Sykmelding/friskmelding/tilrettelagt sykmelding, noen råd?

overasket

Forumet er livet
VIP
Etter planen skal jeg tilbake i jobb fra og med 2. april, ettersom dette er første dag etter påske kan jeg ikke se an formen til neste uke ikke at jeg tror energinivået mitt vil stige så mye som nødvendig heller.
Saken er nemlig at til nå klarer jeg ikke en hel dag hjemme uten å legge meg litt innimellom, så hvordan jeg skal klare en hel barnehage dag kan jeg ikke forestille meg. Jeg har jo frem til for et par/tre uker siden vært dårlig med svangerskapskvalme og oppkast og har etter dette slitt med kvalme og sporadisk oppkast hvis jeg har gjort litt for mye en dag i tillegg har bekkenet begynt å si i fra hvis jeg belaster det noe særlig.

Jeg har jo ikke lyst til å være sykmeldt og aktiv sykmelding som de hadde før hadde nok vært en god løsning for meg, da hadde jeg kunne komme senere på jobb, gjort lettere oppgaver og avsluttet dagen når jeg hadde kjent at det var nok. Vet at det finnes noe som heter tilrettelagt sykmelding, hvor arbeidsplassen kan leie inn en vikar til mine opprinnelige oppgaver og sette meg til å gjøre andre ting, noen som vet om jeg da må jobbe fulle dager? Hvis jeg ikke kan jobbe redusert timeantall per dag ser jeg for meg at det ender med sykmelding igjen.

Noen som kjenner til dette med tilrettelagt sykmelding?

Evt. andre forslag til løsninger?

Har så lyst til å kunne jobbe i hvert fall et par dager i uken (jobber bare 3 i utgangspunktet), men to dager fulltid tror jeg ikke kroppen min vil være med på :(

Skal til legen senere i dag, men hadde vært ok å hørt noen erfaringer/forslag fra dere først.

(Ble langt og sikkert litt rotete dette men)

Jeg prøvde det pga av en skade jeg fikk i jobben. Men sjefen min ville heller ha meg hjemme. Så jeg er sykmeldt nå pga av bekkenløsning og sitter å kjeder vettet av meg. Hadde jeg hatt den muligheten trur jeg at jeg hadde prøvd det. Selv om legen skriver ut en sånn sykemelding trenger du ikke å dra på jobb hvis det ikke fungerer.

Jeg prøvde det pga av en skade jeg fikk i jobben. Men sjefen min ville heller ha meg hjemme. Så jeg er sykmeldt nå pga av bekkenløsning og sitter å kjeder vettet av meg. Hadde jeg hatt den muligheten trur jeg at jeg hadde prøvd det. Selv om legen skriver ut en sånn sykemelding trenger du ikke å dra på jobb hvis det ikke fungerer.

Vet du om jeg må jobbe fulle dager på en sånn sykmelding? 8 timer på jobb er jeg sikker på at jeg ikke klarer.

Er mange der jeg jobber som har det. Og jeg har bare sett de om morran og ikke seks timer senere. Har en jobb hvor for mange har den sykmeldingen. Jeg jobber som postbud. Men det virker som om de har kortere dager enn andre.

Har akkurat snakket med sjefen min og hun mente at hun hadde misforstått da hun trodde hun kunne leie inn en vikar til mine vakter, så nå er jeg enda mer forvirret. Jeg jobber i bhg og der er de jo avhengig av at jeg jobber fulle vakter så hvis de ikke kan leie inn vikar for meg vil det jo ikke fungere, håper legen har peiling på dette.

Er de IA bedrift kan de få penger av nav til en vikar fulltid for deg, selv om du er 50% sykemeldt. Jeg jobbet 50% i mine to første svangerskap pga bekkenløsning og had da alltid jobbet halve dager! Du har krav på dette da det er det mest gunstige for deg. Klarer man ikke en hel dag jobber man heller hver dag halv dag. Det kan ikke sjefen din bestemme. jobber ikke i bhg nå, men er 50% sykemeldt nå også pga bekkenløsning og jobber halve dager. dette har meg og legen min bestemt. Det med vikar er jo egentlig ikke ditt problem... gjør det som er best for deg. Er jo ikke noe særlig å sitte hjemme å glo resten av svangerskapet heller, når man faktisk kan jobbe litt. Hvertfall så lenge det går:) lykke til

Er de IA bedrift kan de få penger av nav til en vikar fulltid for deg, selv om du er 50% sykemeldt. Jeg jobbet 50% i mine to første svangerskap pga bekkenløsning og had da alltid jobbet halve dager! Du har krav på dette da det er det mest gunstige for deg. Klarer man ikke en hel dag jobber man heller hver dag halv dag. Det kan ikke sjefen din bestemme. jobber ikke i bhg nå, men er 50% sykemeldt nå også pga bekkenløsning og jobber halve dager. dette har meg og legen min bestemt. Det med vikar er jo egentlig ikke ditt problem... gjør det som er best for deg. Er jo ikke noe særlig å sitte hjemme å glo resten av svangerskapet heller, når man faktisk kan jobbe litt. Hvertfall så lenge det går:) lykke til

Er en kommunal bhg, vet ikke om det er en IA bedrift, sjefen vil jo fryktelig gjerne ha en sånn løsning som den du beskriver vil jo gavne både bhg og meg, men hvis de ikke får penger til å sette inn vikar for meg kan de jo ikke gå med mindre bemanning halve dagen så jeg skjønner jo henne også. Håper virkelig det finnes en sånn ordning som den du beskriver det ville vært perfekt.

enig med bringebær jeg. Du må ta vare på deg selv og den lille og tenke på deg selv. om det betyr å jobbe reduserte dager så må det bli sånn. selv jobber jeg 40% frem til etter påske, jeg har da fordelt det på hele dager men kunne ha hatt kortere dager istedet (men det er ikke praktiskt pga reisevei) Hør va legen har å si å ikke slit deg ut :)

Jeg jobber også i barnehage, og ne jeg tidligere har arbeidet 50% fikk jeg valget mellom å jobbe i 50% tempo hele dagen, eller to + tre hele dager.
For min del hadde det vært best om jeg jobbet halve dagen, og hjem etter det, men det gikk ikke på grunn av vikarer.

Men jeg skulle ønske jeg også hadde en form for løsning at jeg kunne vært på jobb og gjort andre oppgaver, mens en vikar gjorde "jobben" min.

Si ifra om du finner noe lurt! :)

Må bare kommentere dette med vikarer! Snakket med legen min da jeg gikk gravid med nr en og hun sa at det spilte ingen rolle hvor du jobber. Hvis det er best og jobbe 50% halve dager så skal du det! Så må arbeidsgiver finne en vikar for de resterende 50 %. Arbeidsgivers ansvar. De har ikke lov å nekte deg halvedager. Arbeidsgiver kan sjekke om de har IA avtale. Kommunale bhg har også ordninger på dette. Er bare fordi det blir mere jobb for arb.giver å finne en vikar til halve dager. Ellers må det ordnes internt. Stå på ditt ellers ender du med at du ikke orker å være der overhode,

Må bare kommentere dette med vikarer! Snakket med legen min da jeg gikk gravid med nr en og hun sa at det spilte ingen rolle hvor du jobber. Hvis det er best og jobbe 50% halve dager så skal du det! Så må arbeidsgiver finne en vikar for de resterende 50 %. Arbeidsgivers ansvar. De har ikke lov å nekte deg halvedager. Arbeidsgiver kan sjekke om de har IA avtale. Kommunale bhg har også ordninger på dette. Er bare fordi det blir mere jobb for arb.giver å finne en vikar til halve dager. Ellers må det ordnes internt. Stå på ditt ellers ender du med at du ikke orker å være der overhode,

Jeg er i prinsippet enig med deg, men jeg jobber som ekstraresurs i min bhg og blir ikke vikar for hele vakten dekket inn er jeg sikker på at de ikke får ta inn vikar og dermed er det barna som lider for det, å finne vikarer til halve dager regner jeg med at er ytterst vanskelig og de vil nok i såfall foretrekke at jeg er 100% sykmeldt. Sjefen vil nok på ingen måte nekte meg å jobbe 50% hvis det er pålagt henne og gjøre det, men skjønner at det vil være fryktelig vanskelig for dem. Men skal høre med legen om hun har noen gode forslag :)

En kollega av meg er 95% sykemeldt, og er innom jobben nesten hver dag. Fungerer da nesten som aktiv sm, vi har bare triksa litt;) Har en vikar i 100% og får da sykepenger for 95% av de. Tror at grunnen til at hun ikke er 100% sm har noe med forsikring for arbeidstaker å gjøre.

Jeg ble bare sykmeldt videre, så da får jeg prøve å lage en rutine på dagene så jeg ikke blir liggende på sofaen fram til fødselen.

Selv om man er sykemeldt 100% kan man jo i prinsippet være innom jobb. Ikke jobbe direkte kanskje men om så være til stede.. Du får de samme pengene, møter folk og styrer resten selv. ;)

Jeg jobber i kommunen og er 50% sykmeldt p.g.v bekkenløsningen. Jeg jobber halv dag hver dag, og det fungerer på bare det. Det ser etter vikar for meg i 50% nå og som kan ta over når jeg tar mamma perm.

Du må tenke rett og slett på din helse og ikke plaste deg selv for mye så blir du dårlig. Hør på kroppen din, alt annent kan arbeides giveren din ordne for at det er dems oppgave :-)
Lykke til.. :-)

Back
Topp