Symfyse/fundusmål

lalita

Gift med forumet
Oktobermirakler 2013
Hvordan ligger dere damene på den linjen?
Jeg er jo ikke rett på den røde linjen, men over, men akkurat på grensen til det grønne område rundt.

Fastlegen min sier dette er flott, og at det er jo min egen kurve man skal følge.
Men jordmoren jeg var hos idag, var ikke noe ålreit.
Hu fikk meg rett og slett til å føle meg feit (kanskje litt følsom om dagen), og mente at jeg måtte ta glukosebelastningstest (Har ikke hatt utslag på glukose på en eneste urinprøve) og at jeg nå som 23 uker på vei ikke kunne gå opp mer i vekt.

Så hvor er dere? Jeg synes fastlegen min er så ålreit. Hu sier jeg har fin vektoppgang - alle går jo opp forskjellig, og at så lenge kurven følges er alt fint. Men var rart med hu jordmora nå.

Føler meg også veldig dømt av jordmor for at jeg ikke vil ta ammekurset de tilbyr, og at jeg kanskje ikke vil ta svangerskapskurs. Sa til henne at jeg bare ville gå til fastlege fremover. :|

Hadde en slik jm time sist svangerskap, og det er så dumt...for man er jo litt usikker og ekstra følsom akkurat disse mnd. Ikke tenk så mye på det og ta resten av timene til lege :)

Hvordan ligger dere damene på den linjen?
Jeg er jo ikke rett på den røde linjen, men over, men akkurat på grensen til det grønne område rundt.

Fastlegen min sier dette er flott, og at det er jo min egen kurve man skal følge.
Men jordmoren jeg var hos idag, var ikke noe ålreit.
Hu fikk meg rett og slett til å føle meg feit (kanskje litt følsom om dagen), og mente at jeg måtte ta glukosebelastningstest (Har ikke hatt utslag på glukose på en eneste urinprøve) og at jeg nå som 23 uker på vei ikke kunne gå opp mer i vekt.

Så hvor er dere? Jeg synes fastlegen min er så ålreit. Hu sier jeg har fin vektoppgang - alle går jo opp forskjellig, og at så lenge kurven følges er alt fint. Men var rart med hu jordmora nå.

Føler meg også veldig dømt av jordmor for at jeg ikke vil ta ammekurset de tilbyr, og at jeg kanskje ikke vil ta svangerskapskurs. Sa til henne at jeg bare ville gå til fastlege fremover. :|

Hadde virkelig gjort det samme valget selv, hadde ikke hatt lyst til å dra til hun mer :eek: ;)
Og ammekurs og svangerskapskurs er jo noe du selv velger.. og det er ikke noe man MÅ gå på for å få dette til heller.. ;) man får god veiledning på sykehuset ang. fødsel og amming uansett, og selve svangerskapet blir jo kontrollert på alle kontrollene :D Jeg har adri vært på noe form for kurs og skal heller ikke gå på noen denne gangen heller ;)

Herrlighet for en lite omtenksom jordmor :-/ jeg ligger akkurat innenfor den grønne linjen som du, og fastlegen mente det var en fin vektoppgang. Hvor mye har du lagt på deg da, om jeg tør spørre? I følge min lege måtte man jo regne med å ha gått opp en god del kg når man hadde kommet over halvveis.. Mine 7,7 kg måtte det i alle fall være mente hun.

Vlle enten bedt om en annen jordmor, eller kun gått til legen om jeg var deg. Jeg kommer ikke til å orke å gå på kontroller hos en person som jeg kommer dårlig overens med i alle fall. Det er kjempeviktig å ha god kjemi med jordmor/lege under svangerskapet, man er jo så usikker og sårbar fra før..

Huff, jeg har jo gått opp over ti kilo da. Skal også innrømme at når ting sto på som verst med meg og samboer spiste jeg en del. (Jeg er en trøstespiser.)
Men ser jo ikke stor og feit ut. Nei, hu skal jeg ikke gå til noe mer!!

Legen min mente i alle fall at 7,7 kg i uke 22 absolutt ikke var for mye, men et minimum.. Så da kan jeg ikke forstå at 10 kg skal være så ille. Hun trenger jo uansett ikke være så lite trivelig i tonen.. hadde blitt skikkelig sinna jeg :P

Nei, dette hørtes ikke ut som en trivelig jordmor! Huff, trist at du skulle måtte oppleve det!
Jeg ligger også godt over kurven, akkurat innenfor normal-feltet. Og har gått opp over 10kg. Både jordmor og fastlegen min synes det er en fin vektoppgang, men de synes vel jeg var litt undervektige i utgangspunktet.. Men som de sa; alle gravide er forskjellige! Noen legger på seg mye og noen lite. Hvis ikke det er noen helsemessig risiko for mor eller barn, så synes jeg ikke vekta er så mye å henge seg opp i! Mor og barns trivsel er viktigst! :)

jeg ligger helt på grensen øverst på det grønne feltet, men følger min egen kurve og det er det som er viktig. jeg var overvektig i utgangspunktet og har nå uke 23 lagt på meg 2-4 kg, gikk ned litt i starten, de vil også at jeg skal ta glucosebelastningstest og det er pga bmi alle urinprøver og kortidsblodsukker er perfekt så jeg vil egentlig ikke, men vi får se.

Jeg er rett over den grønne streken, men følger min egen kurve uten store hopp og det er fordi jeg bærer høyt, lille er ikke stor ift alder. Når det kommer til vektoppgang så skal man følge sin egen kurve! Noen går opp mer enn andre, og så lenge du ikke hopper fort opp i vekt så ser ikke jeg på det som et problem. 10 kg er da vel ikke mye? Svangerskapskurs er jo noe man velger helt selv! Hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg nok bedt om en ny jm. Jordmødre skal jo være der for å ta vare på den kommende mor, ikke dømme. :( håper det ordner seg for deg!

Huff, jeg har jo gått opp over ti kilo da. Skal også innrømme at når ting sto på som verst med meg og samboer spiste jeg en del. (Jeg er en trøstespiser.)
Men ser jo ikke stor og feit ut. Nei, hu skal jeg ikke gå til noe mer!!

Veit du hva! Blås i henne! Dersom du skal ta glukosebelastning, så er det maaaaaange av oss her altså! Man behøver ikke være "feit" for å ta det :P Men det å si at du ikke skal gå opp noe mer er noe av det tetteste jeg har lest! Jeeezezz, ikke stress, begynn å slanke seg +++ det er jo ikke bra for veslekroppen heller.

Nei lev normalt og gå til lege istedenfor den sure dama der! Du kan låne min hvis du vil , hu har bein i nesa og kan være bra direkte, men maser IKKE om vekt :P

Off, hun hørtes ikke noe kjekk ut!!

Jeg ligger innenfor det grønne, men over gjennomsnittet, men jm sa da ingenting på det! Magene er så forskjellige, jeg har ikke lagt på meg noe, men ligger likevel så høyt. Ikke vet jeg, med de andre har jeg vært ca gj.snittlig eller litt under, men er vel ulikt hvordan babyen ligger eller noe. :)

Svskapskurs og ammekurs bør jo være valgfritt og ikke noe å bli sur for!! Og om det ikke er fare for liv og helse burde ikke jm/lege mase om vekt i svskapet, noen legger på seg mye, andre lite, alle er jo så forskjeliige!!

Ikke bry deg, gå til legen bare (det hørtes lurt ut), og om du må ta glukosetest så er det nok tåpelig, men men. Jeg måtte også ta, men det var pga sukker i urinen da, men det er bare noen ekle timer og så er det over :) Antakelig får du fint svar og da er det ikke mer å tenke på :)

Det var virkelig ingen koselig jordmor! Nei, hun må du kutte ut. Veldig viktig med god kjemi. Gikk til en jordmor forrige svangerskap som jeg overhode ikke hadde noe kjemi med, så jeg fikk virkelig ikke noe ut av de timene. Går denne gangen kun til fastlegen, hun er kjempetrivelig :)

Og over til sf målet. Jeg ligger over det grønne området jeg, rett over. Ligger fortsatt i minus på vekten, så synes det var rimelig sjokkerende. Legen forklarte det med at det ikke er så lenge siden jeg gikk gravid sist, så magemusklene hadde nok ikke strammet seg opp siden sist og derfor fikk livmoren litt mer spillerom :P

Jeg liger over det grønne feltet og og lagt på meg 4 kg. Målet er bådet baby og livmor så det trenger hverken bety at du har lagt på deg for mye eller at babyen er stor pga sukker, bare overse de komentarene du fikk og kos deg med den lille i magen. Jeg har diabetes så hos meg følger de nøye med men de komenterer ikke at jeg ligger over det grønne feltet, de sier bare at det er både baby og livmor på den plassen der. Lå over den grønne streken med storebror også, han var 3675 gram da han kom. Fikk komentarer på føden at jeg hadde en stor og flott livmor, så da tenker jeg at det kan være du har det og:)

jeg ligger over "normalfeltet". Jordmor mente at det kunne enten bety en stor baby eller mye fostervann. Det eneste hun hadde å komme med, var at jeg kanskje burde tenke litt på at jeg ikke heller i meg store mengder sukker, men det var ingenting å bekymre seg over eller noe.
Og slike ting er det veldig viktig å få høre også, det er jo også viktig hvordan de uttrykker seg, kanskje spesielt overfor gravide - og når de jobber med gravide til daglig synes jeg dette var en veldig spesiell ting å komme med! Jeg ville ha byttet jordmor ja!
Synes jordmor er veldig grei å ha, ift å kunne snakke om foreldrerollen, fødsel og andre ting man lurer på, som man ikke kan ta "en prat om" med legen. I tillegg har jo også jordmor barselgrupper som er fine å være med i :)

Jeg ligger også ovenfor det skraverte grønne feltet,men følger min kurve...spent på kontroll om en uke. Første gang låg jeg også høyt og hoppet på målingene..den gang viste det seg og være myyyye fostervann som var grunnen. Babyen var ikke så stor.

Jeg er ikke innenfor normalområdet engang, og er godt over streken for å si det sånn, jeg er ikke overvektig ellerno

Jeg har gått opp 8 kg da jeg var hos legen i uke 20+2, hun mente at såpass måtte det være og jeg var så fin:). Ligger helt perfekt på symfyse mål også. Syns ikke jordmor skal legge seg opp i noe som helst så lenge barnet har det fint. Alle er forskjellig.. Sånne mennesket blir jeg skikkelig irritert på.
Du er sikkert flott, så fortsett hos legen din som forteller deg det:)

Back
Topp