Symfyse fundusmål

HLVN

Glad i forumet
Novemberskattene 2014 <3
Jeg er førstegangsfødene så jeg har ikke helt forstått hva dette egentlig går ut på.. er det hvor høyt livmoren ligger eller hva er greia? kan det ha noe å si om babyen sin vekt om man ligger over eller under den røde streken.. er helt lost jeg

Jeg lurer på det samme:) vet hvertfall at min er helt på tur.. 3 stk som har kryst av.. Og etter som jordmor sa, burde jeg følge hennes, men begge mine leger er nok så like :S

Er helt riktig. De måler hvor høyt opp livmora ligger. Da får de sjekket om babyen vokser det den skal. Jeg ligger over den øverste streken på skjemaet, men magen er ikke spesielt stor. Men jordmor sa at dette var fordi jeg hadde magen så høyt opp. Det har jeg hatt hvert svangerskap. Men hun ville at målene skulle flate seg ut litt da ;) Så får se neste gang da.

Jeg har ligget akkurat på streken til nå og jordmor sa at hvis det fortsatte sånn lå jeg an til å få en baby på 3,5 kilo. 

Sist lå jeg litt under den streken i det grønne feltet (over/under normalen) og endt med å få en prins på akkurat standar. 50 cm og 3590 gram... 

De har vel gått bort fra at sf-målet sier noe konkret om hvor stor babyen blir....poenget er at du skal følge din egen kurve hele veien, hvis den plutselig går veldig opp eller ned kan det tyde på endringer i vekst eller fostervann, og du vil da ofte få en ekstra sjekk på sykehuset. Problemet er jo at hvis man for eksempel går til både lege og jordmor, så måler de litt forkjellig, og så kan det se ut som om svingningene er større enn de egentlig er.

Ja, jeg tror ikke noe på at det målet sier noe om hvor stor babyen blir. Sist lå jeg akkurat på linja hele veien. Magen min var normalt stor og alle trodde jeg fikk en baby på gjennomsnittet, MEN gutten som kom var neste 4,5 kg og 52 cm lang! Suprise for alle!

haha ble litt bekymra for min ligger neesten over det grønne feltet, men hvis det ikke har noe å si så er jo det flott 

Det målet er bare tull og tøys for hvor stor babyen er hvertfall. Jeg fikk en jente sist, lå hele svangerskapet akkuratt under streken, gikk opp 11 kg totalt og var i helt topp form. Jenta vår var 4,8 og 54 cm lang. En lang velskapt frøken. Alle fikk sjokk!

Hihi... de blir akkuratt som de vil bli. Mye ligger nok i arv, og hvor stor plass du har inni der tror jeg. Pappan var over 4,5.

Jeg ble født i uke 32 og veide 1,750, så jeg hadde nok også vært over 4 kilo.

Vi er helt normale i dag, og snuppa er også lang og slank!

Mitt råd: Ikke tenk så mye over størrelse og slikt. Det viktigste er å leve sunt!

Jeg er 23 uker i morgen og har enda ikke tatt dette målet.

Skjønner meg ikke helt på det da jeg har kjempeliten mage, og fått beskjed om at jeg bærer barnet "langt inn", og har sterke magemuskler. Kommer ikke til å være store greiene å måle på meg på en stund. Ikke uten jeg plutselig blir stor over natten neste uke. hehe.

Forresten, på ul har lille gutt vært helt normal størrelse, med usedvanlig lange utstrakte bein. hehe.

Back
Topp