Symfysemål over linja 24 uker

Jeg var nettopp på 24 ukers kontroll, og tok første måling av magen. Den lå langt over den streken som er der.. Betyr det at babyen blir veldig stor? Er redd jeg får en stor baby, siden ryggen min er skadet og skal helst ikke bære så tungt..
 
Stort magemål trenger ikkje bety stor baby, men det kan det. Kan også bety mykje fostervann. Låg du over den røde linja midt på eller over heile det markerte området?
 
Jeg lå over hele det markerte området. Og dette er nr 3, og har aldri skjedd før. Begynte nesten å lure på om hun målte feil?
Det kan jo også være. Sa jordmora noko om at målet var så høgt?
 
Trenger ikke bety noe som helst der viktigste er at barnet følger sin egen kurve. Hvis du feks er lav, har liten overkropp vil gjerne målingene bli større.
 
Trenger ikke bety noe som helst der viktigste er at barnet følger sin egen kurve. Hvis du feks er lav, har liten overkropp vil gjerne målingene bli større.

Ok, jeg er veldig lav, 1.58 høy og er veldig slank ellers. Så kanskje det er derfor da…
Skal prøve å ikke tenke mer over det, og heller vente til neste kontroll og høre da eventuelt…
 
Ok, jeg er veldig lav, 1.58 høy og er veldig slank ellers. Så kanskje det er derfor da…
Skal prøve å ikke tenke mer over det, og heller vente til neste kontroll og høre da eventuelt…
Min lå langt under, har vært på den midterste streken med de to andre. Legen sa heller ingenting på det. Hvis den fortsetter langt over (at det ikke ble målt feil) så kan du ytre en bekymring og kanskje få ekstra UL?
 
Dette kan bety så mye, og ofte er det ingenting. Uansett flott at de følger opp! Jeg ble sendt på vekstkontroll forrige svangerskap, da de trodde det var en stor baby pga. symfysemål. Ut kom ei jente på 51 cm og 3720g, 6 dager over termin! Du blir nol bare fulgt opp med ev. UL
 
Jeg hadde også et høyt mål i uke 24 hos jordmor. Var til lege i uke 28 nå og hun fikk et lavere mål og sa at det kan være stillingen og at det ikke gjør noe. Ligger selv over pga fett på magen men viktigste er at magen har en fin kurve akkurat som vektoppgang på en baby. Noen er over, noen er under men det handler om å ha sin egen kurve. Midtlinja er gjennomsnittet
 
Jeg tok mål for to uker siden (15 mars) og da var jeg faktisk i nedre skikte så håper at magen vokser jevnt og greit til neste kontroll (5 april) vist ikke blir det vel sykehuse for en vekst kontroll... Er idag 27+0 og kjenner godt med liv, det er til tider ganske heftige spark å få
 
Jeg tok mål for to uker siden (15 mars) og da var jeg faktisk i nedre skikte så håper at magen vokser jevnt og greit til neste kontroll (5 april) vist ikke blir det vel sykehuse for en vekst kontroll... Er idag 27+0 og kjenner godt med liv, det er til tider ganske heftige spark å få
Det viktigste er at baby følger sin egen kurve. Så lenge magen vokser og baby ser ut til å trives er det ikke sikkert du blir henvist videre allerede i uke 28. Plutselig er det et kjempe sprang i vekst også. Lykke til:happy:
 
Back
Topp