Symfyse/fundusmål

Spire08

Forelsket i forumet
Har vektøkningen til mor noe å si for symfyse/fundusmålet?
Eller måler den kun størrelsen på livmor/ gir indikasjon på størrelsen på babyen?

Husker ikke hvordan dette var fra sist..

Noen kloke hoder her som har et godt svar?

Det er vel kun størrelsen på livmora ja... Eller tror jeg?! Skal ikke si sikkert da, hehe[:-]

Jeg var bekymra for hvordan de skulle klare å ta mål siden jeg er ganske overvektig, men legen sa at det ikke hadde noe å si.
Han fikk de riktige målene uansett.
Djeg var halvveis var mine mål på 21 cm.

Jeg har gjort et KJEMPEHOPP på målingen, og ligger nå langt utenfor det grønne feltet..
Jordmor komenterte at jeg hadde tatt et "byks" men forklarte ikke noe mer, og jeg glemte å spørre videre.
Men har lagt på meg ekstremt mye (drøye 12kg alt..huff) så tenkte at det kanskje var derfor.
Håper jo liksom ikke på et kjempebarn..

Jeg har også gjort et hopp på kurven, uten at det har noe med min vektøkning å gjøre. Jeg tror det er sånn at vi følger vår egen kurve, og det jordmor/legen følger med på er at den ikke stopper opp og flater ut. [:)]

Jeg var på ul igår, måtte på føden en tur. Hadde så sammetrekninger, som ikke var kynnere, med kraftige menssmerter som også satte seg i korsryggen. Og i og med at jeg er "langt nok" på vei nå, ville jordmor sjekke at livmorhalsen ikke endret seg. Det hadde den heldigvis ikke gjort! [:D] Så om det kommer igjen, trenger jeg ihvertfall ikke bekymre meg for at noe er i gang [;)]
Men da fikk jeg målt snuppelura(?), og hun var helt på millimeteren i forhold til termin [:)]
Så foreløpig ikke noe som tilsier et kjempebarn.. (men det er jo litt å slekte på; mormor veide 4.6kg, mannen min 4.5 og jeg 4.3 eller noe! haha!)

Fikk bare beskjed at livmoren og magen ofte bare ble større med nummer to -selv om legen var enig i at jeg hadde lagt på meg i overkant mye til at det fortsatt var drøye tre mnd igjen.. [8|]

er ganske sikker på at det ikke har noe med hvor mye eller lite vi legger på oss nei... jeg har bare gått opp 3 kg, og jeg ligger på 25 cm nå..altså 5 cm over streken..  er 24 uker i morgen...   hurraaaaa:-)

Back
Topp