sykmelding vs svangerskapspenger?

Epleskrott

Forumet er livet
VIP
Oktoberskatter 2014
En jeg jobber sammen med som skal bli pappa fortalte meg i dag at dama hans hadde fått beskjed om at det ikke lønte seg å være sykmeldt, men at hun burde over på svangerskapspenger... Noe som vil bety at jeg ikke får jobbet i hele tatt - er per i dag aktivt sykm. så gjør litt kontorarbeid og følger opp ungd. jeg er miljøkontakt for..

Noen som vet om dette stemmer / ikke stemmer...? og hva man evt kan gjøre...?

hmm, vet iallefall at de regner foreldrepenger ut fra sykemeldingspenger om du går sykemeldt i svangerskapet, men vet ikke hvordan det er med svangerskapspenger.

Jeg går på dagpenger, og da opptjener jeg til foreldrepenger om jeg ikke kommer meg ut i jobb. Det står masse om det på nav sine sider om du gidder å lete [:D]

Ja, men står liksom ikke noe om hva som lønner seg...

Har en jobb som gjør at jeg fint kunne tatt svangerskapspenger...
men syns det er litt kjedelig når jeg da ikke får jobbet noenting... dumt hvis jeg skal tape på å være aktiv sykm og jobber to dager i uka liksom i stedet for å være hjemme.. vet jobben setter pris på at jeg gjør det jeg gjør, for selv om jeg ikke kan jobbe noe særlig i miljøet kan jeg jo fint skrive rapporter, handlingsplaner og annet forefallende papirarbeid som ellers ikke blir prioritert..

Men ka får ein i sjukepenger då? Er ikkje det full lønn?

Man får vel det samme utbetalt, men bruker ikke opp sykepengerettighetene sine og får grunnlag for feriepenger, tror jeg det er.

På min forrige jobb, miljøterapeut i psykiatrien, måtte alle gravide søke svangerskapspenger pga fare for utagering. Men de var på jobb  fra 9 - 15 fire dager i uken allikevel og gjorde kontorarbeid osv etter avtale med jobben[:)]

Det finnes og en mulighet for å få graderte svangerskapspenger[:)]

Da slipper man turnus, å  være i miljøet med barna og sist men ikke minst å kjede seg hjemme og få verdens lengse svangerskap.

Såvidt jeg husker er svangerskapspenger noe som kan brukes når den lille i magen kan bli skadelidende av at mor enda er i jobb. Hvis mor f eks sliter med kvalme eller andre ting må sykemelding brukes. Svangerskapspenger er noe mange leger ikke tenker på når de skriver ut sykemelding, mens de fleste jordmødre er flinke til å bruke det i de tilfeller man har mulighet. Når man får svangerskapspenger bruker man heller ikke opp sykemeldingskvoten, og får utbetalt like mye som om man var sykemeldt.
JEg fikk svangerskapspenger på slutten av forrige svangerskap, fordi jeg hadde mye og hyppige kynnere og en stressende jobb.

Ble litt rotete... [&:]

Foreldrepenger regnes ut ifra svangerskapspenger eller sykepenger, det er ingen forskjell på det.
Du får kun feriepenger fra de første 12 ukene på både svangerskapspenger og sykepenger, hvis ikke arbeidsgiver forskuddterer dette og får refusjon fra nav.
Du kan få graderte svangerskapspenger likeså som graderte sykepenger og behøver ikke slutte i jobben selv om du får denne type tilbud.

Svangerskapspenger er penger som ytes til friske gravide som helt eller delvis ikke kan fortsette i arbeid pga av at det kan være til fare for skade på fosteret, f.eks psykososiale forhold, stressbelastende arbeid, tungt fysisk arbeid eller arbeid med kjemikaler.

sykepenger er for alle uansett om du må være fraværende fra jobb uavnghengig om du er gravid eller ei.

Fordelen med svangerskapspenger er at du ikke mister dine retiigheter til sykepenger etter 52 uker om du skulle ha behov for det senere, men dette kommer helt ann på hva grunnen til ditt fravær fra jobb er.

altså, økonomisk sett er det ingen forskjell på disse to ytelsene.

signerer sengepolka her, opplever ingen forskjell på sykepenger og svangerskapspenger [:)]

ORIGINAL: Looney

Man får vel det samme utbetalt, men bruker ikke opp sykepengerettighetene sine og får grunnlag for feriepenger, tror jeg det er.

På min forrige jobb, miljøterapeut i psykiatrien, måtte alle gravide søke svangerskapspenger pga fare for utagering. Men de var på jobb  fra 9 - 15 fire dager i uken allikevel og gjorde kontorarbeid osv etter avtale med jobben[:)]

Det finnes og en mulighet for å få graderte svangerskapspenger[:)]

Da slipper man turnus, å  være i miljøet med barna og sist men ikke minst å kjede seg hjemme og få verdens lengse svangerskap.

Er jo slik jobb jeg har, bare at det er barneverninstitusjon for ungdom og ikke psykiatri! godt å vite jeg kan være på jobb i blant for det[:)]

Takk for svar alle sammen, vet når man skal bruke hva - men ble ganske mye klokere ift økonomisk og hva man mister og ikke[:)]

Jeg hadde svangerskapspenger sist svangerskap. Fikk det fra starten av pga tungt arbeid. Har også hørt at det er bedre enn sykemelding...

Jeg jobber 100 prosent om dagen.

1.

Kan du ikke jobbe ute i miljøet lenger så har arbeidsgiver plikt til å tilrettelegge for deg så langt det lar seg gjøre. Om det ikke er noe mulighet for det på din arbeidsplass kan de evt finne noe annet til deg et annet sted i kommunen (hvis det er kommunalt da selvfølgelig) ...

Hvis dette ikke går må du søke om svangerskapspenger. Altså, hvis du vil jobbe og ikke er syk så skal ikke du lide for at arbeidsplassen din ikke kan tilrettelegge for deg... Det skal ikke gå utover sykefraværet ditt, for du er jo ikke syk...
Du vil jobbe, men de finner ikke noe til deg, og du blir da værende hjemme... Det er svangerskapspenger...

2.

Sykepenger får du hvis du blir sykemeldt. Uavhengig om det er 100 % eller 10 %. Da får du sykepenger... Eks: Hvis du er sykemeldt 6 måneder i svangerskapet ditt, og noe skulle skje under fødsel, og du må gå mer sykemeldt pga du ikke kan ta vare på barnet ditt alene o.l kan man fort gå over på attføring hvis du blir sykemeldt et år tilsammen...
Uansett. Hvis du har en 100 % stilling så får du utbetalt det du pleier hvis du går sykemedt.

Min konklusjon da:
Jeg mener det lønner seg og søke om svangerskapspenger hvis din arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge. Utbetalingen vil være den samme vil jeg tro. Da går det ikke utover sykefraværet..
For deltidsansatte som jobber ekstravakter i tillegg til stillingen sin vil det faktisk lønne seg å sykemelde seg litt (gradert eller fullt). De regner utbetalingen ut i fra den siste lønna di. Og hvis du ikke orker å jobbe mer ekstravakter ol. enn stillingsprosenten din på slutten er det bare det man får utbetalt. Men har man hatt en variabel inntekt det siste halve året kan du sende inn mer en 1 lønnslipp.. Da regner de gjennomsnittet..

Uff så mye surr... Håper noen skjønte noe....

Back
Topp