ORIGINAL: lillemor87
Slenger meg på denne tråden i stede for å starte en ny, jeg leste at du hadd fått påvist svangerskapsdiabetes.. Skal ta glukosebelastning i morgen, og er så nervøs for at jeg skal ha det[:-] Hadde du noen symptomer på forhånd?
Hvorfor skal du ta det? Har du fått påvist sukker i urinen, eller har du risikofaktor fra før?
Jeg har hatt forhøyet fastende blodsukker i fjor før graviditeten og fikk påvist pittlitt nedsatt insulinresistens allerede da, på blodprøver. Men trente hardt og spiste sunt og gikk ned i vekt... Og så ble jeg gravid.. Har vært veldig tørst og drukket mye hele veien (3-4 L pr. dag)
Første del av svangerskapet lå blodsukker greit og jeg gikk jo mye ned i vekt, men etter jeg begynte å spise sånn noenlunde normalt igjen og vekta begynte å gå opp, så viste det sukker i urinen ganske kjapt og da 2+ på morgenurin uten at jeg hadde spist noe søtt kvelden før. I tillegg så hadde jeg risikofaktorer fra før (hyperkolesterolemi, lavt stoffskifte, PCOS, overvekt før graviditet med BMI 29-27) Har hatt hodepine som visst kan være et tegn, men det må ikke være et tegn, og det er jo vanlig ellers i graviditet også, og så har jeg mye hodepine til vanlig.. Men merket at jeg gikk vel fort opp i vekt i forhold til matinntak og at jeg har en del væske i kroppen.. Men vet ikke om det har direkte sammenheng med svangerskapsdia da..
Ikke skyt meg om noe ikke er helt korrekt her men: Tror jeg leste at 30 % av alle gravide har sukker i urinen på et tidspunkt men bare en brøkdel får påvist svangerskapsdia. Når du er gravid slipper nyrene mye lettere gjennom sukker pga høyere belastning. Nyrene dine jobber 60 % hardere nå enn til vanlig! Tenk det, fantastisk kropp vi har! Leste også at vanligvis henviser de ikke til sukkerbelastningstest på friske gravide uten risikofaktorer før sukker i urinen er 3+ (Selvfølgelig sjekker de nærmere om også blodsukker er forhøyet) så det sier jo litt om hvor vanlig det er. Tror ikke du trenger å bekymre deg nevneverdig! Bare 8 av 1000 gravide i Norge får det påvist leste jeg, så jeg har visst dratt ned risikoen for dere alle sammen her på juli, hehe... Lykke til! Ha med deg masse godt lesestoff! [:)]