Symfysemål

ønskeråblimammatil4

Forumet er livet
Julibarna2014
Maiblomstene 2017
Sommerfuglene 2017
Flere som har symfysemål som ligger over kurven? Hva sa legen til dere?

Jeg har det. Altså mellom streken normal og høy. Jordmor mente at målene var litt unøyaktig nå, da de egentlig skal måle fra symfysen til barnetsrompe, men nå måler de på øverst på livmoren.
Men det som er prosedyren hvis man har høye symfysemål så sender de deg på ultralyd for å måle vekst. Det er i hvertfall det de gjorde da jeg hadde det i forrige svangerskap.

Jeg har det. Altså mellom streken normal og høy. Jordmor mente at målene var litt unøyaktig nå, da de egentlig skal måle fra symfysen til barnetsrompe, men nå måler de på øverst på livmoren.
Men det som er prosedyren hvis man har høye symfysemål så sender de deg på ultralyd for å måle vekst. Det er i hvertfall det de gjorde da jeg hadde det i forrige svangerskap.
Skal du på ny ul eller venter dere å ser bare?

Jordmor målte sf-målet mitt i uke 21-22 brukte et gammelt skjema og da lå jeg over lverste persentil. Hun brydde seg ikke, sa at hun stolte mer på ul og siden jeg har tett oppfølging der så var alt greit. Dessuten begynner de jo ikke å måle før egentlig uke 24-25

Skal du på ny ul eller venter dere å ser bare?

Hun venter og ser.

Men hun har sagt at hun har lav terskel på å sende meg på ultralyd hvis symfysemålene blir store. Men dette er fordi jeg har fått stort barn til termin før (4 kg og lang. som selvfølgelig ikke er hva som går under stort barn i følge leger/jordmor, men er jo ikke lite heller) men både min mor og svigermor fødte store barn, og de blir bare større for fødsel.. Så derfor ble dette tatt opp, ikke pga høyt symfysemål.

Men tror det de ser mest på er en stor og plutselig økning og ikke en jevnt over stor kurve (hvis den ikke er veldig stor) i hvertfall det jeg opplevde forrige gang.

Barnet vokser og i rykk og napp. Jeg hadde høyt symfysemål på en måling eller to forrige graviditet, men da avventet vi neste måling, og de var alltid "innenfor" som hun sa. Jeg tror de fleste jordmødre har litt is i magen i forhold til dette, men henviser selvsagt til ultralyd ved flere målinger etter hverandre med høye mål.

Back
Topp