Symfysemål

Kærr

Betatt av forumet
Var hos kontroll med jordmor idag.. og jeg tror hun skrev feil på symfysemålet. Hun sa 32, etter hun hadde målt, men skrev 29. Dersom 32 stemmer, så har det vokst litt mer denne gangen enn sist.. Men hun har sikkert ikke lagt merke til det siden hun krysset av på feil sted. 

Bør jeg være bekymret? Ringe å si fra etc.? Merker at jeg blir litt sånn småengstelig.. har tidligere lagt rett over streken på målene mine.. men dersom det nå er 32, ligger jeg plutselig i toppen av det grønne feltet.. 

Resten av prøvene så fine ut.. men har siste tiden merket mer hevelser og oftere kynnere enn tidligere. 

Håper noe kan svare meg på dette. 

Ticker id: Y37e

Når jeg var i uke 32 på kontroll lå SF-målet på 36, så jm fikk bestilt time til UL på sykehuset(streken føyk rett opp gitt, følte meg ganske stor da). På sykehuset sa de at alt var normalt(vekt, str og fostervann), og at slike ting skjer innimellom, det var flere ting som kunne gjøre at målet var litt høyere akkurat da. Som om det kanskje var urin i blæra. Alt var i hvertfall normalt:-) I uke 36 lå SF målet på 34cm. Får høre at man ikke skal tenke sååå mye på SF målet. Så jeg tar det rolig;-)

Kanskje hun mente uke 32?? Er sikkert ikke så farlig men bare ha det i bakhodet neste gang du er hos henne. 

Hei! 

Om det skulle være at symfysemålet plutselig har økt så vil det som de fleste sier over ikke være noe problem sånn sett. Det er uansett ikke feil om du ligger på øvre del i det grønne feltet! =) Ift antall uker så er det ihvertfall helt normalt - mange ligger på samme symfysemål som de er antall uker på vei. Jeg skjønner du blir litt bekymra, men du er ihvertfall innenfor normalen så det tror jeg går fint =) Om du er veldig usikker så ville jeg rådet deg til å ringe jordmoren og bare si det at du er 32 uker på vei og ble satt til 32 i symfysemål som i og for seg er normalt, men at du ift sist plutselig har fått en brå økning siden du har ligget jevnt på midtlinjen.

Som regel skal man jo helst ligge på en gradvis stigende kurve uten sånne "hakk" i skjemaet så det er ikke noe farlig å spørre om det kan sjekkes igjen eller noe =) Ingen spørsmål er for dumme her! =) 

Takk for gode svar :) høres ut som om jeg kan slå meg til ro med det! Kan evt. høre med henne neste gang, dersom det er samme problemet da :)) Har bare hørt at det viktigste er at kurven følger en jevn stigning, så var derfor jeg ble en smule nervøs :p 

Symfusemålet mitt var 27,5 i uke 32+1.. Legen ga opp å måle, siden jeg har så stram mage! Magen hadde ikke vokst på 2 uker.. Men jeg var på UL i uke 31+6. Da var barnet i magen 1900g, 10 prosent over normalen.. Så de symfusemålene er nok ikke så viktig :) Ul som viser om barnet vokser og trives :)

Så lenge målet stiger gjevnt og ikke hopper opp og ned i forhold til hva det burde være er det i grunn ikke noe å tenke på.
Er aviket stort blir man stortsett sendt inn på en vekst kontroll..:)

Så lenge målet stiger gjevnt og ikke hopper opp og ned i forhold til hva det burde være er det i grunn ikke noe å tenke på.
Er aviket stort blir man stortsett sendt inn på en vekst kontroll..:)

Back
Topp