Sykluslengde - termindato

LøveMamma-15-18

Elsker forumet
Junibarna 2015
Novemberlykke 2018
Hvor mye har egentlig sykluslengden å si for termindatoen?
Har lastet ned 2 gravid-apper, i den ene måtte jeg legge inn sykluslengden og da ble termindatoen flyttet 7 dager.
Så i den ene har jeg termin 29/10, og i den andre har jeg termin 04/11. Har en syklus på ca 33 dager.. Man går vel ikke lenger gravid når man har lenger syklus?

Jeg er ikke helt sikker, men jeg har også blitt flyttet noen dager når jeg la inn en 3 dager lenger syklus enn standard... Og jeg har tenkt at det var fordi at eggløsningen sannsynligvis har skjedd ca tilsvarende like mange dager senere som jeg flyttet syklusen. Men jeg kan ikke disse tingene så godt, så bare tipper :-) tenkte jeg skal spørre jordmor om det når jeg skal på TUL i morgen.

Hvor mye har egentlig sykluslengden å si for termindatoen?
Har lastet ned 2 gravid-apper, i den ene måtte jeg legge inn sykluslengden og da ble termindatoen flyttet 7 dager.
Så i den ene har jeg termin 29/10, og i den andre har jeg termin 04/11. Har en syklus på ca 33 dager.. Man går vel ikke lenger gravid når man har lenger syklus?

Jeg tipper at de regner ut eggløsning som 14 dager før IKM? Fasen før eggløsning (folikkelfasen) kan være veldig variabel, mens fasen etter eggløsning (lutealfasen) er så og si konstant hos en kvinne. Selv hadde jeg ikke eggløsning før dag 23 i syklusen min, og dermed blir termin helt feil om jeg skal regne ut fra første dag i menstruasjonen :) Om det gav noe mening? :)

Termin, før OUL, regnes 283(282) dager ut fra siste mens. Dvs. jeg hadde gitt beng i sykluslengde for 283 dager er jo det samme fra mensdatoen uavhengig av når IKM var?

Det blir mest rett å regne med hvor lang syklus en har også for selv om to personer feks hadde sist mens 1 januar, så vil den av de med da feks en syklus på 28 dager være lenger på vei en dem av de med en syklus på 38 dager. Å da også ganske stor forskjell. Det er fordi en har eggløsning mye senere når en har lang syklus.
Skal en regne det som en 28 dager syklus selv om en ikke har det så må en også ha i bakhodet at termin kan bli flyttet en del fram.

Ved sist graviditet hadde jeg syklus på 26-28 dager, mens denne gangen har jeg ammet å hatt mye lenger syklus og ganske ustabil. Da blir det feil om jeg skulle ha regnet at jeg hadde en 28 dagers syklus når jeg selv vet at jeg ikke har det.

Jeg har tempet og visste derfor første gang nøyaktig når eggløsning var og regnet utifra det. Ble allikevel flyttet en hel uke lenger på vei, så fosteret hadde da vokst litt raskere (det kan også skje, og motsatt)

Denne gangen var el usikker selv med temping og det sto imellom to dager med 1 uke imellom. Jeg trodde det var den første siden testen var så sterk, men ble flyttet en uke kortere på vei på tul. Så da stemte den andre tempdroppen :)
Det hadde da blitt heilt feil om jeg regnet etter 1 mensdag

Ved lengre syklus så er gjerne eggløsningen senere enn ved kort syklus. Standard er 28 dager med el på dag 14. Mens når jeg har hatt lange sykluser har jeg gjerne hatt eggløsning på dag 18-21. Og da vil termin bli senere om jeg regner fra eggløsning kontra første dag i siste mens. Og det er eggløsningsdagen som gir deg den mest korrekte terminen siden det er fra den dagen ting begynner å utvikle seg med egget og embryoet. Så hvis du vet hvilken dag du hadde el på ville jeg brukt den. Det er gjerne slik at lutealfasen din er like lang selv om syklusen din noen ganger blir lengre eller kortere :-) Håper du skjønte hva jeg mente, hvis ikke så spør så skal jeg prøve å forklare bedre :-)

Jeg tipper at de regner ut eggløsning som 14 dager før IKM? Fasen før eggløsning (folikkelfasen) kan være veldig variabel, mens fasen etter eggløsning (lutealfasen) er så og si konstant hos en kvinne. Selv hadde jeg ikke eggløsning før dag 23 i syklusen min, og dermed blir termin helt feil om jeg skal regne ut fra første dag i menstruasjonen :) Om det gav noe mening? :)
Så kordan ville det da slå ut i antall uker? Lurer da det kan sjå ut som eg er kortere på veg enn det som stemmer med 1 dag i siste mens, 1-2 uker kortere..litt rart siden eg fikk positiv test 9/2
Ved lengre syklus så er gjerne eggløsningen senere enn ved kort syklus. Standard er 28 dager med el på dag 14. Mens når jeg har hatt lange sykluser har jeg gjerne hatt eggløsning på dag 18-21. Og da vil termin bli senere om jeg regner fra eggløsning kontra første dag i siste mens. Og det er eggløsningsdagen som gir deg den mest korrekte terminen siden det er fra den dagen ting begynner å utvikle seg med egget og embryoet. Så hvis du vet hvilken dag du hadde el på ville jeg brukt den. Det er gjerne slik at lutealfasen din er like lang selv om syklusen din noen ganger blir lengre eller kortere :) Håper du skjønte hva jeg mente, hvis ikke så spør så skal jeg prøve å forklare bedre :)

Så kordan ville det da slå ut i antall uker? Lurer da det kan sjå ut som eg er kortere på veg enn det som stemmer med 1 dag i siste mens, 1-2 uker kortere..litt rart siden eg fikk positiv test 9/2
Jeg testet positivt 9 dager etter "eggløsning", har ivf så vet nøyaktig på klokkeslettet ;) Men du er nok noen dager kortere på vei enn om du regner menstermin. Ikke så mye som to uker når syklusen din er 33 dager, men mellom 5-7 dager er reelt :)

Takk for alle svar[emoji6]
Da ser det heller ut til at jeg skal over i november-gruppen, og at termin 04/11 er mer reellt enn 29/10[emoji4]
Forrige mens startet 20.januar, unnfangelsen har skjedd 6./7.februar, altså syklusdag 18/19.
Men dvs at jeg bare er ca 4+5 nå da, ikke 5+3 som jeg trodde?[emoji53]

Edit: Fikk 3+ på CB Digital i går..

Last edited:
Da ser det heller ut til at jeg skal over i november-gruppen, og at termin 04/11 er mer reellt enn 29/10[emoji4]
Forrige mens startet 20.januar, unnfangelsen har skjedd 6./7.februar, altså syklusdag 18/19.

Det høres fornuftig ut :)

Du får henge litt her og der :) Det er termindatoen fra OUL som vil være gjeldende. Har selv menstermin 30/10 og kan fort bikke begge veier. Men har helt gjennomsnittlig syklus da.

Det høres mer rett ut :) men det kan allikevel utvikle seg litt forskjellig så termindatoen blir mer sikker etter oul :) å en kan jo også få før eller etter termim, så du kan jo være på begge termingruppene :)

Back
Topp