symfyse fundus mål

Miriamsmams

Glad i forumet
Jeg var hos jordmor nå i begynnelsen av denne uka (uke 21) og hun målte livmor. Målet var 22cm og da lå jeg helt øverst i kurven for hva som var normalt. Altså jeg var jo da mye større en gjennomsnittlig. Er det flere som også er det??

Jeg var hos jordmor i går. Er 24 uker og var 21,5. Så ligger under gjennomsnittet. Men er høy 176 cm. Er veldig inviduelt hvordan jormødre/leger måler og hvordan magen vokser!

jeg ligger langt over. men har gått seg til litt nå. er fortsatt et godt stykke over kurven. hun sier jeg har langtstrekkende livmor, for den ligger jo like under ribbeina. men det var ikke unormalt og vil mest sannsynlig gå seg til enda mer 

Jeg lå under gjennomsnittet for noen uker siden, men var nå på normalen. Jeg tror egentlig at det meste er normalt når det gjelder disse målingene. Legen min og jordmora mi målte totalt  forskjellig i mitt forrige svangerskap. Så de prikkene gikk opp og ned og opp igjen på den grafen ;)
Legen min nå måler ikke i det hele tatt, så da synes han vel ikke at det er viktig da :P

Ja, jeg er også helt på yttergrensen, men jeg er en tykksak og da emoticon

Jeg var 24 uker på vei og 22 cm da jeg var hos jordmor for en uke siden. Altså lå jeg på en prikk der jeg skulle:) Men jordmor sa også at det varierte veldig etter hvem som målte, så jeg måtte ikke bli overrasket om jeg fikk et helt annet resultat hos noen andre. 

Jeg var vel 23 uker ca da jeg målte første gang og da tilsvarte det uke 27 :P Men så har jeg to inni der da, hehe :-) (Tror det var 24 cm)

Jeg lå også helt øverst i gråfeltet sist jeg var hos jordmor, jeg tror ikke magen er blitt noe mer "normal" nå:) Satser på at det er måten jeg bærer på og ikke ungen som er så diger :) 

har sjekket nå og i uke 21 lå jeg på 22 cm akkurat som du 
som sagt var det visst helt normalt og ville mest sannsynlig gå seg til.

Forrige svangerskap lå jeg over normalen, helt øverst på det grønne feltet på alle målingene.. Fødte til termin, og han var 3556 gr og 50 cm ...
Til nå har jeg bare blitt målt en gang, og ligger helt i bunn av det grønne feltet ...

Jeg har ikke målt noe SF-mål enda denne runden, men med de forrige sv.skapene lå jeg hele tiden litt over normalen!! Jeg er 173 høy og normalvektig - så det variere veldig.. Jordmora mi sa at alle følge sin egen kurve, det er viktigst at den er jevn, og ikke flater ut osv;-)

P.S bege babyene mine har vært ca 3,5kg ved fødslel;-)

Men det er vel ikke magen de måler? Er vel livmoren? De begynner vel på skambeinet og måler oppover magen og finner kanten på livmoren og dèt er lissom målet?
Så jeg mener da at det ikke skal spille så stor rolle om man er tykk eller tynn. Korriger meg gjerne om jeg tar feil, men er bare sånn jeg har oppfattet det :P

Alvepike skrev:
Ja, jeg er også helt på yttergrensen, men jeg er en tykksak og da emoticon

spiller ingen rolle det nei jeg veier 55 kilo og er helt på yttergrensen også.

Var hos jordmor nå på ondag (uke 22) da hadde jeg et mål på 21cm.
Det var fint, som hun selv sa:)

Jeg lå rett på den svarte linja.. Uke 20 og var 18cm.. Men nå er jeg veldig høy også ;)

Jeg ligger over . Men det gjør ikke noe så lenge d føller en vis kurve! :D

Dramadama skrev:
Men det er vel ikke magen de måler? Er vel livmoren? De begynner vel på skambeinet og måler oppover magen og finner kanten på livmoren og dèt er lissom målet?
Så jeg mener da at det ikke skal spille så stor rolle om man er tykk eller tynn. Korriger meg gjerne om jeg tar feil, men er bare sånn jeg har oppfattet det :P

det stemmer det.. er livmor str og ikkje magemålet..

eg har kun blitt målt en gang, i uke 16-17 og da låg eg under gjennom snittet.
skal igjen i beg av oktober

eg har jo fått to unger fra før og begge har vært store så regner med en stor denne gangen og.. men eg har en mage som vokser lite frem til uke 25-30 og så tar den av.. hehe.. da går eg langt over gjennomsnittet :p

Både i forrige sv.skap og nå har jeg nesten ikke synlig mage, men sf-målet er på toppen av normalen, men med vesla var det faktisk nederst på normalen i slutten av sv.skapet. Så regner med at det jevner seg ut :)

Back
Topp