Symfyse-fundus-mål over normalen

Toffa

Forelsket i forumet
Hei!

Jeg var på svangerskapskontroll i dag og stusset litt over mitt symfyse-fundusmål, som var på 22cm. Det er langt over normalen for uke 20 ser jeg av skjemaet, og legen min satte et spørsmålstegn ved målet. Noen som vet hva det kan skyldes? Forrige gang passet målet, men det var før jeg var på ultralyd ogterminen ble forskjøvet fra begynnelsen av september til midten av måneden. Jeg ble litt usikker nå.[&:] Noen som har vært borti det samme?

Jeg lå også litt over da jordmor målte meg sist gang, Men var hos legen på kontroll etter det, Og da lå den akkurat der den skulle....
Jeg tror Ikkje at det verste er om den ligger mye over, Men det di ser på er vel hvordan utviklingen fra gang til gang er... [:D]

eller at babyen lå i en helt annen stilling denne gangen...som da tar større plass...??

Mitt sf-mål var 22 cm da jeg var 23+5 [8|] Kanskje den første terminen er den riktige allikevel?

i veke 23 når ej va på kontroll låg ej over , då låg ej på 25 tru ej det va.. idag va ej på kontroll igjen å låg fortsatt over...:)
men det gjer ingenting sa jordmora , men vist ej ligge over neste gong igjen , so fe ej mej en ny ultralyd.

Jeg ligger også over normalen. I 16+3 målte jordmor 18 cm. Det er ca 2-3 cm over. Nærmere normalen for uke 19 eller 20 etter det jeg kunne se... Skal på ultralyd i morgen, så da får vi se om terminen kanskje blir endret... Ikke vært meg imot om h*n kom før [:)]

utviklinga er vel og bra den,men dersom babyen er "for" stor må ein gjerne sjå kva som er årsaken til det.
For stor babye kan ha mange konsekvenser det,kan nevne i fleng: svangersdia-keisersnitt-vanskeleg fødsel alt etter bekkenet ditt-...alt avhenger av årsaken da vel og merke!!

mitt sf-mål var 25 cm i uke 24... jordmora sa at det IKKE behøvde å bety at vi får en baby på 6kg,får i hverfall ikke tro det,er vel litt tøft det tror jeg....
Hun snakket om at jeg kunne f.eks ha urin i blæra så lenge det var såpass over... ikke veit jeg...

har ligget 1 cm utenfor normalen gjennom hele svangerskapet, det gjør ingen ting siden det ikke er mer. Det som er viktig er at du følger din egen kurve..[:)]

Jeg har også ligget over hele tiden. Var hos jm i går og hun sa at det kunne være greit å tenke litt over hva jeg spiser. Velge mindre sukker og raske karbohydrater. Velge mer trege karbohydrater. Høyt symfysemål kan skyldes at man er veldig flink til å gi babyen næring, nesten i meste laget og det kan føre til en stor baby. Jeg var selv stor da jeg ble føst (ca 4500) derfor sa hun at det kunne hende jeg fikk en baby på samme størrelse hvis ikke jeg tenkte litt på dette. Ikke at det er noe galt å få en stor baby, men den skal ut også - og jeg er ikke akkurat så stor selv.....

Jeg lever sundt jeg altså, men hyrtige karbohydrater som jeg skal kutte litt ned på finnes mye i brød, frukt, pasta, poteter ol. Blir mer grønnsaker og magert kjøtt her fremover. Skader ikke å være litt bevisst, men det blir overhodet ingen diett.

så lenge du vokser jamt å trutt har ikke det så mye å si..
det sa jordmora til meg

ORIGINAL: Toffa

Hei!

Jeg var på svangerskapskontroll i dag og stusset litt over mitt symfyse-fundusmål, som var på 22cm. Det er langt over normalen for uke 20 ser jeg av skjemaet, og legen min satte et spørsmålstegn ved målet. Noen som vet hva det kan skyldes? Forrige gang passet målet, men det var før jeg var på ultralyd ogterminen ble forskjøvet fra begynnelsen av september til midten av måneden. Jeg ble litt usikker nå.[&:] Noen som har vært borti det samme?

Det hender legene måler feil, det gjorde min opptil flere ganger...
Jeg har fått beskjed om at jeg har ligget ca 15-20% over hele tiden.. Og at ungen kom til å bli et sted mellom 4000 - 5000 gr. Men nå ble det målt igjen i går på overtid, og da sa legen at det var et sted mellom 3500 og 4000 gr. Det er visst en feilmargin på 1kg ca.. Og det utgjør masse på en liten baby..

jeg har fulgt akuratt den røde linjen hele svangerskapet. jordmoren min sa det var skjeldent at noen lå på den røde hele svangerskapet. hun sa de fleste lå over. helseskjemanen er ganske gammle, man føder større barn nå en det man gjorde før i tiden.

Ah, da ble jeg et par kilo lettere![:D]

Vi har vært på ultralyd og fått justert terminen etter babyens størrelse (fra 03.09. til 14.09), så jeg tror ikke det er babyen som ligger over "snittet". Kanskje den lille luringen lå og stakte seg ut da legen målte.[;)] Det er iallefall en bestemt liten sak jeg har i magen, det har jeg skjønt ut fra protestsparkene som kommer når jeg ligger på "feil" side om natten...

ORIGINAL: Toffa

Hei!

Symfysemål er noe forskere er uenige om enda.. hva er høyt og hva er lavt mål...
Når du ser på helsekortet, så er det en mørkere grønn stripe som følger den røde kurven... dette er det slingringsmonnet de holder seg i, men selv om ditt mål går over eller under, så er det ingen som kan si at det er noe "galt".... var iallfall det min lege sa...

:)

Jeg har ligget over hele tiden. Magen min "hoppet" omtrent ut i uke 14 og i uke 16 la den seg under ribbebena. Har derfor "scoret" høyt på målene.
Er allikevel fornøyde med vekten da jeg har gått opp 4 kg. Passer på hva jeg spiser, drikker ikke brus, ellers lite sukker og fett.
Men mange tror jeg har gått opp det dobbelte, jeg har nok et sultent barn...[:-]

Back
Topp