Sykmelding.Går det utover feriepengene???

Eli81

Glad i forumet
Jeg leste ett sted at om man er sykmeldt i over 8 uker i svangerskapet, mister man feriepengene året etter.... Dette kan da ikke stemme???!!!!!!
Prøvde å finne ut av det på trygdeetaten sine sider, men fant det ikke.
Noen av dere som vet?
I såfall er det den mest tåpelige regelen noensinne!!!

hei hei

Jeg forhørte meg på jobb om akkurat dette i dag. Det har visst vært slik tidligere at man ikke automatisk fikk feriepenger av permisjon, men det foreligger en høyesterettsdom fra juli i år som slår fast at man har krav på feriepenger av permisjons-perioden. Så dermed basta:) og heldivis!!! Puh...

Ja, men gjelder det om man har vært sykmeldt over 8 uker også??

ja det mener jeg. Så lenge du er i fast jobb ...
tror det iallefall...

så lenge du er i fast jobb og blir skattet av din inntekt selv om det er fra tryggdekontoret har du rett på feriepenger..

Hei!
DU får trekk i feriepengegrunnlaget hvis du er sykemeldt 10 uker utover arbeidsgiverperioden (arbeidsgiverperioden er 16 dager og folketrygden kompanserer kun 10 uker av sykemeldingsperioden)..) DVS at de første "3 mnd" har du ferieopptjening (mht lønn), men alle har krav på å ta ut ferie, med eller uten lønn..
Dette gjelder alle typer sykemelding, der hvor man har opptjent fulle rettigheter i henhold til folketrygdloven. Tror det ikke finnes noen spesielle regler for om man er i svangerskap eller ikke..

aa32
ORIGINAL: Eli24

Jeg leste ett sted at om man er sykmeldt i over 8 uker i svangerskapet, mister man feriepengene året etter.... Dette kan da ikke stemme???!!!!!!
Prøvde å finne ut av det på trygdeetaten sine sider, men fant det ikke.
Noen av dere som vet?
I såfall er det den mest tåpelige regelen noensinne!!!

Back
Topp