Symfysemål i negativ retning?

Juligull16

Forelsket i forumet
Julimammaer 2016
Var til legen i dag og fikk målt magen en ekstra gang. Jeg er fæl til å bekymre meg.. For meg så ser dette ut til å gå under det skraverte området etterhvert :/

ImageUploadedByBV Forum1461354669.865768.jpg

Hva tror dere? Må jeg under det skraverte området for å bli henvist til vekstestimering? Hva kan være årsaken til at jeg ligger lavt?
 
Nei, jeg mener du tar feil. Det er bare tre målinger, og du kan ikke lese noe mønster ut fra det. Du er jo innenfor normalen? Alle kan ikke ligge akkurat på snittet. Ville ikke tenkt mer på det :)
 
Er det samme person som har målt alle gangene?

Kan være feil avkryssing, det skjedde hos meg og kurven fikk en dip:-)

Ta det opp neste gang og spør om du bør bekymre deg!
 
Med nr 1 så ble jeg målt hver 14 dag, og annenhver gang av lege og jm. Og de målte ganske forskjellig tror jeg. For var alltid stor forskjell på målene. Med jm var jeg rett på streken. Og med legen var jeg ett godt stykke under. Så om det er 2 forskjellige som har målt kan det bli sånn. Nå blir jeg kun målt av jm og har hatt ett ganske stort hopp nå og. Men ta det opp neste gang, så ser de nøyere på det :)
 
Den bøyer jo ikke av heller, er bare litt slakere stigning enn midtlinja:) men ja som de andre sier, bare tre målinger, kan være målt av ulike folk og kryssene er innenfor skraverte feltet:)
 
Min bøyer også litt nedover, jeg er andregangs og bebis ligger langt ned i bekkenet så det er nok noe av grunnen. Ellers så.har jeg vært på ekstra ul etter lavt SF mål ( for en annen grunn,men de tok veksten da også ) og bebis var akkurat 0,1 over gjennomsnittet :)
 
Er det samme person som har målt alle gangene?

Kan være feil avkryssing, det skjedde hos meg og kurven fikk en dip:-)

Ta det opp neste gang og spør om du bør bekymre deg!
Fastlege som har målt alle tre gangene. Hun mente at vi får se det ann pga at jeg ellers er i grei form.. Har fått ultralyd på alle kontrollene og alt ser visstnok helt fint ut :) så det er bra!
Hun sa at jeg kanskje ble henvist til vekstestimering om vi havnet lavere.. Skal til jordmor neste gang. Spent på hvordan det går og om hun måler annerledes..
 
Med nr 1 så ble jeg målt hver 14 dag, og annenhver gang av lege og jm. Og de målte ganske forskjellig tror jeg. For var alltid stor forskjell på målene. Med jm var jeg rett på streken. Og med legen var jeg ett godt stykke under. Så om det er 2 forskjellige som har målt kan det bli sånn. Nå blir jeg kun målt av jm og har hatt ett ganske stort hopp nå og. Men ta det opp neste gang, så ser de nøyere på det :)
Fastlege som har målt alle ganger hos meg. Jordmor skal måle om 14 dager. Blir "spennende" å se om det blir annerledes da..
 
Min bøyer også litt nedover, jeg er andregangs og bebis ligger langt ned i bekkenet så det er nok noe av grunnen. Ellers så.har jeg vært på ekstra ul etter lavt SF mål ( for en annen grunn,men de tok veksten da også ) og bebis var akkurat 0,1 over gjennomsnittet :)
Betryggende å høre at din var over gjennomsnittet selv om målet var under :)
Jeg er førstegangs.. Aner ikke hvordan min ligger. Bare at det er mye aktivitet :p
 
Betryggende å høre at din var over gjennomsnittet selv om målet var under :)
Jeg er førstegangs.. Aner ikke hvordan min ligger. Bare at det er mye aktivitet :p
Satser på at det kun er ei dårlig måling :)
Snakk med jm om det neste gang du er der Så blir du tryggere :)
 
Det samme skjedde med meg. Og Jordmoren sa til meg at dette var noe som var helt vanlig. Ofte ble 24 ukers målingen litt høyere enn resten. og at det var de neste målingene vi skulle se på. Ser også at de to neste punktene på symfysen din har en jevn stigning. Så tror ikke det er noe du skal bekymre deg over, selv om jeg forstår godt bekymringen :-)
 
Hvis det er noe trøst så målet de ikke det det hele tatt. Så aner ikke hvordan jeg ligger!

Jordmødrene måler barnet med hendene her og kommer med en ca vekt.
 
Har har jordmor og lege sakt forskjellig. Jordmor sa at hun ikke måler før tidligst uke 28, mens legen har målt siden uke 18. Så hittil bare fått målt 2 ganger.
 
Du vil bli henvist om jordmor/lege mistenker at noe bør sjekkes, så ikke tenk på dette. :)
 
Det samme skjedde med meg. Og Jordmoren sa til meg at dette var noe som var helt vanlig. Ofte ble 24 ukers målingen litt høyere enn resten. og at det var de neste målingene vi skulle se på. Ser også at de to neste punktene på symfysen din har en jevn stigning. Så tror ikke det er noe du skal bekymre deg over, selv om jeg forstår godt bekymringen :-)
Høres betryggende ut :) takk for innspill
 
Back
Topp