby i seg selv. Sist svangerskap lå jeg på snittet hele veien, men fikk et barn som var relativt stort på 4300 (visste igrunn det fra før ettersom vekta er så og si samme som min egen fødselsvekt og store barn går igjen i slekta). Sist kontroll i uke 24 lå jeg på 22, men legen sa også at det ikke er noe å bekymre seg over. Spesielt hvis flere personer har målt kan det gå litt opp og ned.

Ser utifra tallene dine at kurven går litt nedover, og det er ofte det som vekker bekymring hos lege/jordmor, men tror du kan stole mest på dem. Hvis ikke de virker bekymret ville jeg ikke vært bekymret. Og er de bekymret vil de nok henvise til vektkontroll også blir du nok godt fulgt opp hvis det skulle vise seg å være noe med morkaka. Tipper det kommer til å ordne seg uansett når du har kommet så langt som du har gjort og du kjenner liv.

Jeg ville ikke vært så bekymret, men det er uansett fint å ta den ekstra oppfølgingen man får. Jeg har to venninner som fødte i april og hadde termin samme dag. Begge fikk gutter på 3,6 kg, der hun ene hadde vært helt øverst i kurven og hun andre ble fulgt opp fordi SF-målet var så lavt. Eneste forskjellen som kanskje kan ha forklart det på babyene var at hun som ble stor fikk en baby på 53 cm og hun som lå under fikk en på 49 cm.

Hei,

Jeg har født to barn tidligere der begge lå helt nede på kurven. Denne gangen blir jeg fulgt opp med ekstra ultralyder og vekstkontroll. Mine to tidligere fødsler gikk alt bra og jeg fødte begge barna på ca 2800. Min ene sønn ble fødselen satt i gang to uker før termin pga sf-målene gikk litt nedover og de trodde han fikk for lite næring. Men 2800 to uker før termin er jo ikke ille, så han hadde det nok egentlig helt fint. Jordmor sier til meg at noen får bare litt mindre barn og det er helt fint, og noen får også lavere mål pga de bærer barnet lenger inne i magen! De ville likevel følge meg ekstra opp denne gangen for sikkerhets skyld, og det syns jeg bare er deilig....så får jeg sett babyen masse :)))

Har bare hatt en måling, det var i uke 23, var da på 24.
blir spennede å se nå når jeg skal på neste kontroll.

Jeg er andregangsfødende og hadde på kontrollen i uke 23+5 SF-mål på 21, altså under gjennomsnittet. Jordmor var ikke bekymret. Spurte bare om jeg passet på å spise nok noe jeg gjør. Var sånn første svangerskap også. Lå lenge under gjennomsnittet, men vokste jevnt og trutt. Magen vokste en del på slutten, og på siste kontroll før fødsel lå jeg akkurat på snittet. Han ble født i uke 38 og var en "stor" gutt på nesten 3,8 kg (til å være født i uke 38. Hadde jeg gått to uker til eller mer hadde han nok vært over 4 kg.). Skal på ny kontroll denne uka så blir spennende å se hvordan det har utviklet seg.

Var på kontroll Igjen nå 27+5. SF-mål på 24, så utviklingen er som forventet fra forrige måling og likt som forrige svangerskap. I nedre skiktet, men helt innafor:)

Back
Topp