Symfyse-fundusmål

Kaktus90

Forelsket i forumet
Høsthjerter 2017
Hei

Jeg er 35+3 i dag og var hos jordmor for kontroll. Lillegutt har fulgt gjennomsnittskurven og ligget akkurat på streken hele veien, men i dag var målingen plutselig en del under. I dag var krysset nøyaktig på samme sted som det var på forrige kontroll, for fire uker siden.

Bare lurer på om noen andre har opplevd dette, og om det feks kan komme av at magen synker?

Jordmor visste ikke hvorfor det plutselig var så forskjell, så jeg skal tilbake for en ny måling neste uke. Tenkte derfor bare å høre om noen har erfaring med det samme? [emoji5][emoji5]
 
Det skjedde med meg sist graviditet(2012), da ringte jm til føden og jeg kom på sjekk på ul raskt (samme dag eller dagen etter) så de kunne sjekke at baby vokste og fikk det den skulle via navlestrengen. Alt var bra hos meg, da. Men jeg var i uke 32 eller noe, så magen var def ikke sunket, og det var vel så tidlig at de gjør andre ting? Eller, jeg syntes det var litt rart at du skal gå en uke til når det var 4uker siden sist, men jm vet vel hva hun snakker om.
 
Hadde kontaktet legen og bedt om en time og hørt hva hans/hennes mening var og event bedt om en henvisning. Hadde jeg vært i samme situasjon hadde jeg blitt bekymret og urolig. Ekstra dumt og bruke tid og krefter på den slags hvis alt er bra.
 
Ingen erfaring men kjenner du liv og synes det er greit å vente så ville eg stolt på jm, kjenner du ubehag og bruker mye tid og energi på dette så ville eg kontaktet for å få en time på sykehuset.
 
Idag viste målet mitt ganske kraftig nedgang. Så jm kontaktet sykehus og jeg må innom dem for sjekk i morgen. Bedre å ha en sjekk før mye enn for lite.
Så få deg time til å få det sjekkaxsmile3
Så får du mer ro i kroppen og kan nyte siste tiden vist det ikke er noe galtxsmile3
 
Har hatt det sånn jeg og, går opp og ned. Men nå er det to forskjellige som måler på meg, så kan fort ha noe med det å gjøre og.
 
Hei

Jeg er 35+3 i dag og var hos jordmor for kontroll. Lillegutt har fulgt gjennomsnittskurven og ligget akkurat på streken hele veien, men i dag var målingen plutselig en del under. I dag var krysset nøyaktig på samme sted som det var på forrige kontroll, for fire uker siden.

Bare lurer på om noen andre har opplevd dette, og om det feks kan komme av at magen synker?

Jordmor visste ikke hvorfor det plutselig var så forskjell, så jeg skal tilbake for en ny måling neste uke. Tenkte derfor bare å høre om noen har erfaring med det samme? [emoji5][emoji5]

Det samme skjedde med meg rundt dette tidspunktet da jeg var gravid med storesøster. Det var da to ulike som utførte målingen, det kan være årsaken. Men min lege ville da ha meg tilbake noen dager senere, og da hadde det poppet litt opp igjen, men ikke fremdeles litt lavere enn "normal vekst" skulle tilsi. Fulgte den kurven frem til fødsel. Omtrent samtidig snudde også jenta seg fra tverrleie til hodeleie, og tok nok mindre plass i magen/sank ned. Men som du ser av helsekortet ditt flater kurven ut på slutten også (fra ca nå), så det med lavere liggende baby kan absolutt også være en grunnen!

Uansett håper jeg at de følger deg opp med en ny måling om relativt kort tid, og dersom tendensen er vedvarende ville jeg etterspurt en UL hvor de bla sjekker fostervann og måler gjennomstrømning i navlesnor. Lykke til! :)
 
Hei

Jeg er 35+3 i dag og var hos jordmor for kontroll. Lillegutt har fulgt gjennomsnittskurven og ligget akkurat på streken hele veien, men i dag var målingen plutselig en del under. I dag var krysset nøyaktig på samme sted som det var på forrige kontroll, for fire uker siden.

Bare lurer på om noen andre har opplevd dette, og om det feks kan komme av at magen synker?

Jordmor visste ikke hvorfor det plutselig var så forskjell, så jeg skal tilbake for en ny måling neste uke. Tenkte derfor bare å høre om noen har erfaring med det samme? [emoji5][emoji5]
Hei, jeg var på kontroll i dag (uke 34), her har småen også lagt på streken hele veien. I dag er det fire uker siden forrige kontroll, og sf målet mitt er nå to cm mindre en hvis jeg fulgte kurven, og streken. Jeg fikk også time neste uke, for kontroll av sf mål. Kjenner det er stressende med en gang noe ikke er som det skal, men det hjelper å lese her at det er mange av dere som har opplevd det samme. Her er det samme jm som har utført hver måling. Hun mente at småen nå ligger i hodeleie, kanskje det kan ha en påvirkning på målingen.
 
I dag hadde mitt sf-mål faktisk gått ned i cm, ikke bare dalende kurve, men legen var helt rolig siden det kan variere hvordan baby ligger og hvordan de måler osv. Jeg var uansett på vekstestimering senere i dag rekvirert av jm i forrige uke(pga høyt sf), og baby er litt stor innenfor normalen, men jeg har fostervann i grenseland mot mye. Så kanskje jeg har litt mindre fostervann nå enn i forrige uke. Men jeg kjente uansett at det var ok med ul etter den målingen. Er spent på hvordan det blir neste uke.
 
Back
Topp