Symfyseløsning anyone?

Malvinka

Forumet er livet
Aprillykke 2016
Julibarna 2019
Etter å ha begynt å gå til kiropraktor så har egentlig alle plagene jeg trodde var bekkenløsning forsvunnet og jeg har ikke vært mer plaget med ryggen enn hva som er naturlig når det er tung mage å bære på. Men for halvannen uke siden var jeg dum nok til å prøve å løpe for å rekke bussen. Ikke rakk jeg bussen, og når neste kom og jeg hadde fått sitte på den en halvtime så klarte jeg knapt å ta et skritt. Jeg hadde så ekstremt vondt i symfysen (mellom beina forran). Kunne ta korte skritt fremover så vidt, sidelengst var ikke snakk om og det å stå på et bein bare for å gå av skoene var ikke snakk om. Jeg fikk hvilt meg hjemme den kvelden og dagen etter og det gikk i grunn over, men når jeg da igjen begynner å skal gå så har jeg funnet ut at jeg har en begrenset mengde med skritt jeg kan ta hver dag. Smerten bygger seg opp fra første skritt og går jeg mer enn grensen så sier det rett og slett stopp og jeg klarer ikke gå mer. Sjekket litt på nett og funnet ut at symfyseløsning er det som ligner mest siden det overhode ikke ligner på bekkenløsning. Er det flere som opplever denne typen smerter / problemer?

Høres fryktelig ut (googlet litt nå siden jeg ikke har hørt om det før).. Men kan det også være morkaken som løsner? Prøver ikke å skremme asså - bare nysgjerrig!!
Leser det er hormonelt og med vekta å gjøre så antar det er lite du kan gjøre med det.. Håper det roer seg og blir greiere fort - god bedring!

Det er en type bekkenløsning. Joda har det, hatt med alle 3. I går gikk jeg veldig rolig tur (flat mark), kanskje 20 min og trengte hjelp på do i går kveld. Jeg blir mye verre av å sitte, så ligger stort sett (og blir svimmel og uvel av å ligge på rygg eller på høyre side).

Jeg blir bedre av trening hos fysioterapeut.

Med begge de to andre har jeg blitt bra når ungen har kommet ut. Satser på det denne gangen også:-)

Eneste som hjelper er og slappe av. Men samtidig ikkje sitte stille hele dagen. Eg er blitt litt bedre etter masse kiropraktor behandlinger. Men kan ikkje gå på tur ol. Og stivner vis eg ikkje beveger meg. Så reiser meg og beveger meg rundt i huset med gjevne mellomrom så det ikkje blir værre. Men nå har det sett seg i ryggen.. Det klarte ikkje kiropraktoren og løyse opp :/ og så klart påske ferie så kan ikkje gå til behandling hver dag heller :/ min erfaring er at det slipper etter fødsel i symfysen. Men ryggen han lenge igjen hos meg sist :/ andre tips er og følge råd mot bekkenløsning . Ha beina samla og ta korte skritt. Ikkje løft og belast bekkenet. Og om du må løfte ha det du løfter tett inntil kroppen.

Høres fryktelig ut (googlet litt nå siden jeg ikke har hørt om det før).. Men kan det også være morkaken som løsner? Prøver ikke å skremme asså - bare nysgjerrig!!
Leser det er hormonelt og med vekta å gjøre så antar det er lite du kan gjøre med det.. Håper det roer seg og blir greiere fort - god bedring!
Det er ikke magen smertene ligger i, men akkurat mellom overgangen av beina og underlivet. I bikinilinjen/trusekanten liksom så tror ikke det er noe i selve magen som er årsaken her.

Det er en type bekkenløsning. Joda har det, hatt med alle 3. I går gikk jeg veldig rolig tur (flat mark), kanskje 20 min og trengte hjelp på do i går kveld. Jeg blir mye verre av å sitte, så ligger stort sett (og blir svimmel og uvel av å ligge på rygg eller på høyre side).

Jeg blir bedre av trening hos fysioterapeut.

Med begge de to andre har jeg blitt bra når ungen har kommet ut. Satser på det denne gangen også:-)
Hvordan type trening hjelper mot dette da? Føles veldig ut som muskel/leddbånd som får gjennomgå mest. Jeg blir nok verre om jeg slapper dersom jeg har en vond dag, men det blir man jo etter trening også om man blir "stiv og kaldt i musklene" så har tenkt at det er naturlig. Blir bedre etter en natts søvn. Heldigvis er jeg ikke plaget med at jeg ikke kan sitte etter ligge i noen stillinger annet enn på magen da selvfølgelig :)

Hos fysio holder vi på med ren styrketrening. Trener jeg 4 dager pr uke holder jeg det ganske bra i sjakk. Nå er det en uke siden sist:-(

Hos fysio holder vi på med ren styrketrening. Trener jeg 4 dager pr uke holder jeg det ganske bra i sjakk. Nå er det en uke siden sist:-(
Ok. Tenkte kanskje du hadde noen tips til noen øvelser som gikk direkte på denne "vonten". Finner liksom ikke noe som hjelper når det først er vondt. Ingen måte å strekke eller avlaste det. Litt kjipt når det fortsatt et et stykke igjen til man er fremme og kan sette seg ned.

Jeg har hatt dette siden uke 13-14... Konstante smerter i symfysen... Ingenting som hjelper her annet enn å slappe av. Kjenner ikke noe til det mår jeg ligger i ro, men vondt å sitte og gå... Vondt å snu seg i senga og i det heletatt alt av bevegelse... Men har et håp om at det gir seg når lille er ute... Er nok en form for bekkenløsning dette også, siden den kan sitte både foran og bak :)

Det er ikke magen smertene ligger i, men akkurat mellom overgangen av beina og underlivet. I bikinilinjen/trusekanten liksom så tror ikke det er noe i selve magen som er årsaken her.
De samma smerter hade eg sisst uke da
Blev det Litt extra tung før før meg me sykdom og 2 barn som var Syka å ville bæras på.
Hade og en dag en måtte stort sett bæra jenta på 21 Mnd å hon veier 16 kg. Hade vont før hver steg eg tog akurat i truskanten.
Aldrig tenkt de kan vara farligt . Blir litt rett eg.

Kan høres ut som en bekkenlåsning, som ofte utløses ved bevegelser. Jo mer og heftigere bevegelser jo mer smerte. Om det er tilfelle anbefaler jeg naprapat/kiropraktor (som kan å behandle gravide!) og mange varme dusjer (helst badekar om du har) :)

Her føler jeg at skambeinet "deler" seg på midten til tider. (Sliter også med bekkenet bak). Mener å Tror det et bekkenet fremme også.
Husker jeg hadde mye smerter der etter jeg fødte sist også.
Klarer ikke å ta for lange skritt. Så til tider ser det ut som jeg går på "ski" her hjemme :p
Her hjelper det å legge seg i badekaret med kokende vann:) og når jeg bytter side å ligge på må knærne være samlet :o

Har det samme her. Det hjelper å sove med pute mellom bena slik du at du knipe knærne sammen rundt puta når du snur deg på natten (jeg har sånn stor gravidpute som er like lang som meg selv, helt super). Jeg prøver også å sitte litt på ball og rotere bekkenet forsiktig fra side til side på den.

Trøsten er at det heldigvis går gradvis over når babyen er ute. I mitt forrige svangerskap tok det likevel noen uker etter fødsel før det ga seg helt.

Kan høres ut som en bekkenlåsning, som ofte utløses ved bevegelser. Jo mer og heftigere bevegelser jo mer smerte. Om det er tilfelle anbefaler jeg naprapat/kiropraktor (som kan å behandle gravide!) og mange varme dusjer (helst badekar om du har) :)
Skal bestille time hos kiropraktor straks påsken er over. Gikk til ei en stund, men så har jeg vært syk i en måned nå med kraftig hoste så da har kiropraktor vært uaktuell. Har prøvd varm dusj, men det hjelper egentlig ikke i det hele tatt. Men er nok ikke bekkenlåsning tror jeg for jeg kjenner det ikke i sete, lår eller korsrygg, bare i symfysen og bare når jeg går mye.

Har det samme her. Det hjelper å sove med pute mellom bena slik du at du knipe knærne sammen rundt puta når du snur deg på natten (jeg har sånn stor gravidpute som er like lang som meg selv, helt super). Jeg prøver også å sitte litt på ball og rotere bekkenet forsiktig fra side til side på den.

Trøsten er at det heldigvis går gradvis over når babyen er ute. I mitt forrige svangerskap tok det likevel noen uker etter fødsel før det ga seg helt.
Har prøvd å sove med puter og dyner mellom beina, men de er som regel på gulvet når jeg våkner :) Ball bruker jeg også sitte på daglig da det hjelper å avspenne musklene i ryggen (jeg går veldig svai i ryggen nå som fort merkes etter en dag). Men for disse smertene føler jeg ikke at det å sitte på en ball gjør noe :(

De samma smerter hade eg sisst uke da
Blev det Litt extra tung før før meg me sykdom og 2 barn som var Syka å ville bæras på.
Hade og en dag en måtte stort sett bæra jenta på 21 Mnd å hon veier 16 kg. Hade vont før hver steg eg tog akurat i truskanten.
Aldrig tenkt de kan vara farligt . Blir litt rett eg.
Så lenge smertene ikke er i selve magen så skal du nok ikke trenge å beskymre deg :)

Sniker fra juni her. Den siste uken har jeg også hatt smerter her i det området. Det gjør vondt å gå å det stråler ut bak på høyre rumpe/lår. Når jeg sitter stille er det konstant verk å føles ut som det brenner i symfysen/skambenet :( har googlet masse rundt å det jeg har funnet ut er at det kan høres ut som symfyseløsning. Skal til jordmor om 1 måneds tid. Bør jeg ringe lege eller jordmor før? Er det noe de i det hele tatt får gjort? Føles jo utholdelig hvis det skal fortsette sånn resten av svangerskapet. Å gå gå på jobb i butikk flere timer kan bli en utfordring

Sniker fra juni her. Den siste uken har jeg også hatt smerter her i det området. Det gjør vondt å gå å det stråler ut bak på høyre rumpe/lår. Når jeg sitter stille er det konstant verk å føles ut som det brenner i symfysen/skambenet :( har googlet masse rundt å det jeg har funnet ut er at det kan høres ut som symfyseløsning. Skal til jordmor om 1 måneds tid. Bør jeg ringe lege eller jordmor før? Er det noe de i det hele tatt får gjort? Føles jo utholdelig hvis det skal fortsette sånn resten av svangerskapet. Å gå gå på jobb i butikk flere timer kan bli en utfordring
Jeg hadde nok bedt om sykemelding hadde jeg vært deg. Jeg hadde ikke klart å gå på jobben i flere timer hver dag når jeg fikk så mye smerter som det jeg får bare av å gå litt iløpet av dagen. Og det blir jo ikke bedre heller etterhvert. Jordmor kan nok ikke gjøre så mye her. Jeg kommer til å bestille time til kiropraktor på tirsdag (hun har også fysio utdannelse) så får se om det er noe å gjøre med dette.

Jeg hadde/har akkurat det samme. Den hersens bussen var flink til å fremprovosere flere smerter hos meg også;) har trent med fysioterapeut og kan anbefale parallelle øvelser i slynge eller bare styrketrening. Bare hold bekkenet stabilt. Jeg kjenner det fort i symfysen om jeg sitter litt skakt også. Er som om det brenner på et punkt midt på skambeinet.

Back
Topp