Symfyse-fundus vekstkurve

Druesaft

Elsker forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Noen som har ligget langt nede på kurven gjennom svangerskapet, og hvor stor var babyen da den ble født? Jeg har ligget innenfor den nederste delen av det lyse feltet hele veien, ved de siste to målingene i uke 32 og 36 lå jeg enda lavere på kurven, men har ikke flatet helt ut. Det er legen min som har målt hver gang. Venter en jente nå, og har to gutter fra før. Med de to første lå jeg like under gjennomsnittskurven og guttene var 3500 og 3400 ved fødsel.

Jeg hadde lavt sf-mål hele veien med sønnen min og var på flere vekstkontroller på grunn av dette. Han ble født i uke 41+1 og skulle i teorien veid 3700 gram hadde han vært gjennomsnittlig, men kom ut 2920 gram. Frisk og fin toåring i dag da :)

Her har det vært motsatt ligger høyt på sf mål og fått små barn. Sf mål tar ikke hensyn til hvordan man bærer babyen.

SF-målet sier egentlig fint lite. Hvor mye fostervann det er, hvordan man bærer babyen, og flere andre ting, spiller inn på det målet.

Jeg hadde høye SF-mål hele forrige svangerskap, og fødte et lite knøtt på knappe 2,6 kg, ikke prematur..

Man ser jo også at man får helt ulike mål gjort av ulike personer. Jordmoren og studenten som var med henne målte 1,5 cm forskjellig, og går man til lege, måler også legen gjerne annerledes.

Sist jeg var til kontroll lå babyen og sparket så voldsomt at magen bulte ut både her og der, og jordmoren endte opp med å måle omtrent diagonalt på magen, for det var en kjempekul som stakk ut på ene siden..

Hadde lavt SF mål som stangerte helt etter uke 35. Fødte en gutt på 3860 41+1. Skal sies at magen var sprengt og kjempehard :joyful: men huden ville liksom ikke tøye seg mero_O

Mitt sf mål flatet ut rett før jul så var på vekstkontroll i romjula. Lå da helt nederst på SF mål, men baby ble målt til +18% :P

Jeg lå under snittet hele veien, men ut kom jenta på 4 kilo! Skal nevnes at det var 14 dager over termin, men likevel. Tror ikke målet sier noe om hvor stor baby er.

Hadde lavt med nr 3 og hun var 3440 i uke 42+0, storesøster hadde veldig høyt symfysemål og hun var 4000 i 39+6

Lå under gjennomsnittet hele veien med nr 1 og omtrent på gjennomsnittet med nr 2, de veide 2,7 og 2,8kg født til termin så SF målet så egentlig ikke så mye om størrelsen på babyene.

Jeg var på snittet med min første og han var 3750 to dager før termin. Var på vekstkontroll i dag med nummer to (uke 39+1) og han ble målt til 3822 pr nu og jeg hadde rikelig med fostervann. Han ligger høyt på SFmål

Jeg ligger helt nederst på det lyseblå feltet nå, og ble tatt inn til kontroll på sykehuset. Alt så veldig bra ut både med tanke på størrelse på baby som var helt normal, -5% fra gjennomsnittet, fostervann og blodgjennomstrømning i navlestrengen. Så vet ikke hvorfor SF-målet er så lavt, men baby ser heldigvis fin ut:-)

Back
Topp