Sykmelde eller ikke?

maiine

Glad i forumet
Novemberbarna 2021
Er i en litt vanskelig situasjon nå, med en sjef som absolutt ikke behandler meg bra.

Sist jeg var dårlig ringte jeg tidlig på morgenen (1,5 time) før jobb. Siden sjefen ikke svarte sendte jeg en melding og gav beskjed før jeg sovnet igjen.

Våknet til 9 ubesvarte anrop fordi telefonen var på lydløs. Ringte tilbake og ble skjelt ut for både det ene og det andre. Arbeidsgiver måtte betale taxi til jobb, hunden ble ikke luftet, jeg hadde sviktet bedriften og jeg burde dratt på jobb selv om jeg var syk.

Etter denne episoden har jeg ikke hatt det bra på jobb, og føler på en sjef som er frekk, baksnakker ansatte og ser ned på alle som ikke har samme arbeidskapasitet som sjefen selv.

Fikk en ny runde i går. Er i uke 6 og opplevde kraftige smerter i mage og rygg på jobb. Sendte en melding på kvelden for å si fra om at formen fortsatt var dårlig og at jeg kunne si fra morgenen etter om jeg kom på jobb.

Fikk beskjed om å sjekke etter vikar, da sjefen selv hadde andre planer og ikke kunne dekke meg. Da vikar var ordnet var det tydeligvis feil, for da mente sjefen at jeg måtte se an formen. Ble en veldig forvirrende og negativ samtale på SMS hvor arbeidsgiver kritiserte meg for å være mye i dårlig form og at jeg burde klare å "sitte på rævva og gjøre jobben min" selv om jeg hadde vondt i magen.

Ble vanvittig såret og lei meg. Da jeg sa fra samme dag som jeg var syk så ble det feil. Sier jeg i fra kvelden før at jeg kanskje ikke kan jobbe blir det også feil. Kjenner på at dette kan bli enda verre fremover da jeg er gravid og ikke kan styre dagsform og symptomer selv.

Veldig langt innlegg, sikkert mange som ikke føler det jeg gjør. Men orker ikke måten arbeidsgiver oppfører seg mot meg. Sjefen har også tidligere spurt meg hvorfor jeg var syk fra jobb, noe de ikke har krav på å vite..

Har ikke noe godt svar til deg annet enn at jeg fikk veldig lyst til å komme og gi deg en lang og varm klem [emoji173] det er ingen, samme hvem dem er som får behandle et annet menneske på den måten! Ush! Følg magefølelsen, ta vare på deg selv [emoji8]

Har ikke noe godt svar til deg annet enn at jeg fikk veldig lyst til å komme og gi deg en lang og varm klem [emoji173] det er ingen, samme hvem dem er som får behandle et annet menneske på den måten! Ush! Følg magefølelsen, ta vare på deg selv [emoji8]

Tusen takk ❤️ Sitter jo igjen med følelsen av at det er noe galt med meg. At uansett hva jeg gjør er det feil, og at det ikke er rom for å vær syk eller i dårlig form. Da blir det enda vanskeligere når arbeidsgiver er sånn, og man opplever psykisk ubehag ved å være på jobb når sjefen er der også..

Ta vare på deg selv og hør med fastlegen din, ikke nødvendigvis om sjefen, men fortell litt hvordan du har det på jobb og om formen din.

Lykke til!

Sender deg en klem. Det der er ikke en måte man behandler en ansatt. Jeg aner ikke hva slags jobb du har eller hvor men jeg ville jo anbefalt deg å finne en ny jobb etterhvert (kanskje ikke det letteste akkurat nå). Men ta en time hos fastlegen din og fortell hvordan det er. Så får du forhåpentligvis hjelp og råd. En sykemelding er nok ikke dumt når det er sånn som nå. Masse lykke til!

Sender deg en klem. Det der er ikke en måte man behandler en ansatt. Jeg aner ikke hva slags jobb du har eller hvor men jeg ville jo anbefalt deg å finne en ny jobb etterhvert (kanskje ikke det letteste akkurat nå). Men ta en time hos fastlegen din og fortell hvordan det er. Så får du forhåpentligvis hjelp og råd. En sykemelding er nok ikke dumt når det er sånn som nå. Masse lykke til!

Tusen takk for det :happy: Har vært på tanken ja, orker ikke være på jobb når det er sånn..

Har full forståelse for at arbeidsgiver ikke ønsker syke ansatte. Men ifølge loven trenger man kun å gi beskjed innen utgangen av arbeidsdagen.

Jeg gav jo beskjed i god tid før. Og det var tydeligvis ikke greit. Så føler sjefen tar det på feil måte. Å baksnakke ansatte, være frekk og belærende er IKKE en måte å hindre sykefravær. Hadde jeg blitt møtt med forståelse og optimisme hadde jeg kanskje turt å jobbe selv om formen var dårlig. Hvis jeg følte at forventningene ikke var så store, men går konstant med en klump i magen og føler jeg ikke gjør ting bra nok..

Har du noen tillitsvalgte / verneombud du kan kontkakte? Evt er du fagorganisert?

Har du noen tillitsvalgte / verneombud du kan kontkakte? Evt er du fagorganisert?

Vi har verneombud, men har aldri møtt vedkommende. Jobber i en bedrift med flere "butikker" som ikke følger tariff. Siden vi er få ansatte er det ikke noen vits for meg å organisere meg..

Ingen burde bli behandlet slik! Det viktigste du kan gjøre er å ta vare på deg selv. Rådfør med lege. Hadde dette vært meg, hadde jeg kommet til å sykemelde meg. I alle fall i de verste ukene framover nå

Ingen burde bli behandlet slik! Det viktigste du kan gjøre er å ta vare på deg selv. Rådfør med lege. Hadde dette vært meg, hadde jeg kommet til å sykemelde meg. I alle fall i de verste ukene framover nå

Får høre hva fastlegen sier. Han er alltid veldig forståelsesfull, så er ikke i tvil om at han støtter meg. Synes det er synd å måtte sykemelde meg når formen er fin jevnt over. Men det er jo tydelig ikke noe rom for å eventuelt bli dårligere. Har en arbeidsgiver som uhemmet skryter av at vedkommende har jobbet med feber, ligget på bakrommet og spydd og hatt opptil 50 arbeidstimer i uka. Så for oss normale dødelige så er det jo ikke "godt nok" å bare være i dårlig form uten å si hvorfor. Selv om sjefen ikke har krav på å vite hvorfor man er syk.

Vi har verneombud, men har aldri møtt vedkommende. Jobber i en bedrift med flere "butikker" som ikke følger tariff. Siden vi er få ansatte er det ikke noen vits for meg å organisere meg..

Det er vits for sånne ting som dette da ☺ men litt sent nå kanskje. Har sjefen din en sjef du kan gå til?
Selv om min erfaring er at det ikke hjelper Jeg fant meg ny jobb da jeg hadde en umulig sjef.. du får prøve å holde ut svangerskapet ihvertfall og evt søke ny i permisjonen så du slipper å dra tilbake dit ☺

Jeg hadde blitt dritsur om noen hadde kommet på jobb med feber eller spysyken! Det er jo smittsomt

Ja, jeg og arbeidsgiver har helt ulike holdninger når det gjelder sånne ting. Jeg er også av den oppfatning av at folk kjenner kroppen sin best selv. Og ingen yter bra på jobb hvis de er syke. Jeg jobber med renhold, service og rydder mye Jeg skal være fleksibel og tilgjengelig for kundene, noe som krever tidvis høyt tempo.

Jeg ser ikke på folk som "helter" når de kommer på jobb og er syke. Man yter dårligere, det ser dårlig ut ovenfor kunder, og man risikerer å smitte andre ansatte som igjen gir mer sykemelding..

Og å være syk synes ikke alltid utenpå. Det er en grunn til at arbeidsgiver ifølge norsk lov ikke har rett til å
få vite grunn til sykemelding, med mindre man er langtidssyk og tilrettelegging krever det..

Spar på meldingene fra denne grusomme sjefen, hvis det blir en sak av det. :-)
Ta vare på deg selv, lytt til kroppen. Stress for den lille i magen er ikke bra, så prøv å ikke legge så mye energi i sjefen! :-) få deg en sykemelding om du føler for det[emoji173]

Spar på meldingene fra denne grusomme sjefen, hvis det blir en sak av det. :)
Ta vare på deg selv, lytt til kroppen. Stress for den lille i magen er ikke bra, så prøv å ikke legge så mye energi i sjefen! :) få deg en sykemelding om du føler for det[emoji173]

<3 Takk for gode råd. Ble veldig mye på en gang da jeg kom på jobb i går, og merket at sjefen var irritabel i utgangspunktet. Det var da smertene kom, som en blanding av sterke menssmerter og luft. Vedvarte nesten hele arbeidsdagen. Er også derfor jeg blir "redd" for å jobbe også. Fordi jeg føler ikke at jeg kan sette grenser, og vil ikke utsette lille i magen for unødig risiko.. <3

Sjefen din høres jo helt koko ut! Hørest ut sykemelding er beste løsning for deg. Husk at du må ta vare på den lille i magen! Dersom du jobber deg halvt i hel, eller stresser så mye at det går ut over den lille - ja, da kan jeg nesten garantere at verken sjefen din eller andre kommer til å takke deg..

Sjefen din høres jo helt koko ut! Hørest ut sykemelding er beste løsning for deg. Husk at du må ta vare på den lille i magen! Dersom du jobber deg halvt i hel, eller stresser så mye at det går ut over den lille - ja, da kan jeg nesten garantere at verken sjefen din eller andre kommer til å takke deg..

Får de hva legen sier da.. Er jo kjedelig å ikke jobbe, men bedre enn å vaske og gå mye og bære tunge ting. Er jo redd for den lille og vil gjøre det som er best ❤️

Er spent på reaksjon til arbeidsgiver. Når oppførselen er slik ved sykdom kan man jo bare lure på reaksjonen når jeg forteller at jeg er gravid og eventuelt sykemeldes :wideyed:

Får de hva legen sier da.. Er jo kjedelig å ikke jobbe, men bedre enn å vaske og gå mye og bære tunge ting. Er jo redd for den lille og vil gjøre det som er best ❤️

Er spent på reaksjon til arbeidsgiver. Når oppførselen er slik ved sykdom kan man jo bare lure på reaksjonen når jeg forteller at jeg er gravid og eventuelt sykemeldes :wideyed:
Sånn som jeg har forstått det må ikke arbeidsgiver vite det før 3 måneder før permisjon. Så om du sykemelde trenger du ikke å oppgi grunnen.

Back
Topp