Sykmeldt og nav

Thalila

Mars-12/Mai-14 <3
Mailykke <3
Hvordan er det med penger igjen ? Er aykmeldt 50% så vil jo få 50% av lønnen fra arbgiver.Nav gir meg vell de resterende 50 % slik at summen tilsammen blir 100% ? Skjønner ? Sambo mente nav betaler mindre enn de % jeg skal ha ?

Sent from my GT-N7105 using BV Forum mobile app

Er du 50% sykemeldt, får du 50% av lønnen din fra NAV. Men de tar ikke med eventuelle tillegg i beregningen, så det er kun grunnlønn. Men det tilsvarer som regel ca vanlig lønn.

Jøsses. Dette viste jeg ikke. Men da dekker kanskje arbeidsgiver eventuelle tillegg?

Det kan jeg ikke tenke meg at de gjør. Er man sykemeldt har man bare krav på "grunnlønn". Som regel betaler arbeidsgiver for de 16 første dagene, deretter er det NAV som betaler direkte til den sykemeldte (som oftest) eller så betaler arbeidsgiver ut sykepenger og får igjen av NAV.

Kommer ann på hvor du er ansatt hen. Jeg jobber i det offentlige, får lønn fra arbgiver i stedet for sykelønn fra NAV. Og jeg får kontaktlærertillegget...
Men jobber du i en privat bedrift får du som regel kun de første 16 dagene fra arbgiver og resten fra NAV...

Med tillegg mente jeg hovedsaklig kvelds- og nattillegg, kjøretillegg og den slags forresten :)

Så om jeg hadde valgt å ta foreldremøte på kveld når jeg er sykemeldt, så får jeg ikke den lønnen? Eller skjønner jeg ikke helt? Da vet jeg iallefall det om det skulle oppstå. Å det er jo veldig greit å vite.

Nei, slik er det ikke. Du får ikke tillegg du vanligvis ville hatt. Altså, dersom du var satt opp til å jobbe kveld, og det da normalt sett ville være et kveldstillegg i tillegg til din normale timelønn, så ville du ikke få dette i sykepengene.

Jeg har forresten bare erfaring med det private. Står vel en del info i linken jeg la her. Kan hende det er ganske annerledes i det offentlige hvis arbeidsgiver betaler sykepenger, men jeg tror ikke NAV selv skiller på offentlig og privat.

Jeg får som sagt kontaktlærertillegget selvom jeg er sykemeldt. Men om det samme vil gjelde for kvelds og helgetillegg vet jeg ikke...

Jeg ser liksom for meg at kontaktlærertillegg er litt annerledes, men jeg aner ikke :p

Det er godt mulig... Man er jo forsvidt kontaktlærer selvom man er sykemeldt...

Det jeg har erfart fra tidligere er at de tar snittet av brutto lønn de siste 3 mnd som skal utgjøre grunnlaget for sykepenger.

Det beste er vell å ringe NAV og høre ?? Her kan du nok få mange forskjellige svar ..

Back
Topp