Sykt barn, vannkopper?

Mamsen_og_lillegutt

Blir kjent med forumet
Hei. Noen som har hatt vannkopper i hus før? Lillegutt fikk feber igår, 39,8 grader målt rektalt, sånn helt plutselig. Fikk febernedsettende og hadde ok allmenntilstand. Han er ikke forkjølet eller gir tegn til andre infeksjoner. Idag har han fått mye utslett/nupper. Bittesmå "nupper" på hele kroppen, ikke ansiktet. Han har noen større røde utslett i nakke, mage, rygg og setet. Ikke væske i noen av de, enda i hvert fall. Virker ikke som at han er plaget med kløe. Han er forresten 3,5 år. Noen som vet om dette kan være vannkopper eller om det er noe annet? Det går vannkopper i bhg nå så jeg har hatt det i bakhodet en stund, men jeg trodde kanskje ikke man fikk så mye nupper på hele kroppen? Idag er feberen mildere, har ligget rundt 38-38,6. Han spiser, drikker, leker og tisser. Merker at han blir fortere sliten, men det er det eneste.

Min erfaring er at vannkopper er væskefylte, men kan begynne som små prikker. Hvis ingen av prikkene har vannblemmer på seg vil jeg kanskje tippe på en annen barnesykdom..? 4. eller 5. kanskje?

Jeg vet ikke helt ift nuppene, men vi fikk vannkopper i hus i går.. Lille nærmer seg 2 år. For henne antar jeg det startet med feber for en uke/halvannen siden, for det var sånn du beskriver uten noe annet (forkjølelse osv), bare feber halvannet døgn og ferdig. Det tar jo ca 2 uker fra de blir smittet og til koppene bryter ut. Så kom første blemmen i går, så ut som et stort insektsbitt, og senere fant vi et par av de typiske vannfylte blemmene. Disse har det blitt mange fler av over natten (spesielt i hodet, og det er visst veldig vanlig), og hun klør veldig i hodet. Hun er ellers i ganske fin form, lite feber og kvikk :) Uansett hva det måtte være - god bedring til gutten din!

Min erfaring er at vannkopper er væskefylte, men kan begynne som små prikker. Hvis ingen av prikkene har vannblemmer på seg vil jeg kanskje tippe på en annen barnesykdom..? 4. eller 5. kanskje?

Ja, jeg syns liksom utslettet er litt "rart" utifra hvordan det er beskrevet. Men vi får se hva det utvikler seg til etter som dagene går.

Jeg vet ikke helt ift nuppene, men vi fikk vannkopper i hus i går.. Lille nærmer seg 2 år. For henne antar jeg det startet med feber for en uke/halvannen siden, for det var sånn du beskriver uten noe annet (forkjølelse osv), bare feber halvannet døgn og ferdig. Det tar jo ca 2 uker fra de blir smittet og til koppene bryter ut. Så kom første blemmen i går, så ut som et stort insektsbitt, og senere fant vi et par av de typiske vannfylte blemmene. Disse har det blitt mange fler av over natten (spesielt i hodet, og det er visst veldig vanlig), og hun klør veldig i hodet. Hun er ellers i ganske fin form, lite feber og kvikk :) Uansett hva det måtte være - god bedring til gutten din!

Hm, ja vi får se hva det blir ut av dette etterhvert. Masse god bedring til deres også.

Ja, jeg syns liksom utslettet er litt "rart" utifra hvordan det er beskrevet. Men vi får se hva det utvikler seg til etter som dagene går.
Ja, det er ikke alltid like lett å bli klok på disse prikkene :rolleyes: jeg måtte til legen for å finne ut om min sønn hadde hånd, munn og fotsyken eller vannkopper.. god bedring uansett hva det er :)

Back
Topp