symfyse-fundus

unni m

Andre møte med forumet
Hei. Jeg har termin 3 mars. Er det noen som vet om det finnes en oversikt om hvor stor symfyse-fundus målene skal være til enhver tid? Hvordan vet man om man ligger over eller under gjennomsnittet? Er nu i uke 15, skal til min første legetime neste onsdag. Det blir spennende. Er forresten fra Finnmark[:)]

Hei Unni M.

Vi har termin samme dag [:)]
Jeg var på legekontroll for ca. 1 uke siden, legen sjekket ikke symfysemål da, så jeg aner ikke hva det er/bør være.
Leste et sted at noen leger/jordmødre ikke begynner å ta slike mål før etter uke 20 en gang?

Hei! Legen min målte på meg da jeg var 13+5, og da var symfyse - fundus målet på 14 cm.
Han forklarte at han måler str på livmora eller no fra toppen på den og ned til skambenet.
Vet ikke hva som egentlig er normalt men på helsekortet så er det en kurve det skrives inn på, og rundt kurven er det et mørkegrønt felt, og legen min sa det var innenfor normalen hvis man var innenfor det grønne feltet, enten om man var over eller under den røde kurven eller streken da..

Vet ikke om det var forståelig, er ikke så flink å forklare..

Tusen takk for svar. Jeg skjønner litt mere nå, blir vel klokere når jeg får dette helse kortet hos legen til onsdag.

Hvordan har du det nå med tanke på svangerskaps plager Elewyn? Har magen begynt å vises?

Jeg er fortsatt litt kvalm og trøtt, men det begynner å komme seg nå ser det ut som [:)] Magen har nok ikke blitt noe særlig større, men jeg merker litt forskjell på den alikevel, den er blitt lit "hardere" liksom.

Hvordan er det med deg da? Er du i fin form?

Hei. Jeg har fått mage, har begynt med mamma bukser. Kvalmen er forsvunnet, men har ett godt sovehjerte. Jeg får ofte hard mage, spesielt om kvelden. Det kjennes ut som jeg bærer på en liten melsekk. Kjenner jeg blir sliten i korsryggen når det er slik. Vet ikke hva det er eller hva det skyldes. Tenkte det kanskje var kynnere, men er ikke det litt tidlig da? Ellers er alt bare topp[:)]

Back
Topp