Sykmelde meg eller ikke god nok grunn?

Hiildeej

Glad i forumet
Høsthjerter 2017
Kanskje litt syte innlegg, men trenger å lufte, kanskje høre hva dere mener og hvilke erfaringer dere har. :)

Tør ikke sykemeldt meg. Føler folk da mener jeg tar graviditeten for å være en sykdom. Men kjenner det sliter på med lite søvn, vond rygg, hofte og vonde føtter.

Så vil ikke jm høre på meg når jeg nevner at jeg sliter med å komme meg på jobb. Vi går for det meste alene, står hele dagen og det er mye opp og ned, tunge løft. Eneste hun
Kan komme med er støttestrømper, noe jeg tror jeg kommer til å bruke bare en Arb. Dag. Har hatt mange idrettskader, og prøvd mange forskjellige støttebånd osv. Tidligere å synes de har bært ubehagelige så tør ikke investere penger på strømpene som mest sannsynlig bare blir liggende.

Vet ikke hva jeg skal gjøre.
Men vil jo holde ut lengst mulig og, hva ville du gjort?
 
Lytt til kroppen din! Du må passe på så du ikke ender med bekkenløsning. Hva med å jobbe redusert/ være delvis sykmeldt? Tida går veeeeeeeeldig sakte når man ikke jobber. Du har krav på å få tilpasninger slik at jobben ikke belaster deg mer enn det som er sunt for deg og mini. Noe av grunnen til at jordmor ikke sier noe om sykemelding kan være at hun ikke har autorisasjon til å sykmelde. Du må til en lege i så fall.
 
Har du hørt om jobben kan tilrettelegge noe for deg? Slik at du kan få dager eller deler av dager der du gjør lettere oppgaver. Sjefen min begynte med det når jeg sa jeg begynte å få vondt i bekkenet. Så jeg jobba ca 50% tilrettelagt og 50%vanlig en periode. Men etterhvert ble rygg/bekkensmertene så store at jeg ikke kunne orke å gå på jobb de dagene jeg jobbet vanlig, pga mye ståing/gåing/bøying. Gikk til legen og fikk sykemelding på de dagene som ikke var tilrettelagt. Og jeg er bedre i rygg/bekken nå når jeg kan ta det litt mer med ro. Synes du skal få deg ei sykemelding vist du har så mye vondt :) Jeg brukte mesteparten av tiden på sofaen utenom når jeg var på jobb før jeg ble sykemeldt.
 
graviditet er jo ingen sykdom i seg selv, men noen ganger så er plagene som følge av graviditeten så plagsomme at det er umulig å komme seg gjennom hverdagen uten forandringer.. jeg er i mitt andre svangerskap nå, og de to svangerskapene er så totalt forskjellige at det er fascinerende! Med førstemann gikk jeg helt ut til permisjonstart uten problemer, nå har jeg stort sett vært hjemme siden juni..

samvittigheten er der, så absolutt! Men jeg veit at hvis jeg presser meg, så fungerer jeg ikke på hjemmebane! Er helt enig i det de andre over her sier, lytt til kroppen din og ta en tur til legen og fortell hvordan du har det, i denne sammenhengen har faktisk ikke jordmor noenting å si, men det er jo dumt at hun ikke kan opptre mer støttende enn det høres ut som hun har gjort her.. :( som mine venninner og kolleger sier: det er ingen som takker deg den dagen du ikke greier mer..

lykke til :)
 
Takk for gode svar og råd, vurderer en tur til legen å høre hva han mener. :)
 
Sniker litt ;)

Jeg ble 100 % sykemeldt ut svangerskapet sist pga åreknuter i underlivet. Jeg står hele dagen på jobb og har ofte vakter der jeg er alene 5 timer om dagen. Legen nekta meg å jobbe, og nå som jeg er gravid igjen har jeg lest meg opp litt mer. Viser seg at ingen forventer at folk som står hele dagen skal klare å jobbe frem til termin. De fleste butikkansatte skal settes på svangerskapspenger når de blir for slitne til å jobbe.
Gå til legen din i morgen og få en sykemelding, så får du ladet opp kroppen litt før fødselen :)

Sent from my GT-N7100 using BV Forum mobile app
 
Var til time hos jordmor i dag. Å nå har hun endret mening. Hun anbefalte sykemelding, men ville vente til etter helgen for å se om det bedret seg.

Så det blir vel en sykemelding etter helgen, vet ikke helt om jeg tør med tanke på jobben siden jeg bet det er mangel på folk det nå.. Men jeg burde vel tenke på meg selv først?

Lurer og på om noen har erfaring med bekkenbelte, hjalp det?


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Var til time hos jordmor i dag. Å nå har hun endret mening. Hun anbefalte sykemelding, men ville vente til etter helgen for å se om det bedret seg.

Så det blir vel en sykemelding etter helgen, vet ikke helt om jeg tør med tanke på jobben siden jeg bet det er mangel på folk det nå.. Men jeg burde vel tenke på meg selv først?

Lurer og på om noen har erfaring med bekkenbelte, hjalp det?


Sent from my iPhone using BV Forum

Det er bra :) Ikke tenk på at det er lite folk på jobb, det er ikke ditt problem! Det er viktigere at du kjenner på kroppen din og tar vare på deg selv :)
 
Back
Topp