Sykt barn

Verpehøna

Gift med forumet
Septembermødre <3
Hvor legger dere listen for å tilkalle lege/legevakt eventuelt amk?
Lille på 17 mnd ligger med lungebetennelse og dette medfører jo høy feber, kraftig hoste, hurtig puls og respirasjon i tillegg til at hun inntar lite mat og drikke. Har fått beskjed om å ta kontakt om tilstanden forverrer seg. Synes hun har mindre feber, men hoster mer og blir mer og mer søvnig og slapp.
I dag har hun vært våken kanskje maks 20 min om gangen.
Men var på legevakten natt til mandag, og hos legen i går. De synes alle at allmenntilstanden hennes er relativt oppegående (til et sykt barn å være). Men kjenner jeg blir sånn i tvil!

Er du i tvil så ta en telefon til lege/legevakt:)
Bedre med en gang for mye enn en for lite;)
God bedring!

Huff, kan ikke annet enn å ønske henne god bedring :) har selv aldri hatt et så lite barn med lungebetennelse, men jeg hadde nok løpt ned dørene på legevakta, og mest sannsynlig krevd at hun ble lagt inn jeg da, hvis det hadde vært veldig ille. Jeg kan ikke annet enn å føle med deg :( Man vil jo aldri at barna skal være syke og tenker at hvis du hadde mulighet til og ta over sykdommen hennes, så hadde du sikkert gjort det :) Sender litt lykkestøy, og krysser fingrene for at hun blir bedre snart

Hvis man ikke får i de små nok væske iløpet av 1 døgn, er det fare for dehydrering. Se etter tørre bleier, innsunken fontanelle (det myke i hodet), tårefri gråt, og tørr hud.
Ring fastlegen og be om en akuttime der.
Vi ble innlagt på sykehus da guttungen var litt over året. Han hadde da 2 våte bleier på 1 døgn(24 timer), gråt uten tårer og innsunken fontanelle samt en puls på rundt 200. (Det lille hjertet dunket febrilsk i kroppen hans).
Slapp sonde på sykehus og intravenøst, men han ble nøye fulgt med døgnet rundt.
Og man skal kontakte lege hvis man ikke får mye kontakt med ungen, dvs hvis ungen bare vil sove hele tiden!

Kjenner jeg det i magen, usikkerhet eller sikkerhet i at jeg ser ar barnet mitt er for sykt.. Da ringer jeg

Når man blir bekymret for barnet sitt så ringer man. Man ringer en gang for mye.. Det er viktig. Selv om feberen er mindre og ungen er slappere vil jeg si ungen er sykere..

Vet du CRP på Lille? Er den over 160 skal små barn legges inn på sykehuset.

Min lilling hadde lungebetennelse da han var rundt samme alder. Ble lagt inn, selv om det egentlig var futt og fart i han.

Jeg ville nok krevd en ny vurdering om barnet ditt er så slapp som du beskriver.

Jeg hadde nok ringt lege! Heller en gang for mye, enn en gang for lite!! Har også lært at det er viktig å stole på magefølelsen!!! Sier den at barnet er sykere, så ville jeg tatt en telefon!! :-)

Iallefall masse god bedring til barnet ditt! <3 ikke noe gøy når de er syke..

Jeg tenker at tommelfingerregelen er å ringe hvis man ikke klarer å slå seg til ro med egen vurdering. Så hvis du er i tvil; ring!

Jeg ringer alltid legevakten om det er noe jeg lurer på :) evt fastlegen :)

Tenderer det er bedre å ringe en gang for mye, spesielt når man har sykt barn som du har nå :) om så bare for å høre at alt er "som det skal" i forhold til sykdom

Lungebetennelse er dødelig og om barnet er lite ved bevissthet, slapp og sløv hadde jeg sørget for gjevnlig legesjekk fram til antibiotika begynte å virke. Du må nesten vurdere ut i fra hvordan ditt barn pleier å være som frisk og syk. Men ut i fra det du skriver synes jeg hun høres veldig syk ut og hun er bare ett år. Du har fått beskjed om å ta kontakt hvis tilstanden blir verre, og det har den jo når du skriver hun blir mer og mer søvning og slapp. Det kan være pga antibiotikaen og lite næring, men jeg regner med hun har fått antibiotika i tre døgn nå og da burde hun blitt bedre. Jeg synes vanligvis folk løper til legen unødvendig bare så fort ungen hoster, men ut i fra det du skriver ville jeg ringt fastlegen og bedt om å få en sjekk i dag.

Takk for alle tilbakemeldinger :)
Er godt å få litt tilbakemeldinger når en er i tvil.

Hun ble bedre utover dagen så droppet legebesøk og nå er hun på bedringens vei endelig! Men ikke noe gøy med sykt barn!

Vet du CRP på Lille? Er den over 160 skal små barn legges inn på sykehuset.

Min lilling hadde lungebetennelse da han var rundt samme alder. Ble lagt inn, selv om det egentlig var futt og fart i han.

Jeg ville nok krevd en ny vurdering om barnet ditt er så slapp som du beskriver.

CRP på 160 medfører ikke automatisk innleggelse.. Det kommer helt an på allmenntilstand, type infeksjon, pust og væskeinntak bl.a. Høy CRP kan jo være en alvorlig infeksjon, men noen barn kan ha høy CRP uten at det nødvendigvis er alvorlig eller behov for sykehus :)

Ville hatt lav terskel for å få barnet vurdert :) Se hvor lett det kan vekkes? Hvordan er pusten og pulsen? Og hvordan er det med væske (dehydrering)? Allmenntilstand m? Er du bekymret for barnet, så bør du kontakte lege uansett :)

Ville hatt lav terskel for å få barnet vurdert :) Se hvor lett det kan vekkes? Hvordan er pusten og pulsen? Og hvordan er det med væske (dehydrering)? Allmenntilstand m? Er du bekymret for barnet, så bør du kontakte lege uansett :)
Nå skrev hun på fredag at barnet har kommet seg.

Nå skrev hun på fredag at barnet har kommet seg.

Det er jo supert :) Ingenting er bedre enn det :D men likevel står jeg for det jeg har skrevet, gjelder jo om barnet skulle bli dårligere igjen eller om andre leser tråden og ønsker råd!

Back
Topp