Symfyse-Fundusmål?!?

Oktober-baby ☺

Forelsket i forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Vært hos legen i dag, og han ville måle dette bare for å se. Selv om man ikke begynner med det før uke 20 på helsekortet. Han kom til 21cm og syntes dette var lite i forhold til at jeg er 18 uker. Noen andre som har fått målt det? Og hva er deres mål? Jeg føler meg veldig stor da, så skjønner ikke helt det.
Han mente at det sikkert ikke var noe å bekymre seg for, men det gjør jeg jo uansett når han sier sånn:confused:

Jeg var hos jm i uke 15, og da målte hun og ( dette med at de ikke måler før uke 25 er noe nytt, de andre sv.skapene har de målt hele veien) 16 cm. Det var helt normalt. Normalsonen har også blitt mye bredere nå enn den var før, så jeg vil tro (uten at jeg har så mye peiling) at det er helt normalt :)

Husker i forrige svangerskap at fastlegen målte og mente det var for lavt og ble litt bekymret, og dermed bekymret meg veldig.... Fikk time for å kontrollere det hos jordmoren min og hun målte det til å være helt perfekt og husker hun kommenterte at noen fastleger er ikke så flinke til den målingen så det burde egentlig jordmødre stå for :p :D

ImageUploadedByBV Forum1462189313.374923.jpg
Her er grafen jeg har på helsekortet mitt :) Jordmor måler allerede i uke 12, og på hver kontroll etter det ;) Har aldri hørt om å vente med dette til uke 20-25. Kanskje du skal få deg time hos jordmor heller? :)

Vis vedlegget 175052
Her er grafen jeg har på helsekortet mitt :) Jordmor måler allerede i uke 12, og på hver kontroll etter det ;) Har aldri hørt om å vente med dette til uke 20-25. Kanskje du skal få deg time hos jordmor heller? :)

Det har kommet et nytt helsekort som er lilla, det er litt mer informasjon på det, pluss at man ikke måler symfyse før uke 25. Men tror ikke alle leger har fått det med seg. Venninnen min som har termin to uker før meg har også fått det gamle.

Ser slik ut :)

ImageUploadedByBV Forum1462189606.619577.jpg

Er hos jordmor og lege annenhver gang så skal nok få sjekket det hos henne også. Skal på ultralyd til uka igjen, så da får jeg vel sikkert også beskjed om jeg er over eller under normalen.

Vært hos legen i dag, og han ville måle dette bare for å se. Selv om man ikke begynner med det før uke 20 på helsekortet. Han kom til 21cm og syntes dette var lite i forhold til at jeg er 18 uker. Noen andre som har fått målt det? Og hva er deres mål? Jeg føler meg veldig stor da, så skjønner ikke helt det.
Han mente at det sikkert ikke var noe å bekymre seg for, men det gjør jeg jo uansett når han sier sånn:confused:
Synes det høres stort og ikke lite ut. Han må ha blingset på målene tror jeg. Ikke alle som er like flinke til å måle heller erfarte jeg forrige svangerskap.
Last ned appen og mål selv fra uke 24 ;)

Synes det høres stort og ikke lite ut. Han må ha blingset på målene tror jeg. Ikke alle som er like flinke til å måle heller erfarte jeg forrige svangerskap.
Last ned appen og mål selv fra uke 24 ;)
Hmm.. han målte 2 ganger også:confused: men som flere av dere sier og jeg også mener, så skal jeg prøve å slå meg til ro med at han sikkert har målt feil. Jeg føler meg jo diger:eek: oul 12 mai, så får jeg se da:)

Jeg hadde symfyse mål, 17 cm på 16+6 . Det syntes legen var høyt. Jeg har det samme gravide kortet som var for 9 år siden.

Jeg fikk også et kryss et stykke over streken i dag faktisk. Men regner egentlig med jeg har mye fostervann som sist. Evt at hun var litt sløv med målingen.

Back
Topp