Symfysemål

Bruker736c_h

Første møte med forumet
Hei ! Jeg er nå gravid i uke 28+5 med et symfysemål på 21, er det litt lite ? Dette er mitt andre barn, og ser til sammenligning med første at jeg ligger 5cm lavere på samme uke. Er 172cm og normalvektig (nå 68) . Er dette noe å tenke på ? Kjenner masse liv, nesten hele dagen... Håper på svar :) mvh Christine.

Hei Christine.

Dette er ikke så lett å svare enkelt på..... Det kan godt være at det er helt normalt, og jeg tenker at legen eller jordmoren som tok dette målet ville ha reagert hvis de hadde vurdert at det var noe som trengte ekstra oppfølging. Det er også er veldig godt tegn at du kjenner mye liv :-)

Symfysefundus-målet er på en måte en delvis objektiv måte å vurdere størrelsen til babyen på. Det viser også noe om tilveksten fra gang til gang når du kommer til kontroll. Det kan være helt normalt å ligge under det grønne område i kurven på helsekortet. Det kommer litt an på hvordan du tidligere i dette svangerslap har ligget. Vi ønsker jo helst at helningen i kurven er lik den røde midtstreken, men din individuelle kurve kan godt ligge både under og over hvis du ellers kjenner godt med liv.

Håper du ble litt klokere!
Det går jo også an å kontakte legen eller jordmoren som målte deg og spørre dem til råds!

Lykke til da :-)
Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.

Back
Topp