Sykmelding i svangerskapet

KokoStudiepike

Andre møte med forumet
Heisann og god jul!

Noen her som er sykmeldt?

Har termin 15. mai og selv om jeg absolutt ikke ønsker ser det ut til at jeg må bukke under og vurdere sykmelding. Har slitt med bekkenløsning fra uke 12 (uke 20 nå). Har også blitt diagnostisert med tidlig revmatisme for et års tid siden. Symptomene var da smerter i de store leddene som skuldre og hofter, har alltid slitt med knær og ankler. Jeg har også noe skjev ryggrad, sliter med stive muskler i hele kroppen og muskelspenninger som fører til konstant migrene. Disse kom derimot under lengre arbeidsperioder da jeg jobbet 50-80% i butikk. Nå derimot sliter jeg med bekkenlåsning oppå forverrede symptomer, kroppen er konstant i smerte, bare en 4-timers vakt med fri dag før og etter kan gjøre at jeg er sengeliggende dagen etterpå i smerter og legen snakka allerede i uke 12 om sykmelding på grunn av smertene (som er mye verre nå).

Jeg klar ikke lengre å fokusere på jobbene mine (er servitør på restaurant og ansatt på bensinstasjon med ca. 100 timer i mnd sammenlagt+ 1. året på lærerstudiet med praksis). Servitørjobben kan ikke tilrettelegge for meg bortsett fra å gi meg et 5 min nå og da om jeg jobber med noen andre som kan gjøre de samme oppgavene som meg (og det gjør jeg ikke de fleste dagene), mens bensinstasjonjobben gjør det mulig for meg å ta det med ro om jeg ikke har kunder i butikken. Når jeg ikke jobber ligger jeg hjemme og hviler, oftest med hodepine og må gjerne krype til toalettet pga smerter. Dette går utover alt av skole, sosialt liv, arbeidsinnsats og generell livskvalitet på dette punktet.

Greia er bare det at jeg leser så mange innlegg om tøffe kvinner som har jobba seg igjennom smerter og helvete uten en gang en sykedag og føler at om jeg går med på legens anbefalinger at jeg kun sutrer meg til en sykmelding fordi jeg «kan». Noen som har opplevd noe lignende, evt. har noen motiverende ord eller gode råd? :)

Har du så vondt, så er det ikke noe annet å gjøre tenker jeg. Ta ut sykemelding. Ingen som kommer til å takke deg for å ødelegge deg helt. Hvis du orker kan du jo vurdere gradert sykemelding i sånn 20-30%. Men det høres ikke mye godt ut! Vet hvordan samvittigheten kan være, har selv kjent veldig på den. Var skuffet over meg selv som måtte sykemelde meg 100 %, men hadde ikke noe valg. Kroppen skal fungere og du skal klare å ta vare på deg selv også. Nav dekker alt dersom du er sykemeldt pga svangerskapet hvis det er en trøst. Nå har jeg blitt bedre og har steget gradvis til 50 %. Kjenner fortsatt på at eg så gjerne skulle greid mer og at jeg skulle steget mer etterhvert som tida går men har ikke blitt bedre på denne perioden (er like mye kvalm og dårlig) så da er det sånn det er. Prøv å tenk på deg selv og den lille i magen først. Absolutt ikke noe nederlag. Ingen gravide har det likt og graviditeter er ikke heller like har jeg erfart. Så selv om andre greier fulle dager på jobb så ikke sammenlikne deg med dem. Håper du blir bedre og slipper å gå sånn hele svangerskapet [emoji173]️ ta det med ro og følg legens råd! God bedring [emoji173]️

Kan fortelle litt om min erfaring..
Jeg er gravid med nummer tre nå.
I mitt første svangersskap gikk jeg på jobb til permisjon. Jeg var i god form utenom ryggvondt og bekkenvondt.
Jeg nektet sykemld fordi det ble for dumt.
Jeg går 8t på fliser, løfter opp mot ett tonn noen dager. En hard jobb.
Når jenta mi var 3mnd fikk jeg prolaps i ryggen..
Måtte levere jenta vår til svigers, slutte og amme og bare ligge strak ut....

Med nummer to tok jeg imot 50% sykemld i uke 28 og ryggen holdt.

Ingen takker deg for at du ligger strak med smerter etterpå, tenk på deg selv. Kanskje bare sm 20% hjelper?

Lytt på kroppen din! Kroppen blir påvirket negativt pga graviditet uten slike plager. Man skal ikke ødelegge seg totalt! Dessuten er det ikke du som sykemelder deg. Det er faktisk legen som vurderer det og sykemelder deg.
Du skal faktisk fungere etter graviditeten også. Og det er en 24/7 jobb. Så lytt på kroppen din som prøver å si i fra til deg. Og så snakker du med legen din og finner den beste løsningen for deg [emoji173]️ Lykke til [emoji4]

Jeg skjønner akkurat hva du mener, men det er ingen som takker deg om kroppen din ikke fungerer! Jeg har selv vært sykemeldt 100 % siden starten av september, med unntak av 4 uker hvor jeg har jobbet 20 % [emoji85] det er ikke noe gøy, men man skal fungere! Nå håper jeg dog at jeg skal klare å øke gradvis og jobbe litt mer de siste 4 mnd før jeg går ut i permisjon. Tenk på deg selv [emoji4]

Tusen takk for god respons :D

Jeg har ved erfaring opplevd at ved delvis sykmelding at med deltidsstillinger blir det fortsatt satt opp like mange vakter fordi jeg jobber ikke 100%. Ender kun opp med at jeg ikke får de ekstravaktene jeg nå får (og det er de jeg lever på) og går ned i lønn. Sist jeg ble sykmeldt 50% i noen uker på grunn av smertene (før graviditet) ble jeg satt til å jobbe 40timer arbeidsuker de to ukene og ingenting ellers i mnd for da ble det jo 50% sykmelding. Siden dette var under arbeidsgiverperioden fikk jeg altså sykepenger for 2 uker jeg ikke hadde noe jobb. Dette vet heldigvis legen min, og med tanke på hvor stor effekt en vakt alene kan ha på meg snakker hun om 100%.

Selv om det ikke er godt å se folk sliter er det godt å lese at noen flere har opplevd og tatt samme avgjørelse som jeg er på vei til! Drømmen er jo å komme meg i jobb snart igjen, så kanskje noen uker alene kan ha stor og hjelpende effekt :)

Back
Topp