Symfyseløsning

iamlisa

Elsker forumet
MAI 2013
Noen som har noe erfaring med dette? Lurer på om det er det jeg har fått. Har så sinnsykt vondt i området langs trusekanten. Vondt å gå, hoste, nyse, reise seg, sitte (føles ut som jeg setter meg på noe og dytter det oppover), og det blir bare verre dag for dag.
Var med legen i dag... regelrett en talentløs sommervikar (sikkert flink på mye annet, men tydeligvis var ikke graviditet en spesialitet). Kjente ikke på magen min en gang, konkluderte kun med at jeg ikke har uvi, så da visste hun ikke hva det kunne være så da måtte det nesten bare være slik. Hun gjorde med andre ord at jeg var veldig "betrygget" når jeg gikk der i fra. Om jeg ikke blir bedre over helga, skal jeg komme meg til en annen lege om fastlegen min ikke er tilbake.

Noen som har noe erfaring med dette? Lurer på om det er det jeg har fått. Har så sinnsykt vondt i området langs trusekanten. Vondt å gå, hoste, nyse, reise seg, sitte (føles ut som jeg setter meg på noe og dytter det oppover), og det blir bare verre dag for dag.
Var med legen i dag... regelrett en talentløs sommervikar (sikkert flink på mye annet, men tydeligvis var ikke graviditet en spesialitet). Kjente ikke på magen min en gang, konkluderte kun med at jeg ikke har uvi, så da visste hun ikke hva det kunne være så da måtte det nesten bare være slik. Hun gjorde med andre ord at jeg var veldig "betrygget" når jeg gikk der i fra. Om jeg ikke blir bedre over helga, skal jeg komme meg til en annen lege om fastlegen min ikke er tilbake.
Hørtes absolutt ikke bra ut og ikke særlig betryggende hjelp nei :(
Har du ikke mulighet for å ringe klinikken på sykehuset? Jeg ringte til gynekologisk klinikk når jeg var redd det var noe galt med eggstokkene mine pga alt for ofte blødning etter MA. Fikk time uten å verken ha henvisning eller snakket med lege først :)

symfysen er det fremre bekkenledd og man kan få bekkenløsning i det også, er det bare i det kalles det av og til symfyseløsning. Men altså, den er ikke "langs trusekanten" med mindre du har vesenlti lavere truser enn meg. Jeg har bekkenløsning i det fremre bekkenledd (egendiagnositsert, vel og merke, men jeg vet hvor symfysen er, jeg vet hvordan slikt kjennes fra forrige svangerskap, og det er vondt akkurat der, akkurat slik jeg leser det er i så fall) og det ligger altså ganske langt nede i trusen, det er jo det beinet som er der rett over dine mer intime deler. Trusekanten min går 4-5 fingerbredder lenger oppe (og da ligger den lavere enn vanlig pga magen) og vondt er oppe ville jeg relatert til andre ting enn symfysen, altså heller uvi, eller livmorrelatert?

Men lite betryggende hjelp fra legen, ja

Jeg hadde det i første svangerskap , føltes som det var slapt der nede pluss veldig vondt om jeg bevegde meg "feil"..

Huff, høres ikke godt ut! :(Jeg vet egentlig ikke noe om dette, men ville bare ønske deg god bedring. Håper du får bedre hjelp av en annen lege eller på sykehuset om det ikke går over igjen.

Takk for svar jenter :)
Jeg må se det ann til over helgen, og evt bestille ny legetime. Ønsker en ordentlig undersøkelse evt en bekreftelse på bekken/symfyseløsning så jeg slipper engste meg unødig :)
Jaja, ordna seg alltid for kjekke jenter har jeg hørt :p :D

Takk for svar jenter :)
Jeg må se det ann til over helgen, og evt bestille ny legetime. Ønsker en ordentlig undersøkelse evt en bekreftelse på bekken/symfyseløsning så jeg slipper engste meg unødig :)
Jaja, ordna seg alltid for kjekke jenter har jeg hørt :p :D
Har du lest i "uke for uke" uke 17? Der står dette;
"Rundt denne tiden opplever noen kvinner at de plutselig kan få ordentlig vondt i lysken. Noen tror noe er galt siden smerten kan være så intens den lille stunden den varer. Årsaken er at båndene (ligamentene) som holder livmoren på plass, nå strekkes fordi livmoren vokser. Smertene kan komme hvis du reiser deg brått opp, hvis du snur deg raskt i sengen, eller når du går. Heldigvis går smertene fort over og gir seg utover i svangerskapet. Det kan hjelpe å bøye kroppen litt fremover når du kjenner dem."
Kan det være det du kjenner?

Har du lest i "uke for uke" uke 17? Der står dette;
"Rundt denne tiden opplever noen kvinner at de plutselig kan få ordentlig vondt i lysken. Noen tror noe er galt siden smerten kan være så intens den lille stunden den varer. Årsaken er at båndene (ligamentene) som holder livmoren på plass, nå strekkes fordi livmoren vokser. Smertene kan komme hvis du reiser deg brått opp, hvis du snur deg raskt i sengen, eller når du går. Heldigvis går smertene fort over og gir seg utover i svangerskapet. Det kan hjelpe å bøye kroppen litt fremover når du kjenner dem."
Kan det være det du kjenner?
ja den så jeg og håper det er det :)

Sånne har jeg også kjent. Og de ligger mer i trusekanten ja. Symfyseamertene mine er annerledes og altså lenger nede.

Farlig er ingen av dem, heldigvis. Bare plagsomme.

Ja du får håpe det. Jeg har også kjent slike intense smerter, men ikke til nå i dette svangerskapet. Kjenner du noe nå, eller bare sånn plutselig?
Forferdelig når en plutselig får slikt. Jeg kjenner det hele tiden, men det er verre når jeg går, reiser/-setter meg.

Har det gått over med deg?

Forferdelig når en plutselig får slikt. Jeg kjenner det hele tiden, men det er verre når jeg går, reiser/-setter meg.

Har det gått over med deg?
Har ikke hatt det enda i dette svangerskapet, men kan jo være det kommer. Håper det gir seg snart på deg;)

Back
Topp