Sykmeldt: aktiviteter og termin

havrefras

Blir kjent med forumet
Da har jeg kastet inn håndkleet. Tenkte jeg skulle greie å holde ut til permisjonen begynte, men slik gikk det ikke.

Jeg lurer på to ting: dere andre som har født før og vært sykmeldt i svangerskapet, fødte dere til termin? Har hørt på erfaringer fra venner som presset seg for mye på jobb og fødte for tidlig. Hadde kanskje ikke gjort noe forskjell, noen kropper takler ikke graviditet like godt?

Den andre tingen. Forslag til å få dagene til å gå? Jeg har store konsentrasjonsproblemer pga søvnmangel så strikking og boklesing utgår. Tenkte å få på plass det meste av utstyr osv i det minste.
 
Jeg er i samme båt. Like greit å ta det med ro nå, jeg måtte si meg enig med legen til slutt. Jeg har mest bare puslet rundt hjemme, sortert og pyntet litt. Tenkte å ta meg en tur til fotpleier og fikse sommerføttene. Når jo ikke ned selv lenger. Og så har jeg sett alle episodene av Skam...
 
Har bare innspill til den andre tingen, dette funker for meg i alle fall:

- sånne fargeleggingsbøker
- hekle småting som leker, vognpynt (jeg har også gitt opp strikkeprosjektene mine av samme grunn, men dette funker)
- sy babyklær
- stelle i hagen hvis du har (luke, så, pusle med planter)
- rydde og planlegge
- spille tv-spill eller last ned noe på nettbrett eller mobilen
 
Ang fødsel. Jeg fødte 4 uker før termin med gutten min. Da hadde jeg blitt sykemeldt pga blodtrykksfall. Jeg stresset nok for mye med å ordne bryllup og angst for å miste i svangerskapet.
Jeg fødte jenta mi 6 uker før termin. Var sykemeldt hele svangerskapet bla pga hypermesis.

Det trenger ikke å skje deg. Tenker at de fleste kan ha godt av å roe ned litt i forkant av fødsel og barsel :)
 
Var sykemeldt først delvis så fullt med førstemann da jobben ikke klarte å tilrettelegge nok for meg i tillegg hadde jeg bekkenløsning. Da fødte jeg dagen før termin. Denne gang jobbet jeg lenger (men i mindre stillingsprosent pga mangel på barnehageplass til storebror og kun kveldsvakter). Kjente jeg begynte å slite meg ut og hadde ikke krefter til slutt å gå både på jobb og ta meg av mini hjemme. Nå er jeg fullt sykemeldt og skal til legen igjen idag for ny sykemelding sikkert frem til permisjonen starter i slutten av juni.

Jeg ser dagsformen an hva jeg finner på. Da jeg gikk med mini strikket jeg, gikk tur, handlet, besøkte venner. Nå går det mye i det samme bare jeg har mini i tillegg å ta hensyn til. Går i åpen barnehage med han en del da
 
Har kasta inn håndkleet selv nå....
Er ikke redd for å føde før termin pga stress. Sist hadde jeg termin 2 dager etter overtagelse på huset vårt. Fødte 12 dager på overtid! Trapper, esker, stress og flytting fikk ikke satt igang noe her for å si det sånn!
 
Var sykemeldt i forrige svangerskap også, fødte 12 dager på overtid og ble igangsatt.
Regner ikke med å føde noe før denne gangen heller...

Jeg sover veldig mye..
 
Var delvis sykemeldt mesteparten av forrige gang. Presset meg selv til å klare 40% på jobb frem til ca 6 uker før termin. Han kom på mensterminen, 3 dager før ul termin.

Her går dagene med til soving, tv, nett, men også til litt husarbeid, tatt det meste av babyting til nå.
Men har jo en 5åring som skal i bhg så går med mye energi til kjøring og henting.

Idag blir det muffinsbaking. Vurderer å lage horn en annen dag for å ha noe godt i frysen.
 
Det er rart hvor godt det er å høre at andre er hjemme og gjør mye det samme. Føler seg litt bedre det. Tenker ofte at svangerskap ikke er en sykdom og da burde en kanskje "ta seg sammen" og dra på jobb. Virker som at babyen kommer når den kommer da.

Går endel tur ute, men er litt redd for å møte noen fra jobb kjenner jeg. Er liksom sykmeldt, men kan ut å gå.
 
Det er rart hvor godt det er å høre at andre er hjemme og gjør mye det samme. Føler seg litt bedre det. Tenker ofte at svangerskap ikke er en sykdom og da burde en kanskje "ta seg sammen" og dra på jobb. Virker som at babyen kommer når den kommer da.

Går endel tur ute, men er litt redd for å møte noen fra jobb kjenner jeg. Er liksom sykmeldt, men kan ut å gå.
Tenkte litt sånt sist gang, men må da være lov å være ute litt. Er jo noe helt annent å gå seg en tur eller handle litt, enn å jobbe. Og for psyken har man veldig godt av å komme seg ut.
Jeg lå hjemme med mye kvalme sist, var så ufattelig herlig å endelig våge seg på et babyverdentreff til tross for kvalmen. For holdt på å bli skikkelig deppa av å være alene dagen lang.
 
Jeg var heelt på felgen da jeg ble 100% sm, og lå første helgen i et mørkt soverom 23t i døgnet! Ellers var jeg så utmattet at jeg enten sov eller lå i sengen med øynene lukket. Orket ikke lese eller se TV engang. De kreftene jeg hadde brukte jeg når 2-åringen ble hentet i bhg på ettermiddagen.
Nå når jeg har vært hjemme en mnd, er jeg litt bedre. Men fortsatt sover jeg mye, og samler krefter på sofaen til 2-åringen kommer hjem. -og så timer hos lege, jordmor, sykehus, innom jobb med sykemelding, permisjonssøknad osv. Dersom jeg orker leser jeg litt eller får meg en lunsj-tur med en venninne.
 
Back
Topp