symfyseløsning

neognurk

Gift med forumet
Da fikk jeg endelig svar på de smertene som har plaget meg. Det er symfyseløsning. Neste gang jeg fikk det, skulle jeg på fødeavdeling for kontroll. Har noen av dere hatt det og hva eventuelt har dere gjort?
 
Kva er det ja?



(Ikkje tilfeldigvis smertar på høgre side nede ved magen? Sånn i muskulaturen på ein måte?)
 
ORIGINAL: Flygande Tekanne

Kva er det ja?



(Ikkje tilfeldigvis smertar på høgre side nede ved magen? Sånn i muskulaturen på ein måte?)


det er vel båndene rundt som strekker seg?
Var det JM sa til meg [:)]
 
Symfyseløsning? Aldri hørt det begrepet før...er ikke bekkenløsning fremme det menes da?[&:]
 
Jeg fant:


Symfyseløsning

Symfyseløsning minder meget om bækkenløsningsproblemet. Det opstår primært hos gravide kvinder på grund af hormonelle forandringer (der udskilles store mængder af hormonet Relaxin, som forøger elasticiteten af ledbånd og ledkapsler), samt vægtforøgelsen. Symfyseleddet kan løsne sig og derved skrider ledfladerne i forhold til hinanden. Dette forårsager akut skarp smerte i og omkring leddet. Muskulaturen omkring leddet overbelastes og derved opstår en kronisk forstrækning af muskelfibrene og inflammation af muskeltilhæftningen. Ved vægtbærende aktivitet og belastning af symfyseleddet opleves en skarp smerte. Ofte kommer symfyseløsning samtidig med bækkenløsning. Se yderligere relevante oplysninger under bækkenløsning.
 
dette høres ikke bra ut.. [&:]
Ønsker deg lykke til fremover og ikke for mye smerter.. [&:]
 
Njaaa, symfyse er en del av bekkenet. De smertene er nederst under magen, kraftige, varer i flere dager. Da går jeg som andemor, men det beste er visst å ikke bevege seg så mye da[&:] Smertene ligner på smerter når morkaka løsner, dermed JM var litt bekymret og sa at neste gang jeg får slikt, må jeg på kontroll. Men jeg får ta det med ro resten av tiden. Hagen og huset får klare seg selv[:D] Det var virkelig ikke morsomt å få det så vondt.[:-]
 
ORIGINAL: cucurs

Njaaa, symfyse er en del av bekkenet. De smertene er nederst under magen, kraftige, varer i flere dager. Da går jeg som andemor, men det beste er visst å ikke bevege seg så mye da[&:] Smertene ligner på smerter når morkaka løsner, dermed JM var litt bekymret og sa at neste gang jeg får slikt, må jeg på kontroll. Men jeg får ta det med ro resten av tiden. Hagen og huset får klare seg selv[:D] Det var virkelig ikke morsomt å få det så vondt.[:-]


Huff![:o] Godt at JM din følger godt med iallfall[:)]

Begynner å lure på om det er det som kan ha skjedd med meg også...for 3 dager siden skjedde det noe i bekkenet mitt som er nytt for meg. Jeg har jo vanligvis bekkensmerter bak og nedover lårene (som isjassmerter og kniv osv) - har aldri hatt fremme eller mellom beina.
Men iallfall, jeg snudde meg i en stilling (jeg lå på gulvet på ryggen og skulle snu meg over på siden) så kjentes det ut som noe røyk i skjellettet mellom beina. GRUSOM smerte! Og på disse tre dagene nå klarer jeg ikke å gå normalt, går som ei gås/ser ut som jeg holder på å tisse på meg og klarer ikke å løfte noe som veier mer enn noen få kg. Kjennes ut som noen som stikker en gigantisk samekniv mellom beina på meg og prøver å tvinge leddene/skjellettet fra hverandre.
Høres det kjent ut?[&:]
 
Ja, det gjør det. Det føles at noen har sparket deg mellom beina sikkelig. JM mi viste hvordan man går når man har de smertene og jeg gikk jo akkurat slik. Men hun syntes det var rart at fødeavdelingen ikke visste om det. For når jeg ringte så svarte dem meg at det er kynnere. Og kynnere ER JO HELT NOE ANNET[&:] Jeg fikk ikke helt med meg hvorfor jeg har dette, men jeg skulle i hvertfall være forsiktig. For det kunne bli bedre og det kunne bli mye verre[:-]
 
På dei værste dagane føler eg at beina ramlar i fra resten av kroppen pga smertene.. Og eg veit nesten ikkje til å klare smertene, når nurket presser seg nedi bekkenet.. da stråler det vilt nedover og utover på framsida og mellom beina. Føler meg mørbanka på 2-3 punkt mellom beina..


Jeg har ikke nedover lårene. Kun mellom beina, der menssmerter pleier å være, bare mye kraftigere. Og det gjør vondt å trøkke (dvs. å gå) Men det hjelper ikke å legge seg ned heller. Når først smertene er der så er dem der[:'(]
 
Back
Topp