symfysemål

emma1

Betatt av forumet
er nå i uke 29(28+4), startvekt 54/55kg, har nå gått opp 4/5kg. Sist jordmor kontroll jeg var på i forrige uke har hun krysset pittelitt over symfysemålet. Noen som kan si hva dette betyr? Vil det si at baby er unormalt stor? Andre ting?

Så lenge det er innafor det lilla feltet og det holder seg det jevnt er det ikke noe å tenke på. Kan være du har mer fostervann bare[emoji4]

I mitt første svangerskap var jeg over det fargede feltet hele veien, gutten min var like under 3700g da han ble født. Da min mor gikk med storebroren min ble målene så høye at det gikk utenfor skjemaet og ikke noe sted å sette kryss:p Hun ble sendt på ekstra ultralyd fordi legen var redd de hadde oversett noe på oul og at det egentlig var to inni der;) Husker ikke størrelsen på han men han var ikke unormalt stor. Dette er jo nesten 30 år siden så skjemaet har nok kanskje forandret seg siden den gang. Men poenget er at selv om symfysemålet er høyt betyr det ikke at babyen er stor. :)

Hvis du ligger nærme streken er det iallefall ingenting å bekymre seg over, men spør jordmor neste gang du er der. Hun er den beste å spørre om sånt. Hadde hun vært bekymret hadde du uansett blitt henvist videre til en ekstra ultralyd :)

Mitt råd til deg er å prøve å unngå å bekymre deg for stor baby, hvis du gjør det. Noen ligger langt over streken på skjemaet, legger mye på seg, men får allikevel en helt normal str baby :) jeg legger minimalt på meg når jeg går gravid, men får likevel babyer godt over snittet, ser det ut som hittil hvertfall:)

Jeg er plutselig kommet utenfor det fargede feltet på symfysemålet, men både sykehuset og privat gynekolog har samtidig målt barnet til å være helt gjennomsnittlig :-)

Lå langt over forrige svangerskap, å hun var 3830 når hun kom 5 dager etter termin, ligger enda mer over denne gang og jm måler henne på ul som helt på gjennomsnittet. Jeg vil heller haven stor baby en en liten, da har de litt ekstra å gå på om de skulle bli syke eller slite litt med å ta puppen

Back
Topp